hjälp med överlåtelseavtal

pimy

Trådstartare
När jag köpte min häst var jag inte myndig och således fick min mamma skriva under köpekontraktet. Nu är jag sedan många år myndig, och vill att min häst ska vara skriven på mig. ajg ska skaffa pass till hästen och då ska ju ett ägarbevis (tex köpeavtal kunna uppvisas) och jag vill att jag och inte mamma ska stå som ägare i passet från början för att slippa krångel med att ändra senare.

Hur utformar jag ett överlåtelseavtal där hästen skrivs över från mamma till mig. Inga pengar emellan. Någon som kan knåpa ihop ett litet förslag på vad jag ska skriva...

tack på förhand!
//Maria

Sv: hjälp med överlåtelseavtal

ingen som har lite vana av försäljning/överlåtelse?

Sv: hjälp med överlåtelseavtal

tack! måste man uppge en köpesumma i ett köpekontrakt eller kan man rent av göra ett överlåtelseavtal där hästen skänks bort?
Hästen är min gamla fjording (24 år) så värdet kommer inte att överskrida det man får ge bort skattefritt. Är gåva ett ok sätt att förvärva en häst, eller ska man sälja för 1 kr?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 296
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 272
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Nu är det så att vi importerat en maxad dponny från Irland för ca två veckor sedan. Hon är allt jag förväntat mig och jag är...
Svar
4
· Visningar
1 871
Senast: Daliafisk
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 627

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka