Sv: Hjälp med stam.
Tack för svar.
Vad är det för bedömning ni nämner?
Och att hon inte har full stam, är det något man inte skall avla på eller skall man inte avla på exemhästar. har väll inte planer i dag att ta föl men vill att möjligheten skall finnas.
Vet att hon annonseras med exem men med täcke skall det väll gå bra och så fins det väll olika salver att använda. Och en ung häst kan väll få exem senare i livet?
Vad tycker ni hon kan vara värd? Fins film på youtube, sök på hennes namn.
Jag vill ha en äldre som satt sina gångarter då jag inte haft issis förut, men har ca 25år erfarenhet av hästar.
en islandshäst avelsbedömds för att bedömmas vad den har för kvaliteer att ge vidare, kan man väl säga.
Förr fick inte en islandshäst, i Sverige, användas i aveln om den inte var totalbedömd ( exteriört och ridegenskaper ) men idag kan man lösa betäckningslicens för alla hingstar.
På Island, där Stroka kommer ifrån, har de i alla tider använt sig av såväl obedömda som bedömda hingstar.
Många obedömda mycket pga deras färg.
En hingst måste ha 7,75 för att användas i aveln, jag menar förr var det så.
Ett sto måste ha 7,5 för att komma in i stambok.
Poängen 5 är lika med 0 ( inte visad gångart tex en 4 gångshingst som inte visar pass får 5 då ) och 10 är det högsta, mycket ovanligt att få.
4 och 5 gångshästar bedöms efter samma system så en 4 gångshäst måste vara mycket bättre/starkare i sina gångarter ( eller ha hög exteriörpoäng, helst både ock :-) ) då 5an räknas med och drar ner totalpoängen.
Om stammen hade varit mera "känd", att man vet vad den ger och det är kvalitet så hade det inte gjort mig så mycket ifall den inte är komplett många led bakåt.
Men eftersom hon inte har så mycket känt blod så hade jag nog funderat en gång extra.
Speciellt med tanke på eventuellt eksem.
Då hon är född på Island så finns ju inget annat än islandshästar i stammen så rent resmässigt är det ju inte något problem ändå.
Ang eksem så finns det som redan sagts, med på defektlistan och man BÖR absolut inte avla på eksem.
Själv gör jag det inte längre men det finns lika många åsikter om det som det finns människor ;-)
Jag hade möjligen kunnat tänka mig ta något föl på ett eksemsto ifall den : var extremt högt bedömd, hade något ovanligt blod som är värt att bevara, hade en mycket ovanlig färg som bör bevaras eller något annat som var extra mycket värt att bevara frö framtiden.
Jag hade endast gjort det ifall hästen är född på Island, absolut inte på en född utanför Island.
Huruvida "det går bra" med täcke och olika salvor är omöjligt att säga.
det är inte bara knotten som påverkar en häst med eksem.
det kan vara allt ifrån jordmån på betet till om den trivs i flocken eller med ägaren.....
Det är mycket magen, tarmfloran, som är ursprungsorsaken till att hästen får eksem.
Så man bör hålla ordning på magen så är det ett bra steg på väg.
Har du otur så kan du bli stående med en häst som måste stallas in från kl 15 - kl 11 april - oktober, tvättas varannan dag, ha täcke på, tillgång till vindskydd, smörjas 2-3 gånger om dagen, ge specialfoder för magen, får hosta och luftvägsproblem......osv osv osv.....
En eksemhäst, oavsett hur "lättskött" eller inte, medför alltid extra kostnader och betydligt mera tid i skötsel.
Har man inte haft en eksemhäst förr ska man tänka sig noga för.....
Inte ta den bara för att den är billig i inköp, den kommer troligen kosta dig så oerhört mycket mer i extra kostnader....
Värdet är väldigt relativt i förhållande till vad köparen är beredd att betala så klart.
Av filmen att dömma så är det ju en del jobb med henne, främst formen i tölten....
I ett normalläge marknadsmässigt, vilket det inte riktigt är nu anser jag, så hade jag aldrig gett mer än 25000 för en eksemhäst.....
Och då är det en väl ridbar, med gångarterna ordentligt på plats och med välskött eksem som är helt frisk i övrigt jag menar.
En häst som Stroka med den typen av stam idagens läge kanske runt 15-20......beronde på vad hon kan, tölten, osv.....
Men färgen kan ju vara en faktor som gör att säljaren tycker hon är värd mera.
Allt är relativt som sagt....