Hjälp med leverans av valp!

Sv: Hjälp med leverans av valp!

Dessutom är det knappast fråga om en timmas resa - det går inga flyg från Kalmar till Harstad utan det blir MINST 2 olika flighter med byte och väntetider, kanske 3?
Men nu tror jag inte längre att TS funderar på att skicka sin valp med flyg! :)

Nej ts tror jag inte ska skicka valpen med flyg, det som jag svarade på nu var ju Mitras inlägg :)

Alla tycker olika. Hellre en åksjuk hund och den är med mig. Än sitta ensam i en bur på ett bullrigt flygplan.
1 eller 2 timmar spelar ingen roll. Blir den rädd, så blir den det redan efter 5 minuter och då är 1 timme en lång tid.

Men som sagt. Alla får tycka olika, men jag hämtar hellre med bil om det går

Verkligen :bow:

Själv har jag hämtat valpar 80-100 mil bort enkel resa med bil eller tåg och i båda fallen så har det varit enkla valpar som sovit nästan hela resan hem, med avbrott för rastning.
Jag har även skickat valpar till andra sidan jordklotet med flyg och även detta har gått strålande. Den första valpen var 6 mån när han exporterades och den andra var 11 veckor. Båda valparna kom fram pigga, glada och hungriga.
Det bolag jag skickat dem med (KLM Cargo) har haft enb åldergräns på 10 veckor för att flyga valpar och de har tagit hand om valparna på ett strålande sätt!! Jag är alltså inte alls rädd för att sätta en valp på flyg (man har väl som uppfödare sett till att valpen fått åka bil en del innan leverans och även att finna sig i att vara i en bur i bilen....), men anser att inom Norden så är det så pass nära att ägarna gott kan komma och hämta valpen själv.

Dessutom är det knappast fråga om en timmas resa - det går inga flyg från Kalmar till Harstad utan det blir MINST 2 olika flighter med byte och väntetider, kanske 3?

Precis, nu är ju inte TS intresserad av att skicka valp med flyg men ändå.

Att välja att sätta valpen på ett flyg ensam när det finns andra lösningar skulle jag aldrig tillåta, valpen överlever absolut men det är stressande för även en vuxen hund att flyga så...

Själv har jag hämtat valpar 80-100 mil bort enkel resa med bil eller tåg och i båda fallen så har det varit enkla valpar som sovit nästan hela resan hem, med avbrott för rastning.
Jag har även skickat valpar till andra sidan jordklotet med flyg och även detta har gått strålande. Den första valpen var 6 mån när han exporterades och den andra var 11 veckor. Båda valparna kom fram pigga, glada och hungriga.
Det bolag jag skickat dem med (KLM Cargo) har haft enb åldergräns på 10 veckor för att flyga valpar och de har tagit hand om valparna på ett strålande sätt!! Jag är alltså inte alls rädd för att sätta en valp på flyg (man har väl som uppfödare sett till att valpen fått åka bil en del innan leverans och även att finna sig i att vara i en bur i bilen....), men anser att inom Norden så är det så pass nära att ägarna gott kan komma och hämta valpen själv.

detta har jag svarat på tidigare om varför jag lämnar, hade inte omständigheterna varit för dom som det är så är jag precis av samma åsikt- att dom kan hämta hunden här.

sen till mitra? nja att lugna hunden för flyg utan att vara me den skulle jag aldrig göra, tänk om den kräks,sätter i halsen o kvävs eller ngt annat hemskt.

Skulle hunden flyga så vill jag att den skall flyga så nån är hos den hela tiden, inte ska den ligga där själv i bullrig miljö:(

nu är ju planerna ändrade så hunden ska inte till norge alls men vi beslutade att OM dom skulle haft lilla alice så skulle jag bilat me henne dit.

Att välja att sätta valpen på ett flyg ensam när det finns andra lösningar skulle jag aldrig tillåta, valpen överlever absolut men det är stressande för även en vuxen hund att flyga så...
Varför skulle det vara stressande? Ingen av de jag pratat med som importerat eller exporterat valpar eller vuxna hundar via flyg har något annat att säga än att hundarna inte alls tar någn skada, vare sig fysiskt eller psykiskt av att flyga. Om hunden är normal mentalt och någorlunda miljötränad så är det inget märkligt att sitta i en bur utan att kunna se sin ägare. Utrymmet där djuren placeras i planet ( i alla fall gällande de bolag jag har erfarenhet av) är ljudisolerat och har samma temperatur som inne i kabinen.

Varför skulle det vara stressande? Ingen av de jag pratat med som importerat eller exporterat valpar eller vuxna hundar via flyg har något annat att säga än att hundarna inte alls tar någn skada, vare sig fysiskt eller psykiskt av att flyga. Om hunden är normal mentalt och någorlunda miljötränad så är det inget märkligt att sitta i en bur utan att kunna se sin ägare. Utrymmet där djuren placeras i planet ( i alla fall gällande de bolag jag har erfarenhet av) är ljudisolerat och har samma temperatur som inne i kabinen.

vilka bolag är ni i kontakt med? jag har sökt efter det billigaste på nätet (som slutade på 6000kr) och det va me sas och dom tar inte ens hund.

Och jag har med egna ögon sett ett antal stressade vuxna hundar som var nere för mellanlandning så jag anser inte att man skickar en valp så om det finns andra alternativ.

Har även tagit emot valpar som var ganska stressade.

Och vem ser att hunden inte är stressad under flygturen :angel:
Sånt kan ju släppa fort, bara hunden kommer ut i sin "vanliga" miljö igen.
Så hur den mått under flygturen är svårt att säga.

Detta var mer till Jessling..

Senast ändrad:

Lugnande och sedan inte kunna vara med valpen? ALDRIG i min värld. Med bil kan man stanna och rasta valpen, med flyg är den instängd i bur hela tiden, utan att man kan lugna/trösta den. Angående åksjuka kan jag säga att jag sällan varit med om åksjuka valpar, och de som blivit åksjuka har man helt enkelt stannat med, sett till att de fått rasta och få lite frisk luft, och sedan åkt vidare, och då oftast utan några som helst åksjuketendenser. Däremot så ska man ju inte ge dem mat precis före en längre åktur, men det utgår jag från att de flesta är medvetna om

De pratar om en liten valp, som kanske aldrig varit ifrån mamma eller syskon förr. Som knappast kan ha miljötränats mer än i hemmiljö.
En sådan skulle jag inte flyga ensam. Inte en chans.

Vad det gäller vuxna hundar är det en annan femma, trots att jag har en vän vars hund blev mentalt förstörd för resten av livet, så klarar de allra flesta hundar flygning bra.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka