Hjälp med leverans av valp!

Casper

Trådstartare
Hej.

Jag har fått en förfrågan från en valpköpare i norge. Låter så klart jätte kul! men min fråga är, kan man flyga över valpen eller är det lättare att bila? och vem ska jag ringa för flyg med hund?

Tacksam för svar.

Mvh/Anna

Sv: Hjälp med leverans av valp!

Kan dom inte hämta valpen själv eller vad ?

jag vet vilka dom e så det är ok att köpa valpen rakt av, men jag kan gärna flyga dit med den oxå (får betalt) men vet inte hur jag ska göra.

lite andra omständigheter gör att vi kommit överrens om att jag kan hjälpa dom med detta.

Okej :)

Hur mycket väger valpen ? Vi flög hem med Zaga när vi hämtade henne uppifrån Norrland.

Det gick jätte bra och hon sov mestadels av tiden, hon satt i en kattbur ( sådandär resebur )

Det är inga konstigheter att ta in en hund till Norge. Men kom ihåg att du måste betala moms på valpen när du tar in den om den är värd mer än 6000:-. Du måste meddela Mattilsynen (norska jordbruksverket) när du kommer dessutom.

Annars är det bara att boka flyg som vanligt. Har du inte så långt kan du ju bila, men glöm inte att du måste in till tullen och deklarera samt betala momsen.

Jag vet inte om valpen får åka som handbagage om den väger så mycket, SAS tror jag har en regel på 8 kg.

Kolla upp innan hur reglerna är, annars är det nog enklare att bila :)

Det är inga konstigheter att ta in en hund till Norge. Men kom ihåg att du måste betala moms på valpen när du tar in den om den är värd mer än 6000:-. Du måste meddela Mattilsynen (norska jordbruksverket) när du kommer dessutom.

Annars är det bara att boka flyg som vanligt. Har du inte så långt kan du ju bila, men glöm inte att du måste in till tullen och deklarera samt betala momsen.

hmm nu blev det klurigt för min hjärna, valpen kommer kosta 7000kr i svenska kr, nu låter detta kanske konstigt/fel- den utgiften, ska inte valpköparen stå för den eller är det jag? och hur mkt blir momsen?

Det är ju köparen som får betala momsen förstås. Den ska ju inte du betala, då det handlar om tusenlappar vanligtvis!

De gånger jag har sålt till Norge har jag antingen åkt dit och mött köparna vid gränsen och sen har de fått ta ansvar för att momsen blir betald hos tullen. Eller så har jag pratat såpass mycket med köparna på telefon och mail att jag är nöjda med dem och skickat valpen med flyget själv.

De av mina valpar som gått till grannlandet och de jag köpt in själv har alla blivit hämtade med bil.

De av mina valpar som gått till grannlandet och de jag köpt in själv har alla blivit hämtade med bil.

Harstad hette det vissst (troms) det e norra delen och jag bor i södra, det blir en BRA bit att bila :crazy: då måste väl ändå flyg va bättre? eller?

Det beror ju på, är valpen för tung för att åka som handbagage tycker iaf jag att det är bättre att bila .

svarar båda :)jag åker nog från kalmar, dom bodde i trondheim tror ja det va. valpen väger 13kg.

vet ni ca vad det kostar?

Jag vet inga lagar och regler och så.
Men vet att det är drygt 100 mil upp dit från Kalmar och därför tror jag smidigaste är att flyga upp.

Tänkte att det kan hjälpa er att veta det är ca 100 mil. :)

Harstad hette det vissst (troms)

Där hade jag några skolkompisar som bodde (bor), de åkte hem med tåg på loven...men det var ju härifrån och jag vet inte hur det funkar med valp på tåg?
kanske lika bra att bila hela vägen, eller så flyga...

Bäst att bila via Kiruna och mötas upp därikring? Så hade jag gjort i alla fall.... eller tåg... men kan ju va svårt med en valp som behöver kisspauser?

Det annordnas ju också utställningar runt om i Norge, rätt som det är så kanske nån som valpköparna känner eller de själva ska ställa nånstans i norge som blir närmare för dig så kan ni mötas upp. Iofs kanske inte en utställning är den ulitmata platsen för att hämta/lämna valp men det går ju att ta det efteråt. Vet en del som gjort på detta vis, dock har det ju rört sig om valpköpare från länder längre bort i de fallen.
Menmen, det är ju ett tips i allafall :)
Här kan du se utställningar: http://www.nkk.no/nkk/public/openIndex?ARTICLE_ID=304

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en valp här på 4+ veckor som har lite problem med blötlagt foder, vi försöker ge han några kulor om dagen av maten vi har...
Svar
18
· Visningar
1 113
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 986
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej! Jag söker rådgivning då jag sitter i en jobbig sits just nu. För ca 3 månader sedan tog jag emot en 2,5 årig hund som en bekant...
2
Svar
20
· Visningar
1 587
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka