Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

A

Arviden

Jag ber er om hjälp eftersom jag tror att ni har mest kunskap.

Först - skulle ni kunna bedömma tölten på dessa bilderna? Den sista är långsam, lite långsammare än kort trav ungefär och kanske lite sent i steget att bedömma? En sekund tidigare i steget är bägge bakbenen i marken, som ett upp och ner vänt V, ena frambenet lodrät ner och det andra frambenet har knäet på sin högsta punkt även om det inte är särskilt högt jämfört med många islandshästar.

Formen är väl inte den bästa. Rider bettlöst (sidepull) med ny sadel. Men tölten kändes mjuk och vibrerande, och lät taktfast såvitt jag kan bedömma.

Har markerat marken och hoven, kan se det i filmen i slow motion när hoven slår i. Vill däremot inte lägga ut filmen då den innehåller mest extremt passtaktig tölt och jag helst bara vill visa det bästa vi har även om det bara var några sekunder denna gången när vi hade kamera.
Första bilden är det en bit kvar innan hoven slår i, andra bilden har hoven möjligtvis nuddat marken men ännu ej tagit emot vikt. Frambenet är på sin högsta punkt i andra bilden.

tolthrkthge%20copy.jpg


Sedan undrar jag hur jag kan förbättra tölten?
Få bättre takt, mer undertramp och gärna mer fart. Han är visserligen ganska snabb på de främsta bilderna. Han kan tölta förbi de flesta galopperande hästar men tenderar att få mer passtakt när det går fort.

Vi rider mycket i backar, off road osv. Skrittar mycket och ökar och minskar tempo i skritt och tölt. Galopperar en del men travar inte så mycket då han inte är så duktig på det än. Har bara börjat med traven de senaste månaderna, fatningarna är svåra men han travar snyggt och i form när han väl fattat traven. Länger och kortar steget relativt lätt. Planerar att trava mer när fatningarna sitter men vill inte trötta honom.
Försöker rida honom i god form och övar mycket böjning och sidvärtsrörelser.

Blir det grisepass eller passtaktigt brukar han rätta till sig om jag flyttar hans bog eller gör en lätt skänkelvikning på vägen. Jag rider mest ute i skogen men vill ha en hållbar häst med mjuka gångarter.

Tips, kommentarer, kritik?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag är inte någon expert men så här gör jag i alla fall. :-)
Tölten jobbar jag med att förbättra på min häst nu så jag kan berätta lite om min metod/mina tankar. För min häst fungerar det här jättebra, jag märker det eftersom jag ser resultatet: en välmusklad häst som blir bättre från vecka till vecka. :)

Jag jobbar lösgörande och mjukgörande i båda sidorna och jobbar henne så att hon ska sätta in under sig och arbeta rätt med ryggen. I ca fyra månader ägnade vi oss bara åt detta i skritt och trav.(Galoppen har använts mer fritt. Det gör den nu också eftersom allt inte riktigt sitter 100 % i trav och tölt. Den är lösgörande i sig och det är en skön vila att få sträcka ut lite mellan "jobben")

När jag rider nu så tar det en stund innan hon är redo för tölten. Hon måste vara riktigt lösgord och samlad innan. När hon är det så kommer tölten direkt.
Jag låter henne tölta i kort tempo, korta sträckor (de har blivit längre och längre för varje gång. Hon tycker att det är så roligt. Spetsade öron och pigga blick. Raska steg. "blackndecker"-ramsan funkar. ;)
När jag känner att hon är säkrare i tempo och balans kommer jag att låta henne öka och minska tempot. På sikt räknar jag med att kunna tölta med ändå mer fart. Men var sak har sin tid.

Jag rider i princip uteslutande "off road" och "on road", så gott som aldrig på någon bana eller dylikt. Mycket pga att jag inte har någon. ;)

Det jag har märkt sedan töltsättningen är att hon lätt tappar takt och tempo i traven och nedsaktning från galopp. Hon rättar sig ganska snart, jag tror att det är en del i utvecklingen. Om inte så hopppas jag att kunna få hjälp med det på kurs i sensommar/höst. :)

Vad är det för fin häst du har?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Ok, det är ungefär så jag försöker träna :)

Han är en vbl travare. Funderar på att registrera honom som ''single-foot horse'' bara för att. Man ''får'' ju inte tölta travare ;)
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Är väldigt nyfiken, köpte du hästen pga. att den töltar eller kom det som en bonus? Jag känner till ett par töltande travare men har sett väldigt få på annons. I min mening är detta ett oerhört intressant projekt du har! :laugh:
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Jag har också en travare med extremt lätt för tölt. När jag tränade tölten så kunde jag variera tempot lika mycket som i trav, allt från riktigt långsamt till att en annan häst kunde galoppera jämte, störtläckert!

Min var enklast att töltlägga ur galopp eller skritt, undvek att växla mellan tölt och trav just för att verkligen särskilja, tappade han takten blev det trav, aldrig pass... och det var bara att sitta till och göra en halvhalt för att hitta tillbaka till tölten.
Slutade tölta när han valde tölt när jag skulle samla ihop honom och förbereda för tramp (förberedelse för piaff) är dock sugen på att ta tillbaka tölten nu när han är starkare och kan skilja mer på exakt vad jag vill.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Köpte hästen oinriden utan en susning om töt. Det är en bonus.

Rider mest i skog o mark så bekväm gångart går före piaff, även om jag gärna hade kommit till piaff och även skolor ovan mark :) Dock kan han ''piass'' dvs passa taktrent på stället med krökt nacke. Lite intressant.. Inget jag har tränat eller uppmuntrat så finns inga bildbevis och inga kommandon för det.. men det var en intressant upplevelse.

Han kan tölta så långsamt att jag undrar om det inte gått fortare att skritta, och snabbt nog att springa om de flesta galopperande halvblod och ponnier vi ridit med, när han är på det humöret. Men blir mer passtaktig när vi kommer upp i fart, specielt om han bir stressad.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Taktren tölt, när höger bakben slår i marken ska höger framben ha nått sin högsta punkt. Ska man dessutom vara petig så ska kotan vara under framknä.

Är frambenet på väg ner när samma sidas bakben slår i marken, så har du passtakt.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Oj vad roligt att se att du tar tillvara på en av varmblodstravarens finaste egenskaper.

Av bilderna att dömma så är ni på rätt väg, även om det är svårt att se ordentligt.

Vad heter din häst?
Stam?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Dock kan han ''piass'' dvs passa taktrent på stället med krökt nacke. Lite intressant.. Inget jag har tränat eller uppmuntrat så finns inga bildbevis och inga kommandon för det.. men det var en intressant upplevelse.

Hehe, jag är övertygad om att det finns massor med islandshästar som också klarar av det konststycket. Jag känner även till en som kunde gå i superflott passage med knälyft upp till hakan :angel:

Jättekul med töltande varmblod. Det fanns en i förra stallet som dock reds som vanlig tregångare. Det gick bra för det mesta, men så fort han såg en islänning så tog han till tölt eller pass. Oh, oopi-doo jag vill ju va som du-u-u...

För att få hjälp med tölten, har du provat att rida för en duktig islandshästinstruktör?
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Antar att det är en amerikansk travare?? Har själv en som töltar super bra!! Så ni kan tro folk skrattar när dottern rider honom 165 cm hög o jag rider min lilla islänning 130 cm hög i tölt genom byn!!! Travaren töltar bättre än islänningen!! Har hört att det blivit stort i tyskland med töltande travare!! har fått ett bud på vår travare som var otroligt!! Men han ska aldrig säljas!! Lycka till med tölten!!:D
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Har kotans varande under frambenet verkligen med gångarten att göra? Borde inte det mer bero på samlingsgrad?

Viva: Hans finaste egenskap är arbetsviljan ;) Men tölten är inte fel den heller.

Mr Crom, e. Vicar Oostwyck eller nåt. Mycket Humbletonian och Sir Rodney längre bak i släkten har jag för mig.

Fotogalen: Jag har ridit för en islandshäst instruktör en gång, men hon vile bara att jag skulle trycka på mer med skänkeln och dra i tyglarna. Tyckte det såg bra ut när han hade nosen i vädret, underhasen som främsta punkt och så hängande rygg jag nånsin känt.. han töltade visserligen ''rent'' gissar jag.. men väljer nog hellre en ''samlad'' pass än en tölt i den formen. Så jag jobbade vidare på vanligt sätt. Om den blir passtaktig emellanåt stör mig mindre än om han får kissing spines, dessutom passar han mjukt också ;)
Men den långsamma tölten är riktigt mjuk och låter helt jämn.. kan säga back'n'decker til den (fast det kan jag nog til allt om jag säger det på olika sätt) och den kan han gå i i en vettig form (bättre än på bilderna ovan iaf). Undertrampet är inte så stort, hans bakben når inte riktigt fram till frambenet, men jag inbillar mig att det beror på tempot. I tex piaff når ju inte bakbenen heller lika långt som i ökad trav, trots att piaff är mer samlad. I hans långsamma tölt sträcks inte bakbenen så långt ut bakom honom heller innan de lyfts, och de landar på eller lite framför min plats i sadeln.

Han kan även gå i flatwak (som Tennesse walking hästarna) vilket är en samlad skritt. Man känner tydligt när det går från snabb skritt till flatwalk, för ryggen blir helt jämn men han nickar fortfarande med huvudet. Tyvärr är vi inte så duktiga på den än, han bryter gärna av. Men nån gång när han är pigg ute i skogen kan det till och med bli running walk och det är liute häftigt. Skijer sig från tölten då flatwalk och runningwalk både lyfter och sätter ner hovarna i ren 4 takt, medans i tölten lyfts de mer i passtakt och sätts ner i fyrtakt. I flatwalk/runwalk ska knäet vara linje med bogspetsen ungefär, när bakbenet slår i.

formffdfhgh.jpg
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Ja alla taktavvikelser handlar oftast om inaktivitet bakifrån, och nej då kotans vinkel har i allra högsta grad med gångarten att göra och det kan du se bl a i den här länken och vilken gångart din häst använder på bilderna.

www.landsbergaislandshastar.se

Gå till gångartsskola.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

:eek: visste faktisk inte om att det finns folk som uppskattar att vissa hästar av raser som inte "ska kunna" tölta faktiskt kan det tex. varmblod, och dessutom uppmuntrar och Tränar på det:)

2 av "mina" varmblod kan tölta! :D det är dock inget jag Tränar på eller så.. men ibland när jag känner mig lite lat så töltar jag för att jag inte orkar rida lätt :devil:

Den ena töltar helt klockrent på kommando och den andra töltar men det är inte på kommando.. hon bara gör det när vi vill trava långsamt.. ... kanske borde man börja träna upp tölten! det skulle ju faktiskt vara jätte kul!

Btw: Båda dom två har/kan även flygande pass! DET är coolt! :love: men det har bara kommit av misstag efter gallopp

Nosgrimma
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Misstag eller inte, passen tas ju efter galopp helst på tävlingar.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Ok..
Hr läst den och liknande sidor på svenska och engelska tills huvudet blivit blått men får inte grepp om det ändå. Rider efter hur mjukt det känns, hur fyrtaktigt det låter och hur mycket han känns som han bär upp sig.

Nosgrimma; Travaren (standardbred) är ju faktiskt en anfader till nästan alla töltande hästar i USA. Tennessee walker, Foxtrotter, gaited Morgan, racking horse etc har mycket standardbred bak i leden, man tror att tölten kom främst därifrån. Sen har förståss alla raser vidareutvecklats, inklusive standardbred som avlats mer på pass. Det är den som liknar islänningen mest där då den både töltar, travar och går i flygande pass. De flesta andra kan bara tölta. (kan och kan.. de flesta låter dem inte trava, vet inte om de har tillräcklga passanlag för att lära sig pass.) TWH är mer fyrtaktig, inte alltid de lär sig rack (tölt) ens om man vill. Foxtrotter ligger åt trav-hållet och racking horse ligger på ren tölt som ni känner den. Fast jag är osäker på om racking horse are en ras eller en öppen stambok där alla hästar som töltar kan skrivas in. Sen delar de ju upp tölten i många olika former, allt är ok och har ett namn, men pace/amble/stepping pace, som är former av grisepass är inte uppskattade. Fast skogsmullar med en mjuk stepping pace kan vara nöjda med den också. Min häst började med stepping pace och använder det fortfarane emellanåt, men vi blir bättre på att få ren fyrtakt, iaf i långsammare tempon.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Fotogalen: Jag har ridit för en islandshäst instruktör en gång, men hon vile bara att jag skulle trycka på mer med skänkeln och dra i tyglarna. Tyckte det såg bra ut när han hade nosen i vädret, underhasen som främsta punkt och så hängande rygg jag nånsin känt.. han töltade visserligen ''rent'' gissar jag.. men väljer nog hellre en ''samlad'' pass än en tölt i den formen.

Det låter tyvärr inte som en särskilt duktig instruktör i mina öron. Underhals och sänkt rygg är inte något man strävar efter, även om man dessvärre fortfarande ser ganska många sådana ekipage ute på tävlingsbanorna. Prova gärna en annan instruktör som har bättre koll. Annars är det bara att fortsätta på egen hand; du verkar ha bra koll på vad du söker efter i tölten.

Angående engelska namn på fyrtaktiga gångarter som är snabbare än skritt, så trodde jag att "ambling gaits" var ett samlingsnamn för dessa, snarare än en variant av grisepass.

Engelska wikipediasidan sammanfattar detta ganska bra.
http://en.wikipedia.org/wiki/Ambling

Tyvärr verkar den som skrev beskrivningen av "Rack" vara av samma uppfattning som den instruktör du provade att rida för...
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Länk til en film.

http://www.youtube.com/watch?v=BU6nL-cmea8

Lite flatwalk i början.. är som sagt inte så bra på det än så det är på gränsen til vanlig skritt, men känner hur sadeln slutar röra sig när han kommer in i det. Sen är det hovslagen jag försökt få fram.. något från sidan på tölt men har inte mycket film på det eftersom vi inte är så bra på det och jag har mest jobbat med skritt och flatwalk, har sällan någon som kan filma när vi är uppvärmda mitt ute i skogen. Nåt litet trav.. vi har inte jobbat med traven så länge, det klippet var nog filmat någon vecka efter att vi hittat knapparna att få trav över huvudtaget,. så jag tycker det är bra. Formen är bättre nu men återigen har jag inte film på det. Lite löslongering på ett fält i slutet.. ett kipp med lite skritt.

Vet inte om det är tillräckligt för att säga er något, men ljudet av hovslagen, speciellt det på asfalt (ni ser min hand) är vad vi får mest när vi töltar långsamt. Han är inte helt stadig i takten, speciellt inte i högre tempo, men det är det vanliga. Känns väldigt mjukt.
 
Sv: Hjälp med tölt (ej islandshäst dock)

Det var den jag hittade.. söker fler men har inte riktigt råd med två instruktörer och vill inte släppa den jag har - som inte kan något om tölt men som fått mig att tycka om att arbeta med hästen nästan lika mycket som jag gillar flängridning i skogen.

Ambling gaits = passtaktiga/laterala gångarter = töltformer (till skilnad från trav) men ambling i sig brukar menas passtaktig skritt eler grisepass. Iaf är det vad de menar på de forum jag är inne på. samlingsnamn för tölt är rätt och slätt ''gaits'' och ''gaited horse''.. lite rörigt eftersom trav och galopp också är gångarter (gaits).. Jag vet inte var den som skrivit artikeln läst, men det är iaf hur det användts när jag läst och skrivit. Kanske det används till både och?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 105
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 678
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp