Hjälp med problem

Cilva

Trådstartare
Hur ska jag göra, lägga travskorna på hyllan el göra ett ryck och försöka?

Funderar fram och tillbaka på hur jag ska göra. Nu har det inte blivit några banjobb på ett tag pga dåligt underlag och ingen som ringt och velat att jag ska åka. :crazy: :eek:

Men så fick jag nu iaf ett sms med frågan om vi ska åka in och köra nån dag. Pratade med hovis idag som helt klart tänkte spika på travskor. :p

Ibland känns det som att jag helt klart ska försöka och jag var ju rätt nära i mars men pga hundra och en anledningar så blev det ju inget med det. :crazy: Så när banan blev kass och vägarna hemma var lika dåliga så tappade jag liksom hela travgrejen och red och lull-lull körde ist.

Hästen är ju 10 år i år (sto) så hon har ju inte så mkt kvar på banan att ge eg. Men det är inte därför jag tänkt starta utan mer för att bevisa för mig (och andra) att jag faktiskt kan. Och så vissa dagar/veckor/månader så skiter jag i alltihop. Allt är så krångligt, åka till banan, hitta kusk som är trevlig och vill köra hästen osv osv.

Idag känns det som att ridning mer är vår melodi, men imorn kan det vara tvärt om. Och iom att jag är envis så känns det som ett nederlag att faktiskt inte försöka i ett provlopp ens en gång men å andra sidan är jag lat och det är enklare att låta bli.

Förstår ni nåt av det jag yrar om? Nån som kan hjälpa mig att reda ut det lite?

Oj, du låter precis lika motiverad i allmänhet som jag är just nu...
Har oxå 100 och 1 anledningar till att inte göra något som inte bara är "Mysigt" med hästen just nu...
Till sambons stora sorg och förtvivlan har jag glömt bort vad ord som "Träna", "Fortkörning", "Banan" betyder och kommer han med liknade förslag ser jag mest trött ut..

Nu är ju min häst "bara" fyra år, så det känns helt legalt att få slöa till lite...

Jag tycker du ska ta det som det kommer, blir hon startklar så blir hon... Gör det ni/du tycker är kul o leder det till travovalen så :bow: gör det inte så hade ni iallafall skoj :banana: på vägen.. :D

Som jag brukar säga till sambon- Jag har inte travare för att de ska kunna kuta in pengar, jag har dem för att jag tycker det är kul med hästar och jag kunde lika gärna ha haft en fet fjording och då hadde vi inte kunnat tjäna en krona! :D

Jag ligger före dig mao iom att jag har en (visserligen rätt slimmad) fjordkorsning. :D

Men grejen är att jag har hållit på så här sen -01 nån gång. Man tycker ju att det borde hända nåt snart nån gång. Känns som att jag borde bestämma mig för det ena el det andra. Och inte blir det ju bättre av att folk i tid och otid frågar om hur det går osv.

Du har inte lust att komma hit så kan vi slöa till tillsammans? :crazy: :D

Draghjälp är vad jag behöver, tror jag. :p

Jag ligger före dig mao iom att jag har en (visserligen rätt slimmad) fjordkorsning.
:D
jaha, det är ju typiskt.. :eek: ;)
Men du "slimmad" fram med bildbevis tack :rofl: :rofl:

Du har inte lust att komma hit så kan vi slöa till tillsammans?
Joho, kan ja visst det- Humlan får plats i luckan.. åt vilket håll ska jag åka? :D

Draghjälp? Tja... Humlan kan kanske jaga på dig istället :idea: ;)

Jag tror jag vet varför jag är så "less" just nu, skulle vara så himla mycket roligare om man hade någon mer istallet som man kunde träna med på olika sätt- byta tips, åsikter och ideer med.. Nu är det ju bara jag som hyr boxar och det finns aldrig någon att rida med längre!? :(

Bildbevis finns här. Ouppdaterad sida men det får gå ändå.

Rid- och körsällskap saknar jag oxå ibland. Har en kompis som inte bor så långt bort så vi kan ge oss ut tillsammans med det blir ändå inte samma sak. Det är ju kul att prata medans man mockar och gör iordning hästarna. Det är väl det enda jag saknar med att stå uppstallad.

Då kunde man peppa varann om det var nån som var lite omotiverad. El byta häst för ett pass bara för att prova nån annan.

Vart du ska åka, norrut tror jag blir bra. Säkert rätt långt oxå. :D

"Något-slädliknande-i-snön" är en gammal timmerkälke. :) Tyvärr var jag så dum att jag väntade till i påskas med att provköra den. :( Det var jättekul och hon gick jättebra, synd bara att snön smälte bort.

Jo men det är så långt till nästa vinter. Och innan dess måste den här travhistorien få nån slags upplösning.

Nån annan som har nåt (förhoppningsvis) uppmuntrande att säga?

Att det är kul att träna? jag tycker det är jättekul! en varm häst luktar gott, det är skönt att komma in efter att ha tränat i regnrusk och skönt att vara kvar ute i solsken :) Det är mysigt att ta en promenad i skogen med kusen dagen efter lite hårdare träning ;) Det är mysigt att stå och massera och småprata med älsklingen när man inte ska träna. Det är kul att aktivera sig själv med att komma på ny träning och se vad som ger resultat :)
fast jag har ju bara en treåring så jag har väl inte riktigt hunnit tröttna än :)
tuslus

Jo det håller jag med om. Men ibland känns det mkt mer givande och roligare att rid- och markträna än köra. Kanske för att jag ser mer framsteg där och det är ju mitt huvudintresse sas.

Hade tänkt åka till banan imorn men det blir inget av det. Ska så några tusen broccolifrön istället. :crazy:

Har hästen startat förut? I så fall för hur länge sedan?
Finns grunden kvar sedan tidigare så KANSKE du hinner med ett par starter innan året är slut, men annars har du för kort tid på dig.

För om jag tolkar dig rätt ska ni börja köra snabbjobb nu igen i så fall? Eller missuppfattar jag?

Jag vet att det låter grymt men du har ju "bara" sju månader kvar innan hon faller för åldersstrecket och då är det vinter igen...

Tänk på det och om du tycker det är roligare med det andra arbetet så kör för det. Det är ju inget som hindrar att ni drar en repa hemomkring i bland i vagnen för skojs skull? :)

///ghost

Körningen kommer jag definitivt att fortsätta med även efter att hon fallit för åldersstrecket. Det är för roligt för att låta bli.

Hon har senast startat sommaren -01, det var innan vi köpte henne. Jag har hela tiden hållit igång henne och kört snabbjobb i perioden kan man säga. Har kört ett i år och det var i mars. Däremot kör jag "hemmagjorda" snabbjobbvarannan vecka ungefär och har så gjort nästan jämt.

Start har det inte varit så mkt tal om utan mest kval (med godkänd tid), helt för min egen skull. Kan jag el kan jag inte ungefär. Förstår du hur jag menar?

Det är svårt.

Om hästen har "dugit till" på travtävling så brukar de kunna klara kvaltiden "i sömnen" :cool: Om de nu inte har en massa egenheter för sig förstås...

Själv är jag hopplös tävlingsmänniska (Först hoppning, sedan trav, första loppet med shettisen i april eller maj 1977) så jag förstår väl inte vitsen med att lägga så mycket pengar "bara för att visa att man kan", du hade väl hur långt som helst till banan har jag för mig? Så tyvärr, jag är nog inte någon bra rådgivare... :o

Om det bara skulle vara för sakens skull skulle jag nöja mig med att köra jobb på banan inom godkänd kvaltid i så fall....

/// ghost

Har varit väldigt nära att anmäla till kval då hon gick ett bra jobb i rätt tid. Tyvärr lyckades hon gå omkull i hagen och bli sned så det blev inget kval den gången. Och precis i samma veva var jag tvungen att skicka iväg selen på renovering så det blev inte så mkt körning då.

Nog tror jag hon klarar tiden i sig, bara hon inte blir för het. Missförstå mig rätt nu, jag vill inte visa för andra att jag kan utan för mig själv. För faktum är att om jag skiter i det nu så kommer det att kännas som ett misslyckande på nåt vis.

Jag har långt till närmsta svenska bana och nära till en finsk.

ibland känns det mkt mer givande och roligare att rid- och markträna än köra. Kanske för att jag ser mer framsteg där och det är ju mitt huvudintresse sas.

Varför måste du bevisa för dig själv att du kan klara ett kval....du VET ju redan att du kan, eller hur :)

Gör det du själv tycker är kul....om ridning/markarbete är ditt huvudintresse finns det väl ingen anledning att tvinga dig själv till något annat.
Visst är det bra att sätta upp mål, men att göra det för att bevisa något för sig själv eller andra leder bara till prestationsångest....... "det ska va gött å leva, annars kan de kvitta" :banana:

Jo jag vet, men har nu en gång sagt att jag ska kvala så måste jag ju. Ibland gillar jag inte att vara envis. :smirk:

Och visst vet jag att jag kan men det vore roligt att verkligen göra det oxå. Men prestationsångest lider jag inte av.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 516
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 417
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 817
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 438
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar