Hjälp med NH, små problem

salladfinger

Trådstartare
Jag har lite smått börjat träna NH med mitt sto men jag stöterpåsmå problem som jag skulle behöva tips och råd med

Hon är oberäknelig när man ska hämta henne ur hagen, ena dagen kan hon komma och möta en, en annan dag kan man få gå in i hagen och vänta ett tag innan hon kommer fram till en och sen finns det dagar då hon är totalt ointresserad och bara går iväg lite slött om man närmar sig.. hon ger sig inte utan kan hålla på så i flera timmar om hon har en "dålig dag"
Hur ska jag göra? står man stilla så skiter hon i en, närmar man sig går hon undan, och hon går inte att muta..

eftersom vi står i inackorderingsstall med rullande kvällsschema är det fler än jag som blivit lite smått hysterisk på detta beteende

en annan sak är att hon är väldigt känslig för beröring och kroppsspråk, detta är såklart väldigt bekvämt och uppskattat av mig men inte av alla som hanterar henne då hon kan flyga tvärs igenom stallgången av ett finger i sidan eller rycka sig lös om man tar tag i grimman för hårt, osv. hon är allmänt väldigt försiktig om mulen, tycker inte om att man klappar henne, tycker inte om då främmande människor ska lyfta bakbenen osv, jag behöver få henne mera tålig utan att förstöra hennes mottaglighet när jag själv håller på med henne. alla hjälpoch tips upskattas

Sv: Hjälp med NH, små problem

en del tycker det är dumt, men varför inte ha godis med sig när du hämtar henne? kan ju vara jätte lite... bara some n belöning för att hon kommer för när du nu står så många måste ta in henne är de ju bättre att hon gillar att komma än inte. Vore de bara så att de va du som tog in henne hade man ju kunna gått den långa vägen...

Lika när andra håller på emd henne, då kan hon när hon varit duktig faktiskt få godis då och då när hon tex stått still, de måste ju vara "värt" att stå still även omd e inte är du som hålelr på med henne....

en del tycker det är dumt, men varför inte ha godis med sig när du hämtar henne? kan ju vara jätte lite... bara some n belöning för att hon kommer för när du nu står så många måste ta in henne är de ju bättre att hon gillar att komma än inte. Vore de bara så att de va du som tog in henne hade man ju kunna gått den långa vägen...

Lika när andra håller på emd henne, då kan hon när hon varit duktig faktiskt få godis då och då när hon tex stått still, de måste ju vara "värt" att stå still även omd e inte är du som hålelr på med henne....

jo, det är klart, jag brukar ta med mig nån morot eller liknanade om jag känner på mig att hon har en dålig dag men det funkar bara ibland, vill hon inte så vill hon inte..:crazy: att hon får godis av andra dom dagar hon vill komma in är ju en ide, då kanske hon inte blir lika tjurig :)

Hur ska jag göra? står man stilla så skiter hon i en, närmar man sig går hon undan, och hon går inte att muta..

eftersom vi står i inackorderingsstall med rullande kvällsschema är det fler än jag som blivit lite smått hysterisk på detta beteende

Gå inte in i hagen och hämta hästen. Hon får väl lära sig att komma till grinden om hon vill komma in och få mat. Kräver viss enträgenhet men det kan det kanske vara värt?!

Sedan kan man ju tänka på att alltid göra det positivt för hästen att få komma in. Tex ingen stress, hon får gå in i boxen och äta en stund, kissa... Lägg upp träning och pyssel så att hästen blir nöjd och glad.

Gå inte in i hagen och hämta hästen. Hon får väl lära sig att komma till grinden om hon vill komma in och få mat. Kräver viss enträgenhet men det kan det kanske vara värt?!

Sedan kan man ju tänka på att alltid göra det positivt för hästen att få komma in. Tex ingen stress, hon får gå in i boxen och äta en stund, kissa... Lägg upp träning och pyssel så att hästen blir nöjd och glad.

vi brukar göra så att hon får vänta till sist med att komma in om hon går undan på kvällsjourerna men det verkar inte göra nån skillnad, visst kommer hon in tillslut men kan göra samma sak dagen efter : /

jo hon har faktiskt börjat möta upp mig nu senaste tiden då det varit roligare att vara med mig i stallet så jag får tänka efter ännu mer vad som gör henne glad :)

Vifta med grimmskaftet så att hon börjar springa när hon stanna ska hon vända upp mot dig, gör hon inte de, driv på henne igen och gör om samma sak. När hon vänder upp mot dig ska du kunna flytta bakdelen åt båda hållen sen fångar du in henne.

Har själv en kille som brukar vara sån.

Brukar ha något i hinken vid ryktplatsen när jag tar in dem från hagen. Då blir det inte lika tråkigt att bli fångad o komma ur hagen men de blir inte heller tiggiga eller nafsiga.

Vifta med grimmskaftet så att hon börjar springa när hon stanna ska hon vända upp mot dig, gör hon inte de, driv på henne igen och gör om samma sak. När hon vänder upp mot dig ska du kunna flytta bakdelen åt båda hållen sen fångar du in henne.

Har själv en kille som brukar vara sån.

det ska jag prova:idea:, men hur ska andra göra? plus att det lär ta rätt lång tid med den övingen om man ska ha in åtta hästar till

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 898
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 272
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 750
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Djuridik
  • Hur firar ni jul?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat