Hjälp mig att böja mina förbannat raka armar!

Sv: Hjälp mig att böja mina förbannat raka armar!

En ridlärare på en ridskola jag red på tvingade en elev att sätta ett dressyrspö i armvecket och sen bakom ryggen till andra armvecket, lite svårt att korta tyglarna minns jag hon hade men hon fick en uppfattning iallafall (eller ja hon var rätt arg för situationen men vi andra då..).

Men försök göra mycket "lösgörande" övningar med axlar/skuldror? rulla axlarna, dra bak skuldrorna osv..

*kl*

*offtopic*

rida med ett spö mellan tummarna och pekfingrarna! Det måste jag testa! Jag har en vänsterhand som hela tiden vill vridas ner. :D

Det jag tyckte mig se är att du tänker för mycket på nacken och att hålla sträckta tyglar.

Kontakten i tygeln kommer inte att vara (ärligt) stadig förän du får med baken.
Sätt dig mera rätt upp och ner, titta upp, skaka loss lite, tänk dig sen att du centrerar dig själv så som du vill centrera hästen.
Tänk dig liksom att baken är med, att du bara kan sitta och leka *välj valfri duktig dressyr ryttare* och att hästen dansar fram. :D
Skapa en bra bild av dig i huvudet ist för att tänka på armarna.

Hoppas du förstår hur jag menar.

Jag har en gång hört något gammalt ridtips om att lägga tidningar in till kroppen under armarna, som man inte får tappa när man rider. Det kanske kan hjälpa fast det kan också hända att det ger spänningar att sitta o kämpa för att inte tappa tidningarna.

För att få en bra hållning brukar jag själv att föreställa mig att jag snören fastkrokade i varje axel, som lyftar mig uppåt. Det får mig att räta på ryggen. Det ska självklart inte bli så att du bara lyftar upp axlarna till öronen, men man ska tänka sig någonting som griper tag i axlarna och "drar ut" ryggen.

Detta använder jag både när jag går, springer, sitter på kontoret och rider, för att starka ryggen och få en bättre hållning/sits.

Uppdatering!

Här kommer lite bilder tagna från idag, jag tycker att det ser liiiiite bättre ut än de tidigare bilderna, men jag är ju partisk ;) så vad tycker ni?

Jag har provat många av tipsen, mer eller minrde seriöst. Spöet bakom ryggen kändes som en tvångströja :o Men jag har faktiskt ridit en lektion där jag bara fick höra "Böj armarna" EN gång! :bump: Och det var på slutet och både jag och hästen började bli trötta.. (iof kan ju tränaren ha haft tankarna på annat just en lektionen, men ändå! ;))

SDC11649.jpg

SDC11658.jpg

(suddig, men man ser ju konturerna iaf..)

SDC11663.jpg

(travar av..)

Även kritik som rör annat än mina armar är såklart välkommna!

Det finns en grej som heter "Ridbåge". En plast båge med krokar på för armarna. Sök på Google så får du se hur den ser ut.

Tycker spontant att dina händer ser något för låga ut, lite låsta mot sadeln och på bild nr två ser du ut att sitta något i bakvikt.
Luta inte överlivet bakåt och pröva att höja handen något, tänk dig att någon lyfter dig i hjälmknoppen rakt upp och att du har tyngder i armbågarna.
Tycker det hjälper mig att tänka så.:)

Det ser bättre ut tycker jag :laugh:

En sak som jag tänker mkt på, som min känsliga häst tvingar mig att tänka på rättare sagt, är att aldrig fastna med en låg hand/raka armar. Hela tiden ska mina händer släppa fram hästen och hästens nos, är hästen lite för pigg o vill lägga sig på eller lite lat och bli lång är det ännu viktigare att inte fastna i handen. Då ger jag ofta korta, totala eftergifter (på den tyglen hästen just då hellre vill lägga sig) så jag lätta så tygeln glappar kanske 1-2 steg för att bjuda hästen fram till bettet utan att hålla hela hästen med handen.

Kombinerar jag detta med att (mitt egentliga tips!) tänka på att böja och sträcka ut armarna växelvis under lättridning så brukar jag få en rätt ok hend och hållning (man får såklart tänka på övriga sitsen oxå). Jag fick lätt raka armar just när jag red lätt och det löste sig med att jag helt sonika la händerna på mankammen och rätade på mig så mkt det var möjligt och red lätt. Man får ingen optimal sits (iaf inte jag, mina armar är för korta i förhållande till överkroppen :D) men om man får in känslan av hur rörliga armar/axlar måste vara och sedna behåller det när man sätter handen i normal position tycker iaf jag att man blir mkt mjukare i hela axelpartiet. Och så kombinerat med rätt känsla i handen som jag beskrev ovan :)

Jag känner mig lätt efterbliven nu, men hur menade du böja och sträcka ut armarna? ;) min spontana tanke var någonsorts kycklingdans, men jag misstänker att så inte är fallet :D

Lägg händerna, ihop o rättvridna, på mankammen, sträck på dig så mkt du når utan att släppa kontakten med mankammen och sätt sedan igång hästen i trav och rid lätt så fattar du :D

När du står upp bli armarna stäckta och när du sitter ned måste du böjda dem :) Försök få in känslan av hur avslappnad du måste vara för att inte bli stum i handen/armen (dvs bibehålla precis samma tryck mot mankammen hela tiden) och lyft sedan upp handen och fortsätt rida lätt. För att hålla handen prickstill när du rider lätt måste du vara såhär "lealös" i axla/armar och om du behåller denna lealösheten när du sitter ned i kombo med en buren, mjuk hand så kommer dina armar garanterat vara lagom böjda, iaf om du är konsturerad som mig :angel:

Testa o känn om det hjälper, det var/är det som hjälpte/hjälper mig iaf :)

Haha, jag vet inte om min motorik är som den ska!!! :D Jag testade det där när jag red häromdagen, och försökte sträcka armarna när jag reste mig när jag red lätt och böja dem när jag satt. Men jag gjorde tvärt om hela tiden :angel:

Man får tänka lite i början tro mig :D men sen brukar man fatta känslan, iaf jgorde jag det till slut och då hjälpte det mig!

Swift har en liten notis; du ska böja lika mycket i armbågsleden i lättridningen som du gör i knäleden. Det ger ett bra hum om hur mycket du egentligen behöver flexa (inte flaxa alltså :p ) i armbågen.

Själv har jag också samma problem men jag tror mitt grundar i en vana att alltid ha händerna i kontakt med sadeln/mankammen. Knep sedan jag var liten och tog med mig handen upp i lättridningen, som sedan blev ett problem i sig :smirk: För mig hjälper det således att tänka buren hand. Detta har sin tur lett till att jag rätat upp mig själv (hängde framåt tidigare) och kommit ner på rumpan mycket mer.

Vet inte riktigt vart jag ville komma. Kanske att man faktiskt kan börja i "fel ände" och ändå få bukt med det egentligen problemet.

Jag tycker mig se skillnad på bilder "före och efter" och du är på rätt väg! Men hoppa spöformade tvångströjor i armvecket och tänk att du blir lyft i hjälmknoppen samtidigt som du rullar axlarna bakåt och höjer handen något. Upp med blicken, var stolt över dig och din fina häst och låt självkänslan stråla igenom när du rider :) (funkar det inte så ha en bild av t ex Jan Brink och Briar på näthinnan och lek att ni är dem ;) )

Inte så bra tips kanske, men hjälper iaf för mjukare hand :) Sitt på en stol och så knyter du två snören elr nåt i en annan stolsrygg (mot dig) och böj armarna och händerna så att stolen balanserar på "bakbenen" :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka