Hjälp mig att böja mina förbannat raka armar!

EmmaBovary

Trådstartare
Mitt abslolut största bekymmer med min ridning måste nog vara mina armar, jag vetefan hur jag gör, men de hamnar i regel alltid raka och därmed bir min hand väldigt stum. Sist jag red lektion, i söndags, skämtade jag med min tränare om att jag borde binda fast överarmarna intill kroppen så att jag tvingas böja på armbågarna ;) Någon som har ett mindre radikalt tips? Jag försöker tänka att jag ska "dra ihop" skulderbladen mot varandra, men är räd att det ska leda till att jag kommer bli spänd som fan så sett istället. Gah.Kan det vara så att problemt egentligen sitter någon annanstans än just armarna men ändå visar sig just där?

Sv: Hjälp mig att böja mina förbannat raka armar!

hade samma problem innan och har i hoppning ibland oxå, men min tränare påminne mig allt. Be din tränare säga till dig varje gång armbågarna flyer ut från midjan och händerna blir stumma;) det är mitt tips..

Alltså, jag får höra "Böj armarna, Emma!" tills öronen blöder varje gång jag rider lektion tycker jag ;) Dock rider jag för tränare alltför sällan och behöver tips om hur jag ska tänka när jag harvar själv. Alltså, jag försöker ju naturligtvis tänka att jag ska böja armarna, men de går likförbannat tillbaka till sitt stela läge.

Har du läst "Ett med hästen" av Sally Swift? hon är grym på olika liknelser och sätt man kan tänka för att få kroppen att göra som man vill, kanske finns nåt som passar dig i den boken? minns inte exakt vad det stod om just armarna, men jag vet att det var många smarta idéer.

Oh, det låter sannerligen som den boken kan vara något för mig! Känner mig som ett litet problembarn som behöver liknelser för att jag skall förstå. :D Tex så trillade poletten ner för mig när en tant i stallet sa åt mig att tänka "Ut med hälarna" istället för tårna framåt och hälen ner.

sätt ett hoppspö bakom ryggen och kroka fast armarna så att du inte kan ta fram dem. Väldigt effektivft ;)

Det finns också nåt slags bräda med böjar på, som man kan ha när man rider, som man krokar fast armarna i, ungefär som med spöet som Taylor swift ger tips om. Den är gjord, för att man ska lära sej rida med böjda armar och få rätt läge. Har provat och det fungerar, men man känner sej lite låst, till att börja med.

Raka armar betyder spanda axlar. Forsok skaka loss i axlarna i tid och otid, gor det till en vana, sa kommer armarna att hamna i ratt position. Tank ocksa pa att titta uppat, men det kanske du gor redan.

Raka armar betyder att du kutar med ryggen.

Din grundproblematik sitter alltså inte i att du har raka armar, så skit i dem.

;)

Din bål, din mittdel runt naveln är troligtvis svag, prova att dra upp naveln mot hakan (Men glöm inte att andas) och återkom o berätta om det hjälpte liite!

Försök inte att sitta o böja på armarna, det kommer aldrig att hjälpa :)

Tänk på att det är din mage som ska jobba så det krampar i den vid ridning och inte dina armar ;)

Tänk magen framåt, främst!!, då åker axlar och armar automatiskt på plats!!

:bump:

Jag lovar att jag kan rida med raka armar även fast det krampar i magen :angel:

Det är ju så jag tänker, att det kanske är tex en svag mittdel som ger utslag i raka armar.

Vad tror du om de andra förslagen, om att kroka fast ett spö i armbågarna, kan det hjälpa mig att tvingas rida mer med magen? Eller kommer det bara åt armarna, och alltså inte det riktiga bekymmret... hmm. Jag får väl testa helt enkelt!

Testa att sätta en bit sån där sjukhustejp på insidan av armen, vid armbågsvecket typ. Då känner du att huden sträcks varje gång du rätar på armarna. Har själv inte använt det på det sättet men har satt tejp för att få raka handleder.Det vart lite luddigt men jag hoppas du fattar:D

Om jag var du skulle jag rida utan stigbyglar och verkligen jobba med min sits. För att få det hela att fugera måste du ha kontroll med över hela kroppen. Vore intressant om du lade ut en bild eller en film på dig. Det blir betydligt lättare att se vad som är fel.

Här kommer två bilder, vet inte riktigt om de är de mest talane för mitt problem, men de är iaf från mitt senaste pass med en tränare.

SDC11474.jpg

SDC11473.jpg

Har också haft problem med raka armar, har haft min tränare som vrålat varje gång de ens börjar rätas ut, väldigt effektivt.
Har även ridit med spöet lagt mellan tummarna och pekfingrarna för att vinkla handen rätt och då har även armbågarna kommit in, kanske inte funkar på alla men på mig funkade det.

Hej igen!
Bra bild! Du har för mycket tyngd bakåt i din sits. Släpp stigbyglarna, räta upp dig ( sitt på "framstjärten"), dra tillbaka axlarna, slappna av och böj armarna. Gör detta i skritt så att du hittar känslan där innan du provar traven. Då du väl börjar trava bryt av så fort du hamnar i fel position. Lycka till och be någon ta en ny bild om några dagar.

Blir ju gärna raka armar om man har lite korta armar med, jag som har alldeles för långa armar har problem med att mina händer vill ner hela tiden för jag orkar inte böja armarna tillräckligt :p

Bilderna var toppen.

Jag har problem återkommande vid avbrott med dessa fxxxxe raka armar.

Tror du kan lida av samma grundproblem som det ser ut på bilden.

Du svankar. I iver att sitta rakt lutar du bak överlivet - gör inte det ;).

Jag får en känsla av att armarna blir för korta och jag för svag därför blir di raka.

När jag trycker bak/ner svanken och fram bäckenet (sug in naveln och fram med rumpan) så blir jag kortare, armarna kommer ner mot/in i midjan och av någon fantastisk obegriplig anledning är de inte raka längre och jag kan inte ryckas ur sadeln. Ner med axlarna mot marken (inte bakåt eftersom det ger mer svank).

Prova :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka