Hjälp med sitsen!

B

bountysmatte

Jag skulle vilja att någon in i minsta detalj förklarar sitsen för mig. Skänklarna och benen, hur har ni era ben när ni rider, klämmer ni åt hela tiden, ska underbenet ligga emot hästen hela tiden(klämma), jag vill veta allt!
Rider en häst som är 155 hög och jag är lång 176 cm(ridtravare).Tacksam för svar :bow:

om du inte vet hur du ska skänkla vet jag inte om en travare e så bra för dig. sitsen ska va med huvud,axel,höft,knän och fot har jag för mig. sen ska du bara trycka fram hästen när den ska gå framåt och om den stannar och när du ska tex trava och galoppera.

Det är väl inte så mkt att tänka på egentligen, utgår från att du vet vad lodrät sits är. Tänk att när du vill att hästen ska ändra något, öka/minska/stanna/svänga så ska du inverka med dina hjälper. När hästen gör det du vill ska du bara sitta still. Om du klämmer med skänklarna hela tiden kommer hästen inte lyssna på dem när du vill.

TACK FÖR SVAREN, OCH TILL DIG SOM SA ...ÄR DU SÄKER PÅ ATT DU VILL DET? FÖRKLARA DIG ISTÄLLET FÖR ATT VARA SPYDIG, ÄR DET VALET AV HÄST SOM DU INTE GILLAR KANSKE?? jAG VET HUR MAN SKA SITTA ENLIGT RIDSKOLAN, MIN FRÅGA GÄLLER MEST TRYCKET PÅ BENEN(SKÄNKLARNA OCH KNÄ. ANLEDNINGEN ÄR ATT VISSA SOM JAG RIDER MED SÄGER ATT DOM KLÄMMER MED KNÄNA HELA TIDEN OCH ÄR ALLTSÅ HELT SLUT I BENEN EFTER PASSET (DETTA FÖR ATT HÅLLA IGEN HÄSTEN)JAG RIDER INTE SÅ, JAG KLÄMMER BARA ÅT I FRAMÅTDRIVANDE SYFTE. DÄRFÖR VILLE JAG HA HJÄLP AV ER,INTE ELAKA KOMMENTARER. :(

Ett vanligt misstag är att ryttaren spänner sig, vilket sprider sig till hästen, vilket i sin tur leder till att dina hjälper måste bli "större". Se till att dina knän är lösgjorda och avslappnade (spänningar sitter ofta där). Är du avslappnad i kroppen, trampar du samtidigt lättare ner med hälarna.
Ta hjälp av någon för att kontrollera din sits - eller om det finns en spegel där du kan konrollera själv.

/V

Hur får man en häst att hålla igen om man driver och klämmer åt hela tiden. Då skulle min gå i 190 och sen slänga av mig.

Du bör sitta mitt över hästen på dina sittben, inte på hela rumpan. Du ska rotera om benet i höftleden så att insidan av låret ligger an mot sadeln (ofta är det baksidan av låret och det är fel) Knäet ska också ligga med insidan mot hästen och vadens insida ska vara vänd mot hästen. Tårna ska peka framåt, inte utåt. Sitter man så här får man en automatisk anliggning mot hästen och behöver inte sitta och spänna någonstans. Du kan behöva länga stiglädren, för att få det att funka.

visst blir man snurrig av alla olika saker när det gäller ridning.

Mitt bästa tips är att ta flera barbackaturer på en förhoppningsvis sommartjock häst så det blir mjukt att sitta på ;). Slappna av i benen och armarna, kanske blunda och känn skrittens rörelse. Vad känns rätt? Hur gör hästen om du klämmer hela tiden? hur reagerar han när du inte "klämmer" konstant? Vad skulle du själv tycka om du vore hästen och kände trycket hela tiden? Använd lite logik.
:)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
851
Senast: Esmeralda
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 803
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar