Hjälp med leverans av valp!

Sv: Hjälp med leverans av valp!

Bäst att bila via Kiruna och mötas upp därikring?
Alltså, det är ju inte meningen att valpen ska kosta multum heller antar jag!! Att bila från Kalmar till Kiruna och tillbaka kommer ju kosta ett antal tusenlappar och ta flera dagar, där man behöver ta ut semester eller annat från jobbet kanske.

Bättre att prata med köparna på telefon och få bilder av dem skickade till sig. Sen sätter man valpen på flyget!

Det namnet tror jag säger mig mycket, ska kolal upp det till i morgon!

Mellan Töreboda och Troidheim är det 80 mil
Oslo - Troidheim 54 mil

Antingen kan du åka till Sveg - Mora och sen över där nånstans.
Eller över från karlstad och tar Riksväg 3 upp till Troidheim...

hoppas de sa dej något :p

Jag vet några uppfödare som nekat norrmän att köpa just pga resvägen.... och även andra köpare som inte vill komma och hämta valpen personligt osv. Då kanske man inte är sån bra valpköpare heller... går att köpa valp närmre om det är pengarna det sitter i..... vill man ha nått så får man ju liksom gå med på säljarens villkor....

Jag hade bilat. Norge känns ju inte så avlägset :)

Själv bilar jag 320 mil tur och retur i november, för hämta hem en valp :love:

*KL*

Jag skulle aldrig någonsin sätta en ensam valp i lastutrymmet heller, så för mig skulle inte det alternativet finnas om valpen inte fick gå som handbagage.

Jag vet några uppfödare som nekat norrmän att köpa just pga resvägen.... och även andra köpare som inte vill komma och hämta valpen personligt osv. Då kanske man inte är sån bra valpköpare heller... går att köpa valp närmre om det är pengarna det sitter i..... vill man ha nått så får man ju liksom gå med på säljarens villkor....

vad det är för köpare vet jag, så att dom inte kan hämta hunden helt hos mig är jag förstående med, dessutom får jag betalt för resan om jag åker.
Nu när jag fick reda på att valpen inte får flyga med mig där jag sitter vill jag inte att hon ska flyga:( hon ska inte sitta där i flyg utrymmet själv, ush bara tanken ger mig dåligt samvete.

så blir det ngt så blir det bil. vill att dom ska må bra och jag säljer inte en valp till vilket pris som helst liksom:eek:

tack alla som svarat.

Du MÅSTE ju inte sälja valpen till just dessa köpare! Går det inte att ordna på ett för valpen bra sätt (stoppa den INTE i bagageutrymmet på ett flygplan!! Det lär dessutom bli byte av flyg för det finns knappast nåt flyg som går från Kalmar till Harstad!) får den gå till någon annan. Du har ju ett rätt stort ansvar där, som säljare. Lycka till!

Mina norska köpare har alla satt sig i bilen och hämtat sin valp.. För vissa har resan tagit 14 timmar enkel väg och hemresan än längre med mat och kisspauser för valpen.

Okej :)

Hur mycket väger valpen ? Vi flög hem med Zaga när vi hämtade henne uppifrån Norrland.

Det gick jätte bra och hon sov mestadels av tiden, hon satt i en kattbur ( sådandär resebur )

Det är inte alla bolag som godkänner levande djur som handbagage, oavsett ifall de sitter i bur eller inte. När vi köpte en hund från Vidsel för åtskilliga år sedan (början av 80-talet) så var det bagageutrymmet som gällde, detta trots att det var en liten valp (cairnterrier).

TS: Jag hade antingen sett till att hunden hämtades hemma hos dig, eller gjort upp om mötesplats på halva vägen ungefär. Inte för att jag tror att hunden far illa fysiskt av att flyga, men för att det kan vara bra att kunna stanna och rasta ifall hunden blir åksjuk/kissnödig/bajsnödig, samt att den har mer trygghet om den sitter i knät på en människa jämfört med i en bur i ett dånande flygplan

Varför inte? Har du sett hur det ser ut där djuren åker?

Det har jag, flög ner min vuxna hund från Lule till stockholm. Det är väldigt högljutt, kan vara kallare och helt klart en stressig miljö. Den lär inte dö givetvis, men det är onödigt att utsätta en valp för sådan stress när det går att bila.

Det har jag också skrivit i inlägget, att detta var med SAS och att TS skulle kolla upp reglerna med det bolag hon skulle flyga med :)

Jag tolkade det inlägget som att TS skulle kolla upp viktgränsen för vad som godkändes som handbagage, inte OM djur godkändes i handbagaget. Sorry för feltolkningen ;)

BTW... har för mig att vår lilla Smulan också flögs med SAS (inte 100% säker...), och då var det tvärnej att flyga med henne i kupén. Kanske varierar beroende på avgångar och flygsträckor?

Det är ju köparen som får betala momsen förstås. Den ska ju inte du betala, då det handlar om tusenlappar vanligtvis!

De gånger jag har sålt till Norge har jag antingen åkt dit och mött köparna vid gränsen och sen har de fått ta ansvar för att momsen blir betald hos tullen. Eller så har jag pratat såpass mycket med köparna på telefon och mail att jag är nöjda med dem och skickat valpen med flyget själv.

När vi hämtade valp i Danmark så betalade vi ingen moms i tullen. Momsen är ju redan betald i Danmark. Eller är det andra regler eftersom Norge inte tillhör EU? Men då borde ju reglerna som reglerar handel mellan morden träda in.

Allt vi har gjort i tullen är att få alla papper stämplade så att de går att regga om valpen i sverige.

Jag tror det handlar om att du flög på 80 talet och nu är det 2000 talet, således har 20 år förflutit och reglerna kanske har ändrats.

SAS godkänner djur som handbagage upp tom 8 kg ( lite osäker på kg ) och det får enbart vara 2 djur i kabinen samtidigt. Det var regler när vi flög förra året.

Jag vet dock att det finns regler mot djur på flygplan till vissa länder, dock tror jag absolut inte Norge hör till dessa.

Jo, jag vet hur det ser ut men det är inte därför. Det handlar mest om att ta en liten 8veckors valp från mamman, stoppa den i en bur och sen skicka den ensam i ett bullrande flygplan, förmodligen med byte av plan och hantering, i flera timmar. Det är inte direkt en bra början på valpens nya liv.
Kan man inte ta bilen och hämta sin valp själv, kanske man ska köpa på närmare håll eller inte köpa hund alls. Ursäkta.

Jo, jag vet hur det ser ut men det är inte därför. Det handlar mest om att ta en liten 8veckors valp från mamman, stoppa den i en bur och sen skicka den ensam i ett bullrande flygplan, förmodligen med byte av plan och hantering, i flera timmar. Det är inte direkt en bra början på valpens nya liv.
Kan man inte ta bilen och hämta sin valp själv, kanske man ska köpa på närmare håll eller inte köpa hund alls. Ursäkta.

och till gnist:
Det finns vissa anledningar SOM JAG INTE BEHÖVER DRA HÄR som gör att JAG anser att det är OKEJ att JAG lämnar valpen hos KÖPAREN, men inte till vilket pris som helst, min valp ska få en bra resa och det känns inte som att flyg passar mig och min valp. OM det blir att valpen ska till norge kommer vi att bila hela vägen ELLER så möter köparen upp mig. ACCEPTERA och RESPEKTERA att jag tycker att det är okej att jag lämnar valpen hos köparen. jag vet vilka som EV ska köpa min hund då det är släkt i släkten men jag visste inte HUR på ett bra sätt jag skulle leverera valpen. dessutom har jag aldrig sålt valp UTANFÖR sverige innan.

jag e inte arg men blir lite smått irriterad när det verka som att "kan dom inte hämta hunden själv så ska dom inte ha nån hund", efter en överrenskommelse med mig o köparen så är det okej. hon står för mina utgifter.

För mig handlar det om att mina valpar ska ha det bra.

Förlåt, det var absolut inte meningen som kritik mot dig!!! Snarare då mot köparna, som jag, felaktigt kanske, tycker låter lite "bekväma" av sig. Jag kanske har läst fel mellan raderna? Jag är övertygad om att du vill dina valpars bästa!! Annars hade du ju inte skrivit här!
Blev också glad när jag såg att du föder upp Landseer!! En ras som jag var förtjust i redan som barn men som jag fortfarande aldrig sett i levande livet! Vad kul att du har en så ovanlig men speciell hundras! Lite speciell för mig med tanke på Konstnären!:laugh:
Lycka till med dina valpar! Jag ville INTE kritisera dig!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka