Hjälp med nedärvning av hd/ad

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare Bubbs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 31
  • Visningar Visningar 3 357
B

Bubbs

Om man hittar en tik som har hd: b och ad: 1. Där uppfödarna säger att de i samråd med veterinär är ganska säkra på att den lindriga benpålagringen beror på en skada tiken fått.
Det visar sig att tiken i en kull om tolv valpar fått två med hd: b, två med hd: c och en med prel hd: d. varav en har ad: 2 och en ad: 1. Två hundar är ej röntgade.
I nästa kull om fem valpar har en hd: d och två är oröntgade.

Skulle ni reagera på detta? Eller är det "normalt"?

Sv: Hjälp med nedärvning av hd/ad

Min tik som jag har hon har syskon med Armbågsfel och även höftfel och de reagerar jag på. Jag trodde man parade med höftfria hundar ja. :crazy: Sen min hanne har oxå syskon med fel så ja jag reagera då jag ville ha dessa 2 i avel men VÅGAR INTE.... då de kan bli valpar med fel... Eller har jag fel kanske ???? :confused:

Nu är jag inte insatt i hur man gör med avel på raser med HD-problem eftersom jag inte har sådan själv, men, jag skulle inte avla på hundar som har syskon med D-höfter.

Hur ser tikens syskon ut?
Hur är hanarna som använts samt deras syskon?

På en sådan tik hade jag ALDRIG tagit en andra kull.

Den första kan jag ursäkta om nu veterinären intygar att benpålagringarna beror på gammal skada och hunden i övrigt är fin har bra statistik bakom sig (HD/AD) och man valt en bra hane.

Nej, jag tycker inte det är normalt. Vad är det för ras?

Hakar på en fråga som passar på ämnet.

Hur ställer ni er till avel på en tik som vid två röntgenutlåtanden fått HD-C, på olika kliniker, men på den trede plåten får HD-B?

Det gäller en schnauzertik som heter Skansen's Esther Williams som väntar en kull denna vår.

Vad jag färstår så är det det sista resultatet som "gäller", men ändå. Är det de två första klinikerna som varit usla på att lägga hunden rätt eller hur skall man tolka resultaten?

Hade någon här satsat på en valp från en sådan tik?

Hade någon här satsat på en valp från en sådan tik?

Inte en chans att jag skulle göra det i alla fall!

Kuriosa är att jag faktiskt ovetande köpt valp efter en hund som var omröntgad från C/C till A/A. Båda röntgentillfällena var utomlands, men inom norden och när hunden reggades i skk, så följde bara A-resultatet med, "fiffigt" nog..

Icke förvånade nog, så har den hundens svenska avkommor en hd-frekvens på ca 30% mot rasens snitt på strax under 10% och den valp jag köpte hör till de 30% som har hd. Kollar man alla nordiska avkommor efter den hunden, så ligger hd-% på ca 20%

När jag fick reda på hd-graden hos min hund, så blev jag rätt förvånad och började luska lite utomlands och voila, så hittade man både det ena och det andra.

Tycker hundens ALLA resultat borde följa med vid import/export i fråga om just hd/ed och ögonresultat!

Senast ändrad:

Inte en chans att jag skulle göra det i alla fall!

Kuriosa är att jag faktiskt ovetande köpt valp efter en hund som var omröntgad från C/C till A/A. Båda röntgentillfällena var utomlands, men inom norden och när hunden reggades i skk, så följde bara A-resultatet med, "fiffigt" nog..

Icke förvånade nog, så har den hundens svenska avkommor en hd-frekvens på ca 30% mot rasens snitt på strax under 10% och den valp jag köpte hör till de 30% som har hd. Kollar man alla nordiska avkommor efter den hunden, så ligger hd-% på ca 20%

När jag fick reda på hd-graden hos min hund, så blev jag rätt förvånad och började luska lite utomlands och voila, så hittade man både det ena och det andra.

Tycker hundens ALLA resultat borde följa med vid import/export i fråga om just hd/ed och ögonresultat!

Absolut borde alla uppgifter registreras i det nya landet.

Hur kollar man alla nordiska avkommor?

Jag är inte intresserad av att köpa en valp från tiken ovan (eftersom jag blir skeptisk till tre röntgningar), men jag antar att hennes avkommor möjligen kommer bli intressanta för aveln i framtiden. kenneln har valt en egenägd (också importerad) hane för tiken och ingen statistik om hans kullsyskon, föräldrar etc finns tillgänglig (vad jag vet).

Kombinationen blir därmed helamerikansk även om den är född i Sverige, men man får väl hoppas att uppfödarna här är kloka och tänker en gång till innan de använder hundar som vid två avläsningstillfällen fått C?

Samtidigt så vittnar en del om att vissa kliniker är dåliga på att lägga hunden rätt? Så, hur fungerar det egentligen?

Senast ändrad:

Om man hittar en tik som har hd: b och ad: 1. Där uppfödarna säger att de i samråd med veterinär är ganska säkra på att den lindriga benpålagringen beror på en skada tiken fått.
Det visar sig att tiken i en kull om tolv valpar fått två med hd: b, två med hd: c och en med prel hd: d. varav en har ad: 2 och en ad: 1. Två hundar är ej röntgade.
I nästa kull om fem valpar har en hd: d och två är oröntgade.

Skulle ni reagera på detta? Eller är det "normalt"?

Jag hade tagit det där med "skadan" med en nypa salt. Särskilt med tanke på hur kullen faktiskt belv.

Det som är viktigt när det gäller HD är egentligen inte vilken grad hunden i sig har, utan hur den nedärver. (Exempel, en hund med C-höfter men helt fria föräldrar, syskon och tidigare kull är bättre än en A-hund med drabbade diton ur avelssynpunk.) Alltså är den viktigaste indikatorn för hur valparna kan bli att titta på tidigare avkommor, kullsyskon och föräldrar. Finns inte denna information och det dessutom finns tveksamheter kring hundens egen status på höfterna så skulle jag dra öronen åt mig väldigt snabbt...!Speciellt om det är en drabbad ras.

Om man ska tänka i lite större perspektiv alltså, i en ras som är numerärt väldigt liten kan det vara ok att använda en C-hund enligt ovan. Men är rasen stor och det finns bättre material att välja på så skulle jag vara mer kritiskt till det.

Möjligtvis kan man skylla en eller två hundars dåliga röntgenresultat på fel sederingsmedel m.m. men när 30% avkommorna är belagda med dåliga höfter, då är det nog så.

30% av de hittills röntgade avkommor ska jag kanske förtydliga. Finns ju en hel del som inte är röntgade ännu.

Köpte valp ur 2:a kullen efter honom och nu 2½ år senare har han passerat alla rekommendationer angående max antal kullar och är en av nutidens största avelsmatadorer.

Finns en i samma matadorklass, men han nedärver åtminstone både egenskapsmässigt mkt bra och FRISKA hundar, så han lär inte tillfoga allt för mycket skada + att han är 9 år nu och knappast kommer att avlas på så länge till förhoppningsvis.

Finland har som vi öppet och Norge har att man måste vara medlem i deras kennelklubb för att komma åt deras motsvarighet till hunddata, men jag är ju medlem både i nkk och norska fauveklubben så jag har full tillgång :D

Det som är viktigt när det gäller HD är egentligen inte vilken grad hunden i sig har, utan hur den nedärver. (Exempel, en hund med C-höfter men helt fria föräldrar, syskon och tidigare kull är bättre än en A-hund med drabbade diton ur avelssynpunk.) Alltså är den viktigaste indikatorn för hur valparna kan bli att titta på tidigare avkommor, kullsyskon och föräldrar. Finns inte denna information och det dessutom finns tveksamheter kring hundens egen status på höfterna så skulle jag dra öronen åt mig väldigt snabbt...!Speciellt om det är en drabbad ras.

Om man ska tänka i lite större perspektiv alltså, i en ras som är numerärt väldigt liten kan det vara ok att använda en C-hund enligt ovan. Men är rasen stor och det finns bättre material att välja på så skulle jag vara mer kritiskt till det.

Möjligtvis kan man skylla en eller två hundars dåliga röntgenresultat på fel sederingsmedel m.m. men när 30% avkommorna är belagda med dåliga höfter, då är det nog så.

Nu är inte schnauzern så drabbad, men å andra sidan finns inte heller (oftast) tillräckligt med statistiskt underlag för att man skall kunna se mönster. "vanliga valpköpare" röntgar helt enkelt i så stor utsträckning och om bara en eller två valpar per kull röntgas så är det svårt att veta.

Men jag drar öronen åt mig av princip eftersom det känns som om uppfödaren inte vill acceptera resultatet, utan viktigast är att det står rätt på papperet så att valparna kan registreras med gott samvete.

Medlemsskapet i nkk är kopplat till mailadress, medlemsnummer och en pinkod.

Finland har som vi öppet och Norge har att man måste vara medlem i deras kennelklubb för att komma åt deras motsvarighet till hunddata, men jag är ju medlem både i nkk och norska fauveklubben så jag har full tillgång :D

Åh... är du?! Kan man kanske få be dig om en tjänst då?

Hanen jag vill veta mer om heter Lazaras Duke of Earl N03319/02

Om inte det är för mycket besvär alltså. Han är pappa till två kullar i Sverige, men de är ännu ganska unga. Jag tror att det finns fler i Norge.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
921
Senast: ildiko
·
Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: Wingates
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras... 2 3
Svar
47
· Visningar
9 582
Senast: dobbis
·
Övr. Hund I och med att jag har två hundar som är lite speciella så väcker dom uppmärksamhet överallt i princip. När puffen var helpälsad så blev... 6 7 8
Svar
141
· Visningar
13 357
Senast: Exile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka