hjälp med val av foder!!??

Sv: hjälp med val av foder!!??

Hej igen,vi köper av vår hovis,han bor i årsunda men är mkt på gävle travet.En 30 kg säck kostar ca 200 kr,vet ej exakt. då vi alltid köper samtidigt som vi betalar för skoningen

Han får ca 1kg delat i 3 givor plus att vi packar hinken X3 full med lusern nu under vintern,sen kommer vi att minska på lusernet o öka kraftfodret när man börjar åka på mer träningar.

tackar.. då har jag lite mer info.. han som jag är lite inresserad av att ev köpa av bor i torsåker just nu och har itne börjat sälja
ännu

har en kompis som jag precis fick reda på är återförsäljare av spillers.. så jag ska åka å kika på de på lördag... läsa lite å så..

vågar itne skriva in analysvärdena då moderatorn kanske anser den som en tråd där de blir hjälp med foderstat å att den då tas bort...

Fast för att det ska bli enklare att hjälpa dig att välja foder så är det ju bra att veta vilka värden du har på höet:idea:

Vill du helst ha ett fullfoder eller skulle det gå lika bra att blanda själv? Soja, olja och lusern är fodersorter som jag gillar när man ska fodra en häst som kräver mycket mat.

Min pålla käkar för tillfället bara soja och betfor tillsammans med fri tillgång på hösilage med hyfsade värden.

nu vill jag byta foder helt på min häst. hon äter nu krafft groov och lucern och hö.

hon klarar inte av att äta havre , har försökt flera ggr att fodra henne med de men alltid med samma jobbiga utgågn. dvs jag åker av.:o

så nu till mina frågor. vad rekommenderar ni. å då vill jag itne bara se de skrivna namnet på maten utan även lite info om den och om det är ett helfoder . om ni behövt komplettera med ngt.
ja allt är av intresse. fodret behöver ej vara havrefritt men ren havre går INTE.

hon är svårfödd. har väldigt svårt för att lägga på sig.

Min erfarenhet säger att hästar som är spända/stressade och ev har ont i kroppen kräver mer energi. Ett tecken på detta kan vara att hästen svettas mycket och att den är orolig i boxen, dvs rör sig mycket under natten.

Min egen häst gick på 120 mj för ett par år sedan, när jag fick ordning på hans "taskiga" muskler (och min egen ridning :smirk: ) så var jag tvungen att sänka honom till 80 mj. En ganska rejäl skillnad.

mvh Jessica

vill helst ha ett fullfoder.

sen var juh itne denn här tråden menat att vara en som hjälper en att räkna foderstat utan mest att jag vill veta lite om olika fodersorter. så jag vet vad jag har att välja mellan..tror jag skrev i de första till å med att jag ville ha ett fullfoder.

ska iväg till en kompis imorgon som är återförsäljare av spillers. hon bor i valbo faktiskt...

Jag har Åsebro Cool till min häst, en skrutta som spårar ur helt av havre...
Samma resultat som med din *skratt*
Så jag rekommenderar det fodret varmt! Ett fullfoder, behöver inte ens lägga till vitaminer eller mineraler.
Jag pluttar bara i B vit, vid fällning.

Jag har mustangs fiber müsli till min häst som inte heller kan ha havre.
Det är helt havrefritt dock, och innehåller lite allt möjligt :D

Annars är ju soja och lucern bra att ge till lite smalare hästar.
Betfor är super, i alla områden!
Hästarna gillar det och det är väldigt bra för de allra flesta (vissa blir lite lösa i magen av det)
Vi har gett det i alla år till nästan alla hästar och ingen har på ngt sätt mått dåligt av det.

Hörde även för ett tag sedan att svarthavre inte har samma effekt som vanlig havre, dvs alla hästar blir inte lika "knäppa" av det ..
Vet dock inte om det stämmer till 100% då.

då värdena på höet är så katastrofla har jag helt enkelt inte råd att ge lucern och soja... och med mina värden så blir de INTE bra med betfor.
finns inget i betfor som jag anser att hästar behöver. betfor använd nör e måste ner medicin eller nått annat som itne vill ätas utan at blandas ner.

hade inte hört de dära om svarthavre. dock har jag hört att om man precis innan man ger havre hettar upp de i hetvatten å swen slår av det å ger så ska den dumma energin gå ur...?? va en gamma häst gubbe som sa de.. vem vet dom gamlingarna brukar kunna sina saker... kan tillägga att han ruskade på huvet när jag sa att min INTE kan äta havre... å sen berättade han en historia om sin gamla arbetshäst..

*kl*
vart finns alla foder att få tag i ?? köper ni i speciella affärer eller av privatpersoner som är återförsäljare?

Nu blev jag nyfiken, vad berättade han? :D

Betfor är även bra för magen för de flesta hästarna, så det är inte enbart för medicinens skull.
Plus att de får i sig lite mer vätska om de skulle behöva det.

de är en såndära gammal häsgubbe som har en himla massa fuffens för sig.. eller ja fuffens m,en gamla grejor som funkar.

när han var ung så arbetade han i skogen med sin häst.. han älskar att berätta om såna saker. å hans häst den fick iaf äta havre.. han hade ingen liten nippertippa utan en rejäl dam som han uttryckte sig.
efter många om å men så kom han fram till att hans häst käkade i runda slängar runt 10 kg havre om dagen..

då värdena på höet är så katastrofla har jag helt enkelt inte råd att ge lucern och soja... och med mina värden så blir de INTE bra med betfor.
finns inget i betfor som jag anser att hästar behöver. betfor använd nör e måste ner medicin eller nått annat som itne vill ätas utan at blandas ner.

..

Vad vill du uppnå med foderbytet? Är det ffa protein du behöver tillföra så är ju soja det som är billigast per gram smältbart råprotein. Betfor och olja är bra och billiga energirika fodermedel om det är energi som fattas. Betfor dessutom väldigt nyttigt för de viktiga bakterierna i grovtarmen som hjälper till att suga ut det mesta av näringen. Lusern innehåller både protein och energi och finns i billiga fabrikat.

Om du vill komma billigt undan är det bästa att tänka efter vad exakt du behöver tillföra. Färdigfodren som oftast innehåller olika blandningar av just soja, betprodukter, olja samt spannmål blir ju mkt dyrare än de olika ingredienserna var för sig.

Vad är det för värden på ditt grovfoder? HH

Min häst klarar inte heller havre, blir helt knasig och ser spöken överallt. Har gått över på Fibergi och det fungerar kanon. Ett extra plus är att han fått jättefin päls och mycket fina hovar. Det är ett helfoder och du behöver inte tillsätta något annat (förutom grovfodret) Gå in på www.fibergi.se så kan du läsa om det själv och beställa hem/ladda ner brochyr.

har vare å pratat med säljaren vid gdg nu.. han kunde inte allt för mycket om foder utan han rabblade juh bara sånt som han fått lära sig att han ska säga. jämförde värden med de och krafft groov... de blir inte mustang iaf för min dam...

Jag erkänner villigt att jag är lost. Du vill byta bort Krafft, har inte råd att ge lucern och olja för höet är så dåligt.

Men lucern och olja är ju bland det billigaste du kan ge hästen som komplement till ett dåligt hö. Är jag helt ute och seglar - du vill ha bättre värden till mindre pengar. Eller?

De färdigfoder som nämns är ju skyhögt mycket dyrare än lucern och olja....

Om ditt hö är så fruktansvärt dåligt kanske det blir billigare för dig att köpa tex HorseHage eller nåt liknande?
Ligger väl på runt 3kr/kg och det är det ju bra värden i så då kanske du i princip bara behöver lite kornkross för att täcka upp.

Det kanske blir billigare?
Kornkross är billigt och BRA (spec till svårfödda) hos en bonde kan man hitta för 1-1,50kr/kg och hos lantmännen kostar det ca 3kr/kg om man inte har nån bonde i närheten.

Jag har kommit fram till att det blir BILLIGAST att dutta själv med korn, mineraler, lusern etc än att köpa ett färdigfoder till det ensilage vi har nu.

Färdigfodrena liggen väl på 150-250kr/säck iaf

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 543
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 215
Foder & Strö De trådar jag hittade var såpass gamla att det var få som hittat fodret i Sverige. Är det någon som har erfarenhet av deras foder...
2 3
Svar
41
· Visningar
11 635
Senast: Elin_B
·
J
Foder & Strö Hej! Min häst är ett 16-årigt kallblodstravarsto i medelhårt arbete (ridning). Jag upplever att hon har brist på protein (har tappat...
Svar
6
· Visningar
1 248
Senast: Tuvisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka