T
Toviie
Jag skulle gärna vilja veta vad för ras ni tror passar på mig, har ju redan två hundar (cavalier och golden) men om något år vill jag skaffa en tredje.. och har börjat fundera på vad jag vill ha för hund, detta har jag kommit fram till att jag vill ha:
- mellanstor eller stor
-inte för mycket pälsvård - gärna kort päls
-"alert" dvs en hund som verkligen är sugen på att hitta på saker och är "vaken" typ..
- ej allt för krävande (både mentalt och motionsbehovet)
det jag vill hålla på med mest är Agility, lydnad och framförallt freestyle.
Är lite inne på en till golden, men jag vet inte.. min goldenhane är kanske inte så vaken på att "träna" hela tiden.. jag skulle absolut kunna tänka mej en till cavalier, men är sugen på stor hund..
dessa raser har jag funderat på:
Border collie
Dalmatiner
Korthårig collie
skulle grymt gärna vilja ha en border collie, men är osäker, de kanske är för krävande? hur mkt kräver en border i motion varje dag? och mentala aktiviteter? måste man valla med dom?
Dalmatiner har jag läst en del om och ibland hör man att de är trevliga och mysiga allround-hundar och ibland hör man att de kan vara vaktiga osv, vad stämmer? kanske olika från hund till hund?
korthårig collie har jag nästan inte läst något alls om.. de tilltalar mig till utseendet så någon som har erfarenhet får gärna berätta om dom!
om någon har ett annat förslag på ras så säg det
- mellanstor eller stor
-inte för mycket pälsvård - gärna kort päls
-"alert" dvs en hund som verkligen är sugen på att hitta på saker och är "vaken" typ..
- ej allt för krävande (både mentalt och motionsbehovet)
det jag vill hålla på med mest är Agility, lydnad och framförallt freestyle.
Är lite inne på en till golden, men jag vet inte.. min goldenhane är kanske inte så vaken på att "träna" hela tiden.. jag skulle absolut kunna tänka mej en till cavalier, men är sugen på stor hund..
dessa raser har jag funderat på:
Border collie
Dalmatiner
Korthårig collie
skulle grymt gärna vilja ha en border collie, men är osäker, de kanske är för krävande? hur mkt kräver en border i motion varje dag? och mentala aktiviteter? måste man valla med dom?
Dalmatiner har jag läst en del om och ibland hör man att de är trevliga och mysiga allround-hundar och ibland hör man att de kan vara vaktiga osv, vad stämmer? kanske olika från hund till hund?
korthårig collie har jag nästan inte läst något alls om.. de tilltalar mig till utseendet så någon som har erfarenhet får gärna berätta om dom!
om någon har ett annat förslag på ras så säg det