Hjälp med övningar

C

Crazy Deluxe

Har lite frågor, jag vill att ni ska svara med bra övningar..

1. Hur får jag hästen att arbeta mer med bakdelen?
2. Hur jag en förhållning utan att ta så mkt i munnen, liksom stoppar upp och får hästen att ''sätta sig''?
3. Hur gör jag om hästen har svårt att flytta sig åt ett håll?
4. Om hästen skjuter över sadeln åt ett håll, hur gör jag för att ändra på det?
 
Sv: Hjälp med övningar

Lite tips och idéer som kanske kan hjälpa
1. rid mycket tempoväxlingar, halvhalter, skänkelvikningar. Halter, fattningar. Allt sådant får en häst att "sätta vikt på bakdelen", Vi har våra övningar för att få hästen att gå i form - inte att göra dem när de redan är i form (det är tävling och något helt annat).

2. Använd sitsen!!! NÄr du vill ha ett tempo framåt rider du det tempot och följer med med sitsen. när du vill förhålla andas du in och "stannar upp" i överlivet, dvs sträcker lite på dig och trycker ner rumpan. (inte luta bakåt för då får du bara ont i ryggen.... och det ger ingen effekt). du stannar så att säga själv upp i takten en liten stund.

3. Övar mer försiktigt åt det hållet så att du inte får motstånd. varje gång man får motstånd blir det bara svårare att få till det - hästen tycker det är otrevligt och lär sig kämpa emot. byt varv ofta (så att du själv knappt kommer ihåg vilket varv som var lättare än det andra - det kan sitta lite mentalt i oss själva det här med snedhet också. . led hästen från båda sidor hjälper också. de blir snea av att bara ledas och ha ryttaren från en sida hela tiden.

4. Sitt rakt själv. , byt varv många gånger. KOlla med veterinär att den inte är sned i ryggen pga skada el. dylikt. Kolla om du får in bogarna "i hästen" åt båda håll och att du själv inte lutar eller prejar omedvetet åt ett håll. rider du i vänstervarv får du inte preja ut hästen med vikten till höger till exempel och sedan försöka använda inre skänkeln mer för att få en böjning. hästen måste då kompensera för knasig viktfördelning.

hoppas några av tipsen kan vara till hjälp i alla fall
 

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 929
Senast: Sel
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 385
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp