Normalt sett säger man att 6 galoppsprång mellan hinder är ca 24,5 meter för stora hästar. Listig som jag är antar jag att det är mest fjordhästar på lägret (
), så då bör man nog korta ner avståndet lite. Dels för att de är mindre än fullstora hästar och dels för att det är bommar på backen vi pratar om och inte upphöjda hinder.
Skulle säga att det kanske blir normalt avstånd för 6 galoppsprång om man lägger det på 22,5-23 meter kanske. Är absolut ingen expert på fjordhästar så någon bättre insatt får gärna rätta mig!
Börja med att låta dem rulla på i galopp och försöka få in 6 jämna galoppsprång. När detta fungerar kan man be dem försöka samla ihop galoppen lite och "klämma in" 7 språng mellan bommarna. Om detta fungerar kan de rida på 6 språng en gång igen, för att sedan testa att trycka på lite framåt och ta avståndet på 5 språng.
Kan bli ganska mycket galopp under den här övningen, så rid inte fram för länge så ni tar kål på barn och ponnyer!
Fem och en halvan består av : I X II
(Ska föreställa travbom, kryss, oxer.)
Lägg först en travbom; 2,5 meter; litet kryss; 5,5 meter; oxer (eller stigsprång är lite lättare).
De ska alltså komma in i trav på bommen, hoppa krysset, landa i galopp - ta ett galoppsprång, hoppa ut över oxern. OBS! Detta är avstånd för stor häst, du kanske får använda dig av ca 2,30 resp 5,30... Kanske kortare ändå eftersom det ändå är lägerhästar som kanske inte har jättemycket galopp i sig... Man får testa sig lite fram!
Börja lågt och höj sedan lite vartefter till de som klarar av det! Ridskolehästar tycker jag inte att man behöver länga oxern så mkt. De brukar enligt min erfarenhet inte vara vana att hoppa speciellt brett.
Puh... nu har jag skrivit av mig lite! Fråga gärna om det är något som var otydligt!