Hjälp med val av ras.

Saeta

Trådstartare
Jag är inne på att skaffa katt igen och skulle vilja ha lite tips på lämplig ras som kan passa.

Dom raser jag är lite inne på är antingen Bengal, Ragdoll eller Oriental Shorthair. Det jag söker är en social individ som gillar bus och lek. Den ska vara sällskaplig och inte rädd för gäster osv som kommer på besök.

Men är även öppen för andra raser så vet ni något som skulle passa så blir jag jätteglad.

Tack!
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Ragdoll! Definitivt! Har två underbara damer hemma och är väldigt fäst vid rasen.

Åk runt till olika uppfödare och träffa de olika raserna så märker du ganska snart vilken som passar dig bäst!
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Okej! Jag har också bara hört bra om rasen och länge varit intresserad av den. Hur är pälsvården? Jag har absolut inget emot att sköta pälsen och så, men är det MYCKET jobb? Eller lite lätt varje dag?

Absolut. Jag var på kattutställning igår och pratade lite med några uppfödare samt tog visitkort till några som verkade bra som jag ska åka runt till.
Tack för svar
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Ragdollen är ju visserligen sällskaplig och väldigt trevlig, men en soffpotatis utan dess like. Mina vänners ragdolls i ettårsåldern har samma aktivitetsnivå som min 17-åring...

Det är raser som har extremt olika temperament du listar, jag skulle nog råda dig att tänka efter ett varv till vad du är ute efter, och börja fundera på rasval efter det.

Bengalen är väldigt, väldigt aktiv men ingen knäkatt.

Orientalen är lekfull och social (läs:klängig) men inte alltid mot alla, utan mer en nyfiken familjekatt. Liknande är tex burma, korat och aby som alla är högaktiva "plåsterkatter" som ska ha en tass med i allt du gör. De senare är mer överallt än den ibland lite "snokiga" kat.4 (siames, oriental m.fl som ju i det närmaste är samma ras i olika päls)

De allra flesta raser är öppna och hyfsat oreserverade, det som skiljer är hur "på" de är på främlingar. Mina (korater) sitter på hantverkarnas axlar när de är här och fixar saker, och det är inte något som alla ser som odelat positivt.
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Jo det är verkligen helt olika raser. Men jag blev väldigt intresserad av alla tre. Men det är bra att du beskriver mer då jag i princip inte vet så mycket om dom alls.

Det låter som, på din beskrivning, att kanske en Oriental skulle passa. Jag vill ha en nyfiken katt som ändå kanske inte är FÖR aktiv (som Bengalen då, men det beror nog på individ och så med) men ändå liksom, normalt eller hur man ska säga.

Det med Ragdollen som soffpotatis är inget direkt jag är ute efter. Gärna att den är kelig och vill mysa ibland men inte enbart ligga och lata sig. Energi är viktigt tycker jag.

Men tack för ditt svar. Det är bra att höra sig för innan man bestämmer sig så det inte blir helt fel mot vad man hade tänkt sig! :)
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Ragdollen är ju visserligen sällskaplig och väldigt trevlig, men en soffpotatis utan dess like. Mina vänners ragdolls i ettårsåldern har samma aktivitetsnivå som min 17-åring....

Kan du tala om det för mina två damer? :angel: De är som små illbattingar...

TS.
Pälsvården är relativt enkel. Kammar igenom dem ordentligt 1-2ggr per vecka. Pälsen är ju naturligt silkig så det är sällan det tovar sig. Badar gör de max 1-2ggr per år.

Ragdollen är mer en hund än en katt. Ska vara med överallt, inspektera allt och alla. Hälsar glatt vid dörren när man går och håller sej generellt sätt nära en. Jag har som sagt 2 damer och 1 huskatt och de håller igång och kompletterar varandra väldigt bra.

Som sagt, ta kontak med en uppfödare nära dej och fråga om du får komma och hälsa på. De flesta är väldigt positiva och berättar gärna! Ragdollen är dessutom ganska allergivänlig! :)
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Alla raser kan absolut kallas för "en social individ som gillar bus och lek" men det finns grader i helvetet. ;)

Ragdoll kvalar inte in under "aktiva raser". De är som sagt riktiga soffpotatisar, och ska också vara så. Det är och ska inte vara några tokar.

Har du träffat katter av aktivare ras så du vet vad du tycker är en lagom aktivitetsnivå? De flesta beskriver sina katter som sociala, trevliga och busiga. För det ÄR ändå katter, och raskattsaveln med fokus på just sällskapskvalitéer har gett oss katter som i stor utsträckning gillar människor men skillnaden mellan en ragdolls aktivitetsnivå och en oriental är utan att överdriva enorm.

Mitt bästa tips är att helt enkelt TRÄFFA raser och se vad du faller för. :)

Jag har devons, som i detta nu tränar slidestop på vår matta. ;)
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Jag har en ragdoll som definitivt inte är en soffpotatis, hon har inte läst någon rasbeskrivning alls. Hon är super rolig. Med precis överallt, springer till dörren för att hälsa när det kommer folk och busar - överallt, känns som om huset är som en enda stor lekplats för henne. Hon klättrar, kör galna rejs, leker med sina leksaker (inkluderat hunden och de andra något motsträviga katterna). Jag tycker hon är precis så som en riktigt social och rolig katt skall vara.
 
Sv: Hjälp med val av ras.

kl

Ragdoll's och Orientaler är som dag & natt !

Jag har haft möjligheten att uppleva båda raserna ,hade ragdolls i flera år ( var fodervärd ) Ragdollen är en mycket social katt jag upplevde dock mina som aningens reserverade mot besök .

Orientalen är som ett rivjärn i jämnförelse hon är överallt men river aldrig ned något eller är i vägen =) men ständigt närvarande förutom när det är fint väder då jagas det ,allt som rör sig -fast helst orm !
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Försök besöka ägare/uppfödare av de olika raserna, helst under flera timmar i stöten och inte bara en snabb fika, och se vad du tycker. Min en kompis ville ha en oriental i framtiden trodde hon, men efter en helg med mina devons är hon nu mer inne på något i stil med ragdoll.
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Ragdoll är säkert lekfull - men i jämförelse med en siames, oriental, aby, cornish rex, devon o dylikt så är de faktiskt soffpotatisar :) När mina cornish rextjejer leker hemma - så garvar man högt! De är helt galna - men så gillar jag att katterna skall vara (tidigare haft även, somali, aby, balines, birma och huskatter). Helt crazy!

När jag träffade min blivande make (nu pratar vi 22 år sedan) så hade jag somali och balines. Han hade birma. Hans birma var lekfull och käck på alla sätt och vis och enligt honom väldigt livlig.... Men i jämföresle med mina turbokatter så stod hon stilla! Hon fattade aldrig vad som hänt innan resterande liga var i ett helt annat rum.
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Känner igen! Jag har devon rex, pojkvännen birma. Han påpekar alltid att hans birmor leker, men jag "ser" det liksom inte. De springer fem steg, lappar till den andra med tassen och sen är det typ klart.
 
Sv: Hjälp med val av ras.

jag är väldigt förtjust i ragdoll. snälla, keliga och lagom lekfulla, med vacker päls. har lite svårt för det beniga kantiga utseendet på orientalska katter, jag gillar mjuka och fluffiga katter. :)

men har eftersom jag inte är intr av vare sig avel eller utställning inte samvete att köpa en raskatt när det finns så oändligt många hemlösa stackarer som ingen vill ha... så lär inte bli någon ragdoll om inte en övergiven stryker förbi...
 
Sv: Hjälp med val av ras.

Jag har ingen erfarenhet utav de katter du nämner men Cornish Rex tycker jag passar in bra på din beskrivning, iaf från de jag har träffat.

Min crx är framme direkt när vi får gäster och pratar och vill bli klappad. Han är den mest lekfulla och sociala katt du kan tänka dig. Ibland kan det bli liiite för mycket lek, men det får man väl tåla :angel:
 
Sv: Hjälp med val av ras.

det var sannerligen väldigt olika raser du riktat in dig på :) Själv är jag uppfödare/utställare/domarassistent sedan åratal och skulle vilja säga att det är väldigt stor skillnad på raserna, men framför allt på individerna. :) Det finns inte många raser jag inte är så förtjust i, och majoriteten av dem är med på min svarta lista för att de är osunda fysiskt, inte för att de är otrevliga eller på annat sätt "dåliga" raser. Jag har genom åren lärt mig älska alla raser, inom alla olika kategorier, just för egenskaperna som gör dem speciella, även om min egen ras, Sphynx, för alltid kommer att vara den enda för mig vad gäller avel.
Du har tänkt efter och det är jättebra! Alltför många shoppar katt endast baserat på utseende, och det kan bli väldigt fel. Jag vet MÅNGA som idag sitter med en Bengal för att de föll för looken, och har rejäla problem därför att katten är för mycket för dem. Och det är bara ett exempel. Kattraserna kan skilja sig lika mycket från varandra som hundraser, även om de inte är avlade fram för specifika beteenden eller uppgifter. Vissa har mycket vildkatt i sig, i relativt sena utkorsningar. De kräver mer av sin ägare vad gäller fasthet och uppfostran. Andra är något skygga, enmanskatter, som behöver mycket social träning för att bli öppna mot alla.

Raserna du nämner; Ragdoll är i allmänhet INTE en livlig ras. Ni i tråden som har livliga raggisar har undantag :) Jag har träffat hundratals raggisar och de livliga är helt klart i minoritet. Det är en loj, bekväm och kelsjuk ras som bäst - en riktig soffpotatis, som några träffande beskrev dem :)
En kelgris som är glad i mat och mys. De fäller mycket i perioder, däremellan bara "normalmycket".
Håren är mjuka och silkiga och fastnar på allt, men avlägsnas lätt med en fuktig trasa.
Dock finns gott om otrevliga linjer på rasen! Så man ska be att få träffa mamman också ordentligt om man kikar på bebisar, och höra sig för lite om temperamentet och hälsan på linjerna.
Raggis har mycket hjärtsjukdom och njurproblem, så man ska se till att ens uppfödare är seriös och sköter sina hälsotester.

Bengal är en pratsam, högljudd, bufflig och aktiv ras. De leker ofta och gärna och behöver mýcket stimulans och sällskap och motion. Det är ingen pensionärskatt, utan man måste helt enkelt aktivera dem om man vill ha en harmonisk katt som inte mår dåligt och hittar på fanskap. Det är en mycket trevlig ras, som jag själv är väldigt svag för, de fäller inte mycket och är allmänt friska av sig även om hjärtsjukdom ökar inom rasen på grund av många oseriösa uppfödare som inte testar som de bör. Dock är det ingen "nybörjarkatt" eller vad man ska säga. Klarar man inte av att säga ifrån till sin katt, och gärna skämmer bort den, kan man få en del problem. Bengalen är viljestark och man ska komma ihåg att för inte alltför många generationer sedan var dess anfäder vilda och levde i djungeln. De kan ha mycket temperament, även om uppfödarna jobbat duktigt på att förbättra det de senaste åren. De är oftast mycket snälla och tillgivna, men kan vara envisa och svårhanterliga. Men det är som sagt en fantastisk ras. Dock är de dyra att köpa och försäkra.

Orientaler är underbara - kattvärldens vinthundar. Slanka, eleganta och högbenta, och högljudda! Vill man ha en tyst katt är det helt fel ras. För orientaler pratar, mycket och ofta och högt. Jag personligen älskar ljudet av en pratande oriental, men jag vet andra som avskyr det :) Smaksak antar jag. De fäller väldigt lite och är i allmänhet mycket friska, även om det finns en liten del njurproblem och hjärtsjukdom. De är relativt billiga att köpa och försäkra.
De är aktiva, trevliga, sociala och framåt.

Andra raser som jag tror kunde passa dig är Abessinier - som är otroligt trevliga krabater med väldigt piggt, framåt lynne och mycket go. Dock fäller de en del. Otroligt vackra katter i mitt tycke.

Eller en rex av något slag, jag är svagast för Cornish Rex - som är underbara små clowner till katter, med silkeslen lockig päls. De är relativt friska och billiga att köpa och försäkra, dock har de en del hjärtsjukdom, så åter: kontrollera uppfödare noga och läs på om rasen. Devon rex är i stort sett samma sak, men en annan look bara.

Maine Coon är en annan ras som är görgo - men de fäller mycket. Stora, glada, tillgivna och mysiga, med mycket lekfullhet, men kanske lugnare än du tänkt dig.

Och även om de flesta är tveksamma först, slår jag ett slag för min egen ras, Sphynxen, som är den överlägset trevligaste kattrasen som finns, även om Cornish, Devon och Oriental kommer väldigt nära. Snälla, tillgivna, sociala, orädda, lättlärda, aldrig någonsin otrevliga (enda rasen som har i sin rasstandard att de måste vara trevliga), och helt enkelt bara ljuvliga :) Dock dyra, har en hel del hjärtfel, och ibland skitgrisar som man behöver bada då och då.

generella råd är att läsa på så mycket du kan om rasen, och verkligen grilla uppfödarna på information. :) Lycka till!
 
Sv: Hjälp med val av ras.

suck.. jag skulle svara på TS inlägg såklart men kluddade till det...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 231
Senast: Caoimhe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
3 385
Senast: Sel
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 549
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 550
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Akvarietråden V
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp