Hjälp med ponnysadel

kolblakkur

Trådstartare
Jag kan inget om sadlar, alls. Men nu har jag sett att Morris and Nolan gör sadlar ner till 14" och det hade ju varit toppen ifall en sådan hade passat min kuse! :) Men hur är det med bomvidder - kan sadelmakare ändra bomvidden ifall det skulle behövas? Ponnyn lär musklas om flera gånger om när han går över från barbackaridning till bomsadel nämligen. Och då behöver man kanske ändra bomvidden? :D

/Shetlandskusk, sadelnybörjare

Sv: Hjälp med ponnysadel

Det finns flera märken som har sadlar i riktigt små storlekar och som det går att ändra bomvidden på. Inte M&N däremot. Eftersom du inte kan så mycket om sadlar så tjänar du och ponnyn på att du kontaktar någon som hjälper dig med inprovningen.
Om den rids på samma sätt barbacka som den ska göras med sadel ska inte muskulaturen ändra sig nämnvärt.

Bates och Wintec har ponnymodeller ner till 14". De är också mycket lätta att ändra bomvidden på.

Henri de Rivel (inte alla med utbytbart järn) Norton(syntet, med utbytbart järn) har båda 14". Sen finns det nätta 15" i t ex Pessoa.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag är i akut behov av nya sadlar till min häst. Dressyrsadeln som provades ut för ett år sedan av en erkänt skicklig sadelutprovare är... 2
Svar
25
· Visningar
12 569
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4
  • Vikt och hälsotråd 2024

Hund, Katt, Andra Djur