Hjälp med utrustning

Sv: Hjälp med utrustning

Tanken med min fråga var att jag ville ha några tips på vilka islandshästsadlar det finns. Så att jag sedan kan börja söka och fråga runt och åka och prova. Har nu fått reda på att det finns en sadelbil som åker runt i städerna här omkring, som har både nya och begagnade sadlar. Tyvärr så kan han komma tidigast om 3 veckor.. Jag behöver en sadel så fort som möjligt för att kunna fortsätta ridningen. Det är väl inte så fiffigt att rida en unghäst utan sadel eller? Det har nog lockat, hans rygg ser så bred och mjuk ut :D men jag är orolig för att hans balans inte räcker eller nåt, så jag väntar tills jag är säker på att han orkar/klarar av det.. :)

Har nu en sadel på prov som låg väldigt bra på honom igår då jag provade. Den åkte inte fram öht och låg jämt över ryggen utan att trycka. Måste dock prova fler gånger för att se och så ska jag ta ut min tränare så får hon säga sin åsikt. Tänk vilken tur jag och hästen skulle ha om vi skulle hitta en bra sadel så fort ! :)

Angående alger bara, så var min mamma på en föreläsning om vallfoder igår, där de sa att alger, precis som vitlök, är direkt farligt för hästar.
En liten parantes bara, vet inte om det stämmer, men vet sedan innan att vitlök är direkt farligt.

Lycka till med hästen!

Tack för alla svar ni ger! Jag frågar ju inte utan orsak.. Och att ni kommer med extra tips, det är verkligen snällt. Jag har inte planerat att börja fodra med alger, eftersom jag inte ens vet var man får tag på sådana, men varför anses de vara farliga? :)
Och varför matar man alger egentligen?
Ang. vitlök, kan det variera från häst till häst ifall det är farligt eller inte? min gamla häst har ätit vitlök så länge jag har haft honom, och jag har bara sett positiva resultat? Han hostar inte lika mycket och mygg o andra småflyg dras inte lika mycket till honom. Är det bara jag som inbillar mig dessa effekter?

Vill bara tillägga att häromdagen var jag ut och rida med min nya kille, och han är ju bara för underbar!
Trots att vi inte hade någon hästkompis med oss var han kolugn, brydde sej inte alls om buskar, stenar mm som kunde vart skrämmande. Och, så töltade han när jag bad! :D är såå stolt över honom :)

Ska jag vara ärlig så har jag faktiskt ingen aning varför det anses vara farligt. Hoppades att någon skulle veta.
Jag har bara hört det att man aldrig ska ge varken vitlök eller alger till hästar, eftersom det är direkt farligt...
Vet dock inte varför.

äsh då.. Nå, sålänge jag inte ser några tecken på att min häst skulle få några krämpor av vitlök tänker jag fortsätta med det :)
Till alla som följt tråden så går allt super med min nya häst, han e underbart snäll och töltar redan under ryttare :)
Är en stolt mamma till honom :D

Alger kan ge, med det är intet sagt att det gör så. Dels har många valacker fått kristallbildningar vilket har förorsakat problem med kisseriet, Det finns studier som visat att en ökad struma på hästar som ätit alger, dock kan jag inte ge dig länken till eftersom den inte är bekant för mig. Möjligen har någon annan kunskapen om var den finns.

Vitlök ger under långvarig användning anemi, att ge en mindre mängd under kortare tider brukar inte ge problem utan det är när man använder konstant som problemen visar sig.

Alger kan ge, med det är intet sagt att det gör så. Dels har många valacker fått kristallbildningar vilket har förorsakat problem med kisseriet, Det finns studier som visat att en ökad struma på hästar som ätit alger, dock kan jag inte ge dig länken till eftersom den inte är bekant för mig. Möjligen har någon annan kunskapen om var den finns.

Nu är du en av flera jag hört säga detta på kort tid,
kanske borde sluta ge hästarna alger :crazy:

Man vill ju hålla dem så friska det går såklart!
Jag började ge i samband med att jag delade en säck med min bästa kompis,
då h*n skulle ge sin eksemhäst. För nog ta och fundera över det här lite..

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 779
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag red som barn/tonåring och har sen börjat igen som vuxen tvåbarnsmamma. Är rejält mycket fegare nu, föredrar helt okomplicerade...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 733
Senast: EZMK
·
M
Utrustning Sitter och klurar på vilken lastvikt jag behöver till blivande transport... Hästen går ju räkna ut (han väger ungefär 670kg nu...
Svar
13
· Visningar
2 841
Senast: -moa-
·
A
Ridning Jag behöver hjälp och önskar tips, råd och tankar från alla som kan, vill och orkar reflektera över min situation. Mitt inlägg är långt...
2 3
Svar
59
· Visningar
12 344
Senast: Anonym
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar