Hjälp med träning av relativt ung ponny.

T

Thrse

Det är såhär att jag är medryttare på en 7 år gammal valack. Han är av rasen estnisk häst och heter Aadi.
Aadi har 2 vuxna ägare som inte är så intresserade av annat än hobbyridning och de rider ofta ut på Aadi. En av ägaren tävlar också honom i distans.
Aadi är endast grundutbildad. Han kan alla gångarter, ökningar och minskningar, rygga, skänkelvikning åt höger. Hans ägare har inget intresse i att utbilda honom mera i dressyr eller hoppning. Han är hoppad ett par gånger av den förra medryttaren och jag tänker även snart börja hoppa med honom. Det jag undrar är: Hur får jag honom att göra skänkelvikning åt vänster? Öppna och sluta? Och hur får jag denna ponny att gå i form?

Kondition och muskler finns för han blir ju tävlad i distans. Jag själv har ridit i 7 år på ridskola (men inte mer) och har varit medryttare på honom sedan Februari 2010. Jag rider honom några gånger i veckan.

Hoppas någon kan hjälpa mig :)

Sv: Hjälp med träning av relativt ung ponny.

Prata med ägarna till hästen till att börja med. Är de ok med att du rider deras häst annorlunda än vad de gör? Tror de att du kan, respektive vill de att du ska, utbilda deras häst?

Att han enbart flyttar undan en skänkel kan bero på flera saker, för att få adekvar hjälp med det behöver du en tränare på plats. Är han välmusklad, med god kondition och tävlar i distans så antar jag att han går i balans och bär sig på ett sätt som är fungerar i den gren han tävlar. Vill du stärka honom så gör många övergångar, tempoväxlingar, och rid serpentiner och volter så att han får stretcha båda sidorna.

Börja inte greja med skolorna själv. "På tygeln" är också ett förrädiskt uttryck, vad är det du vill att han ska göra som han inte gör nu? Går han i balans och lyssnar för små hjälper så fortsätt med övningarna jag skrev ovan och ta i samråd med hans ägare ut en tränare.

Klart att jag har pratat med deras ägare :) De vill att han ska bli lite mer dressyr utbildad. Så det är helt okej för dem.
Det som är mitt mål är att kunna tävla honom i dressyr någondag. Lättare klasser.
Det som jag har som mål just nu är att klara av skänkelvikning åt vänster (inte enbart höger) och så småningom kunna göra öppna och slutna med honom.
Vill tillägga att han tävlas endast i lokala tävlingar inom distans och endast sträckor som 15km , högst 30 km.

Det finns ett stall i närheten där jag kan gå på träningar men har inte gjort det ennu pg.a penga brist. Samma ägare som tävlar honom i distansritt har varit där några gånner och dressyr tränat.

Så bra att du har talat med ägarna, och att det finns träningsmöjligheter nära! Boka lektion och be om hjälp, du kan inte utbilda någon häst utan tränare.

Ska du träna tävlingsdressyr så tänk på utbildningsskalan:
1. Takt
2. Lösgjordhet
3. Kontakt
4. Schwung
5. Rakriktning
6. Samling

Du börjar på steg ett... http://www.chevaldressyr.se/index.ph...ildningsskalan

Takten i gångarterna, att hästen är lösgjord och har kontakt, det är vad du börjar med. Vilket kan ta ganska lång tid att få fram. När du kan rida hästen för små hjälper, den är mjuk och avslappnad i båda sidor och litar på din hand, kan du gå vidare. Men för att uppnå det behöver du en vettig tränare. :)

Skänkelvikning är inget man direkt lär hästen. Först lär man hästen att flytta för skänkeln över huvudtaget. När den kan flytta bak och fram del för skänkel så kan man göra skänkelvikningar, öppna/sluta osv.

När du ska lära hästen att flytta baken så går du på en liten volt och lägger skänkeln emot. Går hästen fortare så bromsa hästen, av en slump flyttar hästen baken och då tar du bort trycket på en gång! och berömmer. Gör samma sak igen.. och sen en tredje gång. Man brukar säga att första gången sker utav en slump, andra gången börjar hästen ana vad den ska göra och tredje gången förstår den.

När du ska flytta framdelen så går du på en volt igen, ställer hästen utåt och gör samma sak, sätter dit ett tryck (skänkeln) och när hästen flyttar så ta bort trycket och beröm.

Det här lär man inte hästen på en vecka,.. utan låt det ta ca 1-2 månader.. sen kan du börja med dina skänkelvikningar. Men först måste hästen lära sig att gå undan för tryck. Det underlättar massor om hästen kan det ifrån marken först.

Jag tycker inte att du ska tänka så mycket på formen. Jag har själv en 4åring (inriden i november och riden totalt ca 6 månader) och han arbetar "i form" i skritten -redan! jag har aldrig ställt det kravet på honom utan han gör det självmat. Jag har tänkt mycket på att lära honom grundhjälperna (framåt, broms, flytta bak och framdel) och när han lärt sig hjälperna ordentligt tillsammans med en ryttare i balans så blev han eftergiven och började arbeta utav sig själv. Jag själv tycker att han har lite skumpig trav och kan inte sitta i fullbalans på honom, därför blir han heller inte helt eftergiven i traven. Men ju mer jag övar på min sits/balans parallellt med att han lär sig mer, får mer kondis/muskler så blir han mer och mer eftergiven i traven också. Så, jag tycker att du ska strunta i formen ett tag och fokusera på hans och din utbildning.. efter ett tag kommer det utav sig självt.

Du kan öva på att flytta för skänkel när du rider ut, på en grusväg t.ex., det är oftast lättare än på banan, då hästen naturligt tänker framåt. Du kan också jobba hästen från marken, genom att låta den gå på en liten volt typ runt dig, och flytta undan för din hand (eller handtaget på ett spö).
Du kan börja leka lite med skolorna när du rider ut också, det lär inte göra någon skada.
Och vad bra att det fanns en tränare i närheten!

tack så mycket för alla svar:) Ska se om jag får ihop lite pengar så jag kan boka en tid hoss tränaren:)

Gör det! :)

Har du en oskolad häst är det viktigt att inte börja greja själv. Ha någon på marken som kan hjälpa dig. Det är lätt att det blir fel och hästen lär sig en massa saker som sedan kan vara svåra att bli av med (ex att den knäcker av i nacken), en situation som inte inträffar om den lär sig rätt från början.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 137
Senast: Blyger
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 967
Senast: Mia_R
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 709
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama