hjälp med val av foder!!??

Sv: hjälp med val av foder!!??

När mina svårfödda förra vintern stod på katastrofhö och den stora dessutom blev knäpp i huvudet på havre så fick de kornkross, lucern och lite betofr som jag styrde upp med. Fungera kanon. Min lilla som då var mager och behövde hulla upp sig fick dessutom en rejäl giva Kraaft Groov 125.

Men jag fattar inte riktigt vad du är ute efter i tråden. Vill du byta bort Kraaft för att du inte gillar det fodret eller vill du byta för att hitta billigare?

Mitt foder köper jga hos bonde och hos lantmännen

ngn skrev att jag skulle ge jö lucern och olja... och för att få upp de så måste jag ge otroligt myvket lucern.. hon äter just nu 2kg lucern omdagen. trots att hon oxå äter mycket groov 125.

och att bara ge lucern hö och olja blir för dyrt.. har aldrig sagt att jag itne vill ge lucern. å så billigt är inte lucern. får itne i henne pellets så de blir hackat strå

kolla vem du svarar till i detta fall antar jag att det är till mig... å nej jag kan inte köpa eget hö då det blir ännu dyrare . står man som inhyrd är de svårt att få göra som man vill.

ska jag köpa eget får jag stå för inköp å frakt + att de itne bli allt fö mycket avdrag i hyra.. belar som de är nu 2000 kr månaden för hö å spån å box.

desammma gäller för dig kolla vem du svarar till. och ja jag vill byta bort krafft groov.. för jag vill inte ge henne de nå mera. är det fel att vilja ge sin häst annat foder ??? i mitt första inlägg ber jag om hjälp om vad det finns för olika foder inte hjälp att räkna ut vad min häst ska ha för nått utan jag vill får reda på vad det finns för foder .

Är det Groov 125 du ger så leta efter ett foder med kvoten 12,5. Är det Groov 90 så leta efter ett foder med kvoten 10.
Vad har du för andra märken i dina närmsta butiker? Titta på vad som finns i din närmsta omgivning. Det kan bli billigare än att åka längre för ett billigare foder.
// Linda

det 'r de som är problemet finns inte allt för mycket som finns nära... å eftersom jag itne vet allt för många sorter så skrev jag ut här att jag ville ha hjälp me olika sortersfoder.. å som jag skrev i ett tidigare inlägg jag vill som sagt ha ett fulldoder som man helst inte behöver åka så långt för att få tag i...
tackar för att bra eneklat svar.

Jag har ett excel program med en massa fodersorter inlagda, med kostnad, kvoter och värden mm ganska enkelt att jämföra de olika sorterna med varandra.

skicka ett mail om du vill kika på det!:idea:

mm gärna för de sorter jag tittat på hitills har då inte haft nån högkvot... alla under 12...

fast jag tror att det blir svårt att hitta foder med så hög kvot och som inte är ur kraffts sortiment...

Soja har en kvot på 30 kostar ca 5 kr/kg men i gengäld behöver man inte ge så mycket. Hippo LinCubes har en kvot på 26 men kostar nästan 10 kr/kg:crazy:

Lusern från Hippo är lite billigare och har liite högre kvot så där kan man ju kanske spara nån krona(4,5 kr/kg), Hippo Alfa ligger på 13,5 (5 kr/kg)

Mustang protein plus 13 i kvot, vet inte pris. Vetekli har också en ganska hög kvot men det är inte nåt foder som man fodrar stora mängder av (det skulle bli gigantiskt mycket:crazy: )

Jag skulle kika extra på soja om jag var du...

gör snygga färger... hihi ska kika lite på soja men eftersom hon är så känslig så skulle de inte förvåna mig ett dugg om hon reagerar mot de.. *mutter*
hippo alfa kan ev vara nått oxå..

Jag fodrar ju med soja om du vill låna lite och testa om hon reagerar!? Det brukar märkas rätt snabbt även med små mängder om de inte tål det...

Dumt att köpa en 30 kg säck om det inte passar madamen.

precis... ska kika lite mera... sen så skulle de inte förvåna mig om hon lyckas med att inte ens äta de .

måste försöka få fram nå siffror för spillers .. hittar inet vettit på nätet..

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 635
Senast: Elin_B
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka