Hjälp med leverans av valp!

Sv: Hjälp med leverans av valp!

och till gnist:
Det finns vissa anledningar SOM JAG INTE BEHÖVER DRA HÄR som gör att JAG anser att det är OKEJ att JAG lämnar valpen hos KÖPAREN, men inte till vilket pris som helst, min valp ska få en bra resa och det känns inte som att flyg passar mig och min valp. OM det blir att valpen ska till norge kommer vi att bila hela vägen ELLER så möter köparen upp mig. ACCEPTERA och RESPEKTERA att jag tycker att det är okej att jag lämnar valpen hos köparen. jag vet vilka som EV ska köpa min hund då det är släkt i släkten men jag visste inte HUR på ett bra sätt jag skulle leverera valpen. dessutom har jag aldrig sålt valp UTANFÖR sverige innan.

jag e inte arg men blir lite smått irriterad när det verka som att "kan dom inte hämta hunden själv så ska dom inte ha nån hund", efter en överrenskommelse med mig o köparen så är det okej. hon står för mina utgifter.

För mig handlar det om att mina valpar ska ha det bra.

Jag tror ingen menar som du tolkat det.
Utan helt enkelt att de själva hade låtit hunden åka bil istället för flyg. Sen vem som åker med hunden spelar ju ingen roll.

Förlåt, det var absolut inte meningen som kritik mot dig!!! Snarare då mot köparna, som jag, felaktigt kanske, tycker låter lite "bekväma" av sig. Jag kanske har läst fel mellan raderna? Jag är övertygad om att du vill dina valpars bästa!! Annars hade du ju inte skrivit här!
Blev också glad när jag såg att du föder upp Landseer!! En ras som jag var förtjust i redan som barn men som jag fortfarande aldrig sett i levande livet! Vad kul att du har en så ovanlig men speciell hundras! Lite speciell för mig med tanke på Konstnären!:laugh:
Lycka till med dina valpar! Jag ville INTE kritisera dig!!

ber om ursäkt själv, inte meningen att ta i så heller igentligen men jasg mår inte så bra själv just nu så jag brusar upp för kanske fel saker, förlåt! (ska opas snart o lever på 800kalorier om dagen-det tar död på mig och mitt tålamod:()
bekväma e dom egentligen inte- det har hänt lite tråkigheter där som gör att jag tycker det e okej att jag lämnar över henne i stället. Men vi har pratas vid nu och vi avvaktar med hund Eller dom rättare sagt.

Ja landseer hundarna e fina, kom gärna o hälsa på mig om du vill se ett par stycken i verkliga livet:)

Till grana: nä jag brusade kanske upp för mkt, ber om ursäkt själv. jag tolkade saken fel oxå kanske.

Ber om ursäkt alla!

Då skulle jag dra täcket över huvudet och komma fram när nån köpt pizza :angel:

ja tänk om ja oxå kunde göra så, det rinner ju i mungiperna när man ser mat numera:( men snart så, bara tio dagar kvar sen är det "slutbantat" för min del!!!!:banana:

Detta tillför väl egentligen inte så värst mycket i diskussionen, men den valpen jag sålde till Norge, kom dom själva och hämtade.

Jag skulle skicka valpen med flyg, hellre det än så många, många timmar i bil...
De tar hand om hundarna som flygs och jag har inte märkt av att de skulle må dåligt av en sådan resa, visst det låter och bullrar men det klarar dom av.
Man kan ju burträna valpen i några dagar innan man åker så valpen känner sig trygg i buren.

Detta tillför väl egentligen inte så värst mycket i diskussionen, men den valpen jag sålde till Norge, kom dom själva och hämtade.

Jag skulle skicka valpen med flyg, hellre det än så många, många timmar i bil...
De tar hand om hundarna som flygs och jag har inte märkt av att de skulle må dåligt av en sådan resa, visst det låter och bullrar men det klarar dom av.
Man kan ju burträna valpen i några dagar innan man åker så valpen känner sig trygg i buren.

ja ska vara ärlig samt att jag kanske är barnslig. Alltså trycket det är när man stiger och landar tycker jag är FRUKTANSVÄRT otrevligt, och ja e kanske dum som tror att min valp ska känna lika dant men det gör att jag just därför inte vill att hon ska ligga själv i ngt lastutrymme:(
Bil e långt som du säger men borde vara mer behagligt.

För min egen del ser jag hellre att åka många mil i bil. Och veta att valpen kan ligga i knät och sova. Man kan rasta och den kan få mat i lugn och ro.
Att åka många mil ser inte jag som ett hinder överhuvudtaget, valpen är ju med oss och inte ensam i en bur i ett flygplan.

Ska själv hämta hem våran efterlängtade flicka från finland om ca tre veckor. Det har krävts en hel del planerande, och en hel del samtal till alla olika enheter man kan tänkas träffa på, har fortfarande några få samtal kvar. Men för oss var det aldrig en fråga om hur vi skulle göra, det blir biltur till stockholm, över till åbo, bila till wasa, hämta flicka, tillbaka via wasa-umeå och sedan bila ner till oss igen. För mig är det värt en del krängel för oss om vi kan göra det så enkelt för valpen som vi kan.

Det är ditt val vems som ka jöpa valpen och om den skall lämnas eller hämtas. Men tänk på att kolla alla olika möjliga och omöjliga hinder på vägen så det inte är något som ni behöver sturla med när ni väl åker. Om jag inte missminner mig så måste man betala moms när man säljer till norge då de ej är med i EU. Sen är det de papper ni måste ha för att få föra in valpen i Norge, titta upp om det krävs intyg osv. (Har just fått våra papper klara från jordbruksverket :) )

Hoppas allt går bra och det blir en trevlig resa för er och valpen.

För min egen del ser jag hellre att åka många mil i bil. Och veta att valpen kan ligga i knät och sova. Man kan rasta och den kan få mat i lugn och ro.
Att åka många mil ser inte jag som ett hinder överhuvudtaget, valpen är ju med oss och inte ensam i en bur i ett flygplan.

:bow: .....................

Bäst att bila via Kiruna och mötas upp därikring? Så hade jag gjort i alla fall.... eller tåg... men kan ju va svårt med en valp som behöver kisspauser?
Nu undrar jag var jag missförstått det hela (har läst igenom tråden två gånger), men varför i hela friden skulle man åka från Kalmar via Kiruna för att ta sig till Trondheim????

Eller är det andra regler eftersom Norge inte tillhör EU? Men då borde ju reglerna som reglerar handel mellan morden träda in.
Tar du in varor för mer än 6000:- in i Norge måste du betala moms på det. Det är så reglerna ser ut.

Det handlar mest om att ta en liten 8veckors valp från mamman, stoppa den i en bur och sen skicka den ensam i ett bullrande flygplan, förmodligen med byte av plan och hantering, i flera timmar. Det är inte direkt en bra början på valpens nya liv.
För att få sätta valpar i bagageutrymmet måste valparna vara 12 veckor gammal. I alla fall utomlands ifrån, men det kan ju vara andra regler inom Norden kanske.

För min del verkar det vettigare för valpen om det rör sig om många timmar (över 6-8 timmar) att åka flyget som tar 1-2 timmar. Det går ju bra att ta valpen till vet som ger lugnande så att den sover den största delen av färden. Men hur kul kan det vara för en valp om den blir åksjuk och behöver tillbringa en massa timmar i bilen?

Aldrig jag skulle ge lugnande och sen inte får sitta hos mitt djur.
Ok, med lugnande, men då ska man ha koll på djuret under tiden den är drogad.

Alla tycker olika. Hellre en åksjuk hund och den är med mig. Än sitta ensam i en bur på ett bullrigt flygplan.
1 eller 2 timmar spelar ingen roll. Blir den rädd, så blir den det redan efter 5 minuter och då är 1 timme en lång tid.

Men som sagt. Alla får tycka olika, men jag hämtar hellre med bil om det går

Vi hade valpköpare från norge hos oss i lördags, de bodde i oslo och körde till oss i örebro och det var inga problem alls.
De tog väl 5 timmar för dom att åka och valpis somnade i princip på en gång.
Tullen och momser vet jag inte så mkt om mer än att de ringde och frågade om mitt personnr och födelsedatum.

Det går ju bra att ta valpen till vet som ger lugnande så att den sover den största delen av färden.

:crazy:

Håller med Grana här. Aldrig att jag skulle ta hunden till vet, ge lugnande och sedan stoppa in den i hundlastutrymmet i ett plan och skeppa iväg den :eek:

:crazy:

Håller med Grana här. Aldrig att jag skulle ta hunden till vet, ge lugnande och sedan stoppa in den i hundlastutrymmet i ett plan och skeppa iväg den :eek:

Då får man skicka den utan lugnade inte värre än så. Och ja jag tycker att det är det bästa om bilturen tar mer än 6-8 timmar och det finns ett allternativ som inte tar så lång tid.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka