Pavo foder

Sv: Pavo foder

Vad är det i Pavo-fodret som är skillnaden från andra färdigfoder som ger ökad insulinproduktion?
Dolda ingredienser som inte redovisas?

Jag är seriöst nyfiken så svara gärna! :)

som människa vill man ju undvika bergodalbane maten med "socker-toppar", samma borde vara för hästarna? Fast annat gäller säkert hästar som tränar hårt och måste fylla på reserverna snabbt, vi är mera skogsmulle, o lite lagom dressyr bara.

Rent generellt är det mer melass i alla musli foder, och inte bara Pavo skulle jag tro, men vill oxå gärna veta.
Enl specifikationen av stärkelse:

Krafft musli grö 30
Krafft musli blå 40
Pavo sport fit musli 32
Krafft groov 90 16

Oj, nu fick jag ju svar på min egen fråga, om jag inte vill ha för mkt stärkelse ska jag ju inte ge musli.

VILL POÄNGTERA ATT JAG VET ATT JAG INTE KAN BESTÄMMA MIG INNAN JAG FÅTT ANALYSEN AV GROVFODRET!
 
Sv: Pavo foder

KL

Jag är nyfiken på hur man avgör om det är mycket/lite stärkelse i.. Vad är mycket, lagom och lite?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Pavo foder

varför just Pavo? är det inte bara musli i största allmänhet, och var hittar du GI på hästfoder i innehåls deklarationen?
För om du menar stärkelse så se mitt föregående svar....
 
Sv: Pavo foder

Jag har nog nästan bestämt mig att hålla fast vid mitt gamla vanliga, svenska foder: havre o betfor, lucern vid behov.
Allt beror ju förståss på vad analysen ger.
 
Sv: Pavo foder

Men det är ju bara att kolla vad fodret innehåller. Ju högre smältbarhet av stärkelse desto högre Glykemiskt index. Och detta har PAvo. Fodret består till största delen av spannmål, 7 olika = minst 30% stärkelse. Pavo påstår att fodret har ca 2% socker...villket inte är sant eftersom det har minst 30% stärkelse, och detta förvandlas då snabbt till socker i hästen eftersom det tydligen är sååå lättsmält. Med andra ord, ett foder smäckat med socker.
 
Sv: Pavo foder

Pavo påstår att fodret har ca 2% socker...villket inte är sant eftersom det har minst 30% stärkelse, och detta förvandlas då snabbt till socker i hästen eftersom det tydligen är sååå lättsmält. Med andra ord, ett foder smäckat med socker.

Men på säcken så står det väl vad fodret innehåller, inte vad det omvandlas till i hästen :confused:
 
Sv: Pavo foder

knapplån

Jag förstår egentligen inte varför det är konstigt att Pavo mfl foderblandningar innehåller mkt stärkelse. Har ngn jämfört procentinnehållet av stärkelse i Pavo med tex vanlig havre? Det som man kan tycka är lite konstigt är i så fall att det verkar som om alla deras produkter innehåller mkt stärkelse även de som är riktade till hästar som inte bör äta så mkt stärkelse som tex fånghästar.

Men en av anledningarna till att man ger ett kraftfoder är väl att man vill öka energin genom att ge tex stärkelse. Eller varför ger man det annars?

När det gäller GI så är det ganska svårt att bedöma detta värde i olika foder eftersom man måste veta bla hur eller om stärkelsen är behandlad för att veta hur snabbt den tas upp i kroppen. Det kan vara bra att den är förbehandlad så att den hinner spjälkas och absorberas i tunntarmen så den inte rinner vidare till grovtarmen. Men det kan också vara olämpligt om man har tex har en häst med anlag för insulinresistens.

Om det står 2% socker och 22% stärkelse så innehåller fodret bara 2% socker.
 
Sv: Pavo foder

knapplån

Jag förstår egentligen inte varför det är konstigt att Pavo mfl foderblandningar innehåller mkt stärkelse. Har ngn jämfört procentinnehållet av stärkelse i Pavo med tex vanlig havre? Det som man kan tycka är lite konstigt är i så fall att det verkar som om alla deras produkter innehåller mkt stärkelse även de som är riktade till hästar som inte bör äta så mkt stärkelse som tex fånghästar.

jag ger ju redan havre idag, och jag tror att de som gav mig svar ang stärkelse inte läste det. Jag är ju inte ute efter en hel förändring utan om det fanns ett helfoder som täcker upp min blandning jag ger idag.

Men en av anledningarna till att man ger ett kraftfoder är väl att man vill öka energin genom att ge tex stärkelse. Eller varför ger man det annars?

samma sak här, jag ger ju redan havre och är ju inte då "rädd" för ett foder med havre. Däremot tänker jag energi när jag tänker havre, och har aldrig funderat över stärkelse eller inte förren jag fick massa svar här. Det ända jag isåfall har funderat på är socker mängd i betfor- gav förr 1 liter torr, men upptäckte stor skillnad då jag drog ner till 1/2 liter- där kan man ju prata om socker kick, men det har ju många fördelar oxå för magen, vätska m.m

När det gäller GI så är det ganska svårt att bedöma detta värde i olika foder eftersom man måste veta bla hur eller om stärkelsen är behandlad för att veta hur snabbt den tas upp i kroppen. Det kan vara bra att den är förbehandlad så att den hinner spjälkas och absorberas i tunntarmen så den inte rinner vidare till grovtarmen. Men det kan också vara olämpligt om man har tex har en häst med anlag för insulinresistens.

Ingen aning om han har anlag för insulin resistens, hur vet man det? är ingen fång, eller kolik häst iallafall.

Om det står 2% socker och 22% stärkelse så innehåller fodret bara 2% socker.

tack för att du tar dig tid att svara på mina frågor, just nu ger jag hö o morötter, i väntan på analysen och för att se hur mkt grovfoder jag kan få i honom
 
Sv: Pavo foder

Det ända jag isåfall har funderat på är socker mängd i betfor- gav förr 1 liter torr, men upptäckte stor skillnad då jag drog ner till 1/2 liter- där kan man ju prata om socker kick, men det har ju många fördelar oxå för magen, vätska m.m

Ingen aning om han har anlag för insulin resistens, hur vet man det? är ingen fång, eller kolik häst iallafall.

Betfibrerna i betfor innehåller inte så mkt socker. De består mest av lättsmälta fibrer som är bra för mikroorganismerna i tarmen. Men sedan har man tillsatt melass i betfor. den består naturligtvis av socker men den förvinner om man häller bort blöttläggningsvattnet.

Insulinresistens är nog ganska ovanligt bland hästar även om jag undrar om man verkligen vet hur pass många hästar som är IR. De har oftast fettansamlingar på speciella ställen som ex i nacken, över korset mm. Jag nämnde bara det eftersom det för dessa hästar inte är lämpligt med ett foder med högt GI.
 
Sv: Pavo foder

Jag, som inte är någon GI-fanatiker även för människor så att säga - anser att det är just den höga smältbarheten som är vinsten. Jag får liksom "mer energi för mindre giva" och min häst har mer energi, orkar längre och är skönt energisk. Sedan har jag inte en stärkelsekänslig häst vad jag vet, han fungerar bra på en rätt stor giva spannmål, men även boxgrannen som får slaggiga och tjocka ben av exempelvis havre är superfin i ben, hull och energi på Pavo.

Både min häst och denna äter dock till större delen pelletsvarianten och bara lite müsli utöver/efter ridning osv. Jag ger hellre ett lättupptagligt foder där jag kan minska givan (som sagt, under ett kg om dagen till en häst i full träning är fantastiskt härligt att klara sig på!) och för mig räcker det att titta på hästarna som äter fodret i stallet och se hur fina de är i hull, päls och muskler för att göra mitt val.
Förstår att man blir mer petig med känsliga hästar dock, men *ta i trä* har jag inte behövt sätta mig in i den problematiken än i alla fall.
 
Sv: Pavo foder

Om det står 2% socker och 22% stärkelse så innehåller fodret bara 2% socker.

30% av stärkelsen i Pavos foder omvandlas till socker i hästen..så det är mycket vilseledande att påstå att fodret bara har 2% socker då detta inte alls stämmer. Så OM fodret bara står i sin säck så har den 2% socker, men så fort hästen börjar äta och smälta fodret så blir sockerhalten genast skyhög.
 
Sv: Pavo foder

30% av stärkelsen i Pavos foder omvandlas till socker i hästen..så det är mycket vilseledande att påstå att fodret bara har 2% socker då detta inte alls stämmer. Så OM fodret bara står i sin säck så har den 2% socker, men så fort hästen börjar äta och smälta fodret så blir sockerhalten genast skyhög.

De kan väl ändå inte redovisa annat än vad fodret innehåller? Det är ju ngn typ av analys av fodrets innehåll av de olika näringsämnena de flesta sedan angivna i smältbarhetsmängder (antagligen).

Flera av Pavos produkter innehåller korn som första råvara. Tunntarmssmältbarheten för korn är inte så hög. Den ökar om man har upphettat kornet men jag kan inte hitta ngn information om att de har gjort det, inte med alla foder i alla fall. Det är en av anledningarna till att jag själv hellre väljer att blanda fodret själv till mina hästar. Det är ganska svårt att veta vad man egentligen stoppar i dem när man ger en färdig blandning. Så att all stärkelsen genast kommer att spjälkas till socker så fort hästen stoppar den i munnen håller jag inte med dig om.

Om du nu dessutom vet att stärkelse lätt kan omvandlas till socker så behöver du väl inte känna dig lurad av att det står bara 2 % socker på påsen? Du får väl läsa resten av texten också.
De anger socker och stärkelseinnehåll för sina produkter på hemsidan.
 
Sv: Pavo foder

30% av stärkelsen i Pavos foder omvandlas till socker i hästen..så det är mycket vilseledande att påstå att fodret bara har 2% socker då detta inte alls stämmer. Så OM fodret bara står i sin säck så har den 2% socker, men så fort hästen börjar äta och smälta fodret så blir sockerhalten genast skyhög.

Ja, men på säcken skriver dom ju bara vad fodret innehåller, inte vad hästen omvandlar det till. Det är väl ändå hästägaren eget ansvar att räkna på sådant! Det kan man ju för jösse namn inte kräva av foderföretaget. En innehållsförteckning visar vad fodret innehåller i säcken, inte efter att fodret gått igenom hästens kropp! :mad:
 
Sv: Pavo foder

Ja alltså det är ju därför många vill ha så lågt stärkelseinnehåll som möjligt.
 
Sv: Pavo foder

Ja alltså det är ju därför många vill ha så lågt stärkelseinnehåll som möjligt.

Jag antar att det beror på vad man har för sorts häst.
Våra två stora hästar får lite havre under vintrarna.
De två ponnyerna kommer inte i närheten av ngn stärkelse.
 
Sv: Pavo foder

Så är det ju, jag väljer ett foder med så lågt stärkelseinnehåll som möjligt just för den sakens skull.
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 065
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 447
Senast: Irival
·
Foder & Strö Foderhästen är en känslig dam som i princip har diarré året runt och inte kan äta blöt silage, lusern eller betfoor öht, vilket är lite...
Svar
11
· Visningar
1 765
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 143
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp