Hjälp med stam.

Joyride

Trådstartare
Kan ni berätte mer om dessa två hästar?
Bilder?
Är dom bra i aveln?

Stormur fra Njalsstödum
Korall fra Storholi

Skall ev byte till mig ett sto efter dessa. Det står Vindott vad menas med det?
Är inte insatt i island (ännu ;))

tack för svar

Sv: Hjälp med stam.

Kan ni berätte mer om dessa två hästar?
Bilder?
Är dom bra i aveln?

Stormur fra Njalsstödum
Korall fra Storholi

Skall ev byte till mig ett sto efter dessa. Det står Vindott vad menas med det?
Är inte insatt i island (ännu ;))

tack för svar

här är Stormur http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=33735 han är vindottir-skäck så där ser du juh färgen. Med det fins olika typer av vindott.

Jag har inte alla uppgifter men hittar ingen bedömning på honom och inte heller så många avkommor. Han är under Skjona frá Hrísum som är av okänd härstamning. Men det kan du juh se själv på länken jag skickade. Fadern till Stormur kan jag inte se att ha speciell stam heller men Stormur kan vara bra för det men har aldrig hört om honom tidigare.

Korall är ett brun hingst efter Stormur frá Stórhóli som har en del fina avkommor. Inte heller här hittar jag någon bedömning så det får du fråga efter med någon som har WF. Men det kan du se mer om här http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=29530. ingen bild på honom men en del på några av hans avkommor. finns även många bilder på halvsyskonen och fadern själv.
Koralls morfar är en häst vid namn Stígandi frá Sauðárkróki som har en hel del fina avkommor och som själv har blandannat 8,5 för tölt.

Gissar på att det är detta sto du funderar på så såhär ser hon ut.
http://www.stormhestar.de/german/horse_view.asp?ID=33806

Om det är hon så kom ihåg att hon har eksem(tänkte eftersom du säger att du inte är så insatt i islandshästar än). Men blir bytet av så önskar jag dig välkommen som islandshäst ägare.

Senast ändrad:

Stormur frá Njalstödum är inte bedömd enligt WF.
Han har 33 avkommor, ingen bedömd.
Tror han användes mest för sin färg, silversvartskäck.

Han har en stam som inte säger så mycket då det inte är så många led tillbaka som hästarna är registrerade.

Min vännina har ett sto ifrån Njalstödum. Hon är snäll och trevlig i temperamentet, blir 8 till våren och har inte tölten framme ännu. Men den är inte svår att få fram dock, hon är inte alls tränad i den överhuvudtaget.

Korall frá Storholi har dubbelt Stigandi fra Saudarkriko bakom sig men det är väl ungefär allt oxå som är värt att nämnas.
Korall själv har en exteriörbedömning på 8,08.
Han har 24 avkommor varav en bedömd till 7,51 totalt och en exteriört med 7,68.

Stroka har varit annonserad som att on har visat eksem så var obs på det ifall du nu inte har erfarenhet av islandshästar.

Vindott är silverfärg.
Stroka är silverbrun = jarpvindott.

Gården som Stroka kommer ifrån på Island har förr fött upp en hel del hästar, vissa har gått till slakt och sen mycket med färg men på senaste ca 5-7 åren, när dottern tagit över det mesta, så börjar kvalitetn komma och de använder sig numera mestadels av 1 klass hingstar eller lovande Blup hingstar.

Lynnet på hästar ifrån Skeggstödum är överlag bra såvitt jag vet.

Tack för svar.
Vad är det för bedömning ni nämner?
Och att hon inte har full stam, är det något man inte skall avla på eller skall man inte avla på exemhästar. har väll inte planer i dag att ta föl men vill att möjligheten skall finnas.
Vet att hon annonseras med exem men med täcke skall det väll gå bra och så fins det väll olika salver att använda. Och en ung häst kan väll få exem senare i livet?

Vad tycker ni hon kan vara värd? Fins film på youtube, sök på hennes namn.

Jag vill ha en äldre som satt sina gångarter då jag inte haft issis förut, men har ca 25år erfarenhet av hästar.

Eksem står med på defektlistan. Det är möjligen/troligen ärftligt och orsakar hästen stort lidande. Jag kan inte svara på om det är olagligt att avla på eksemhäst, men det är definitivt inget jag själv skulle ägna mig åt.

Tack för svar.
Vad är det för bedömning ni nämner?
Och att hon inte har full stam, är det något man inte skall avla på eller skall man inte avla på exemhästar. har väll inte planer i dag att ta föl men vill att möjligheten skall finnas.
Vet att hon annonseras med exem men med täcke skall det väll gå bra och så fins det väll olika salver att använda. Och en ung häst kan väll få exem senare i livet?

Vad tycker ni hon kan vara värd? Fins film på youtube, sök på hennes namn.

Jag vill ha en äldre som satt sina gångarter då jag inte haft issis förut, men har ca 25år erfarenhet av hästar.

en islandshäst avelsbedömds för att bedömmas vad den har för kvaliteer att ge vidare, kan man väl säga.
Förr fick inte en islandshäst, i Sverige, användas i aveln om den inte var totalbedömd ( exteriört och ridegenskaper ) men idag kan man lösa betäckningslicens för alla hingstar.
På Island, där Stroka kommer ifrån, har de i alla tider använt sig av såväl obedömda som bedömda hingstar.
Många obedömda mycket pga deras färg.

En hingst måste ha 7,75 för att användas i aveln, jag menar förr var det så.
Ett sto måste ha 7,5 för att komma in i stambok.

Poängen 5 är lika med 0 ( inte visad gångart tex en 4 gångshingst som inte visar pass får 5 då ) och 10 är det högsta, mycket ovanligt att få.
4 och 5 gångshästar bedöms efter samma system så en 4 gångshäst måste vara mycket bättre/starkare i sina gångarter ( eller ha hög exteriörpoäng, helst både ock :-) ) då 5an räknas med och drar ner totalpoängen.

Om stammen hade varit mera "känd", att man vet vad den ger och det är kvalitet så hade det inte gjort mig så mycket ifall den inte är komplett många led bakåt.
Men eftersom hon inte har så mycket känt blod så hade jag nog funderat en gång extra.
Speciellt med tanke på eventuellt eksem.

Då hon är född på Island så finns ju inget annat än islandshästar i stammen så rent resmässigt är det ju inte något problem ändå.

Ang eksem så finns det som redan sagts, med på defektlistan och man BÖR absolut inte avla på eksem.
Själv gör jag det inte längre men det finns lika många åsikter om det som det finns människor ;-)

Jag hade möjligen kunnat tänka mig ta något föl på ett eksemsto ifall den : var extremt högt bedömd, hade något ovanligt blod som är värt att bevara, hade en mycket ovanlig färg som bör bevaras eller något annat som var extra mycket värt att bevara frö framtiden.
Jag hade endast gjort det ifall hästen är född på Island, absolut inte på en född utanför Island.

Huruvida "det går bra" med täcke och olika salvor är omöjligt att säga.
det är inte bara knotten som påverkar en häst med eksem.
det kan vara allt ifrån jordmån på betet till om den trivs i flocken eller med ägaren.....

Det är mycket magen, tarmfloran, som är ursprungsorsaken till att hästen får eksem.
Så man bör hålla ordning på magen så är det ett bra steg på väg.

Har du otur så kan du bli stående med en häst som måste stallas in från kl 15 - kl 11 april - oktober, tvättas varannan dag, ha täcke på, tillgång till vindskydd, smörjas 2-3 gånger om dagen, ge specialfoder för magen, får hosta och luftvägsproblem......osv osv osv.....

En eksemhäst, oavsett hur "lättskött" eller inte, medför alltid extra kostnader och betydligt mera tid i skötsel.

Har man inte haft en eksemhäst förr ska man tänka sig noga för.....
Inte ta den bara för att den är billig i inköp, den kommer troligen kosta dig så oerhört mycket mer i extra kostnader....

Värdet är väldigt relativt i förhållande till vad köparen är beredd att betala så klart.
Av filmen att dömma så är det ju en del jobb med henne, främst formen i tölten....

I ett normalläge marknadsmässigt, vilket det inte riktigt är nu anser jag, så hade jag aldrig gett mer än 25000 för en eksemhäst.....
Och då är det en väl ridbar, med gångarterna ordentligt på plats och med välskött eksem som är helt frisk i övrigt jag menar.

En häst som Stroka med den typen av stam idagens läge kanske runt 15-20......beronde på vad hon kan, tölten, osv.....
Men färgen kan ju vara en faktor som gör att säljaren tycker hon är värd mera.

Allt är relativt som sagt....

Tack för ett jätte bra svar :)

Fundera på det du skrev att då hon är född på Island så är det bara island i hennes stam. Fins det svenskfödda island med annat i stammen eller hur menar du?

Och vad jag förstod så måste inte hon vara bedömd för att avla? Och kan jag få en bedömning på henne?

Tror ändå inte jag byter men är så sugen på en issis, men som du skriver, bättre köpa en utan exem.

Alltid kul att lära sig något nytt :)

Fundera på det du skrev att då hon är född på Island så är det bara island i hennes stam. Fins det svenskfödda island med annat i stammen eller hur menar du?

Och vad jag förstod så måste inte hon vara bedömd för att avla? Och kan jag få en bedömning på henne?

Tror ändå inte jag byter men är så sugen på en issis, men som du skriver, bättre köpa en utan exem.

Hon menar nog att eftersom hon är född på island så kan du vara säker på att hon är renrasig trots att det inte finns stamtavla.

de måste inte vara bedömd för att avla men du kan visa henne här i sverige för att få en bedömning.

Ja, det var precis det jag menade:
du kan vara säker på att det bara är islandshäst i henne trots att stammen inte är komplett bakåt.

Förr var det nog mera vanligt att nån enstaka islandshäst, som var svenskfödd, möjligen kunde ha annat i stammen men ändå reggas som islandshäst.
Numera skall det ju vara omöjligt då det skall DNA testas osv för att kunna påvisa att stammen och därmed rasen är korrekt.

Nej, ett sto måste inte vara bedömd för att få avlas på.
Naturligtvis är det såklart det bästa men det är dock en utopi att ALLA, både hingstar och ston, skall vara avelsbedömda/värderade för att få lov att avlas på.

Tyvärr är det en hyfsat, oftast iallafall, kostsam historia att låta bedömma sin häst.
I Sverige är det en del proffs som håller på med det och för att få ut det bästa av din häst och för att den ska kunna komma dit så är det såklart bäst att låta ett proffs träna den.
Detta kostar relativt mycket pengar för den lilla människan iallafall och därför är det oftast bara de väldigt lovande hästarna och de hästar som verkligen har en stor chans att gå igenom som man låter kosta på såpass mycket pengar.

I just detta fall , med tanke på eksem, stam och vad hästen visar på filmen, så hade inte jag valt att låta träna och bedömma henne faktiskt.
Främst pga eksemet, hon kommer tyvärr inte stiga såpass i värde med en låg bedömmning ( även om hon tar sig in i stambok ) att det är värt det.....

Anser alltså jag.
det finns säkert de som skulle betala mycket pengar för ett bedömt sto med eksem men jag är inte en av dem och jag utgår ju ifrån vad jag tycker och har för ståndpunkt.

Det är ju helt upp till dig ifall du vill skaffa dig en med eksem men du bör vara medveten om att det KAN bli betydligt mera än du hade tänkt och trott från början.

Med dagens ekonomiska läge och marknad finns det hästar i bra prisklass som har de kvalitéer du söker, utan eksem :)

Sen är det klart skillnad på att KÖPA och BYTA....för det behövs ju kontanta medel för att kunna köpa men inte för att byta !

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 690
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 766
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar