Hjälp med hundraser

MissourisTopsanna

Trådstartare
Tänkte passa på här där det finns så många hundmänniskor med alla möjliga sorters hundar.

Jag har tidigare haft en border collie/tollare och har nu en renrasig border collie. Jag kommer att köpa mig en andra hund när denna mognat till lite.

Jag funderar då om någon har tips på hundraser som passar det jag gör med hunden. Såklart skiljer det mellan individerna och hur man tränar dem, men nu tänker jag raser! :)

Lite kort vad jag sysslar med där hunden hänger på.

Jag är i stallet nästan hela min lediga tid, rider mycket långritter då hunden hänger på. Har även med hunden på ridbanan :o då det bara är jag. Annars springer jag mycket, och skatear på vintern. Kör agillity och lydnad.

Jag är nu sugen på en hund som fixar att jobba mer i skidspåret då jag tycker detta är så fruktansvärt roligt. Men fortfarande ska den ju med på alla andra aktiviteter. Det är ju inte att dra tungt för hunden som gäller då, men det är ju arbete och det blir lite drag. Vill ha en smidig och stark hund.

Har endast haft vallhund då vallandet är lite jobbigt att få bukt på i stallet, men har gått bra. Har lite vana med jakthund, då jag hade hand om en till och från, väldigt duktig och väldresserad. Men tyckte det var jobbigt att behöva vara berädd på att hunden sticker rätt in i skogen om det luktar av vilt.

Förra hunden drog utan problem och älskade det, han var hälften border och hälften tollare. Vet inte hur det blir med lill pysen jag har nu, han är smidig men nättare i kroppen.

Jag gillar "varg" aktiga hundar, alltså riktigt hudiga hundar om någon förstår mig.

Har kikat på lapsk vallhund (lite liten men annars är jag förtjust), har även kikat på aussie. Och såklart huskey men den känns inte som en stall, agillity, lydnads hund direkt :p Vorstehrn känns ju också som en lämplig hund i spåret, men jag har inte fastnat för de vorsthrar jag träffat, de har varit slamsiga, "opålitliga" alltså stuckit iväg snor från bord så fort de fått chansen. Självklart är detta en sak som beror på ägaren med.

Någon som kan komma med information och förslag på hundraser? Väldigt tacksam för svar :)

Sv: Hjälp med hundraser

Lappska vallhunden :love: ska ju orka väldigt mycket och verkar vara bra på många vis! Orkar nog mer och har större arbetslust än många andra större! Sedan ska den ju inte vilja dra iväg heller, så det funkar säkert när du rider. Skulle satsa på den, speciellt eftersom du verkar kunna erbjuda en så aktiv vardag!

Kom på att tollare också är ett alternativ, även om det ju kan finnas jakt där...

Senast ändrad av en moderator:

Jag kommer att tänka på schäfer eller risenschnauser tik, borde utan problem kunna köra agilityn som du vill även om det nog inte är upp på elitnivå, hanarna tror jag blir lite för stora och klumpiga.
Och dom bör också trivas med att hänga med dig under resten av din dag i stallet. Och är du van vid bc så är du ju van vid aktiva hundar.

/Camilla

tack för super tips! ska se till att umgås med några av dessa hundar. Känns läskigt att satsa på en ny ras! Min förra hund var ju 50% tollare. Har även träffat några tollare, väldigt mycket enmanshund? Uppfattade de jag träffade som lite reserverade mot främlingar.

Jag har träffat EN lapsvallhund, sen har jag pratat med uppfödare också. Den jag träffat är en 2årig tik, VÄLDIGT LUGN. Hon som äger hunden har tidigare haft border, hon köpte lapska efter och uppfattade den lite lugn och slö, tappade lätt intresset. Men den verkar ha blivit piggare med åren. Uppfödaren jag pratade med sa att dom är väldigt arbetsvilliga, men dom tappar lätt intresse. Så man får leka fram saker och ha korta pass. Någon md erfarenhet där?

Schäfrar är fina, de jag träffat! Men har ingen vidare erfarnhet där. Vet bara att deras höfter är sönderavlade på de flesta, något att dra med?

Berätta gärna om risenschnauser! INGEN som helst erfarenhet :) En som har en liknande hund på stallet, men mindre. Den är väldigt ettrig och skällig. Men kan ju bara var den.

Schäfrar är fina, de jag träffat! Men har ingen vidare erfarnhet där. Vet bara att deras höfter är sönderavlade på de flesta, något att dra med?

Berätta gärna om risenschnauser! INGEN som helst erfarenhet :) En som har en liknande hund på stallet, men mindre. Den är väldigt ettrig och skällig. Men kan ju bara var den.

Att säga att de flesta schäfrarna har sönderavlade höfter är en överdrift! Visst finns det höftledsproblem, som det gör i de flesta större raser, även riesenschnauzer. Det gäller att kolla upp linjer noga (föräldradjur, syskon etc.) för att få en uppfattning om lederna, och sen får man ju röntga vid lämplig ålder innan man börjar med hårdare träning. Vad det gäller schäfer ska du se till att få en "bruksschäfer" och inte en "uställningsschäfer". Rasen är ganska tydligt uppdelad och bruksschäfrarna har en betydligt mer funktionell kroppsbyggnad som håller för arbete på ett helt annat sätt. Du kan bl a kolla upp föreningen Svensk Bruksschäfer för att få en uppfattning.

En bra schäfer funkar till det mesta och naturligtvis även drag.

Tittar du på statistiken på avelsdata så ser du att ca 70% av alla schäfrar får A- eller B-höfter dvs, BRA höfter. (så var det iaf senast jag kollade och jag tvivlar på att det hunnit ändras speciellt mycket)

Du vet vad min första reaktion är... >.<

En BC har inga problem att jobba med drag, såvida det inte är extrempåfrestning.

Vallning hos BC är förövrigt inget problembeteende. Det är själva definitionen av rasen, och något som de behöver få utlopp för.

Då ska jag definitivt ta en titt på schäfern! Har ju två, tre år på mig innan jag slår till :)

Förra hunden älskade att dra, han var hälften "border". Jag kör ju inte drag på det viset, utan jag åker skidor, skatear med draghund framför. :)

Och migo, jag har faktikt sökt upp vallningskurser åt mig och voffsingen, även pratat med min kursledare som har bc. Men det blir inte vårat huvudintresse, men det blir ett av alla möjlig saker vi håller och kommer hålla på med. Jag älskar att vara aktiv och lära mig nya saker, så självklart ska jag lära mig valla då jag har en sådan hund. Även fast han inte är renrasig så har han det ju i blodet :)

Men jag har en fråga till dig då du ändå är på tråden! Gissar på att du är väldigt aktiv inom vallning? Min största oro är, att när (även fast vallningen är där ändå) han får smak för det, alltså när jag börjar valla med honom, att han kommer vilja göra det hela tiden i vardan? När jag rider, springer etc. För det dom tycker om sitter ju bäst. :)

Aussien tycker jag absolut låter som ett alternativ. Typen av hund har du ju redan erfarenhet av även fast det skiljer en del mellan bc och aussie.

Disen här på buke har en lapsk vallhund så pm:a henne om du är nyfiken på rasen:)

Jag skulle annars varmt rekommendera vit herdehund!
En allroundhund som tycker om att arbeta med kropp och knopp.
Fråga gärna om du är nyfiken på rasen, har två själv och känner väldigt många med rasen, även uppfödare.

166595_479199103190_579233190_5917663_7886384_n.jpg

Förra vintern: en av mina vita herdar och vår husky drar mig!:D

Återigen, vallningen är en drift, inte ett inlärt beteende på samma sätt som tex trick.

Om din hund har vallningen i sig, så kommer den vilja valla regelbundet. Tänder man dem på får så brukar de vara ganska bra på att generalisera bort allt annat... Förutsatt att de får jobba tillräckligt ofta förstås.

/Migo

"Tänder man dem på får så brukar de vara ganska bra på att generalisera bort allt annat... Förutsatt att de får jobba tillräckligt ofta förstås."

Det var svaret på frågan jag ställde. :) Jag vet mycket väl att det är en drift hos dem.

Simba_112

Berätta gärna om den vita herdehunden! Har absolut ingen erfarenhet av dem! :)

Läste lite lätt om den vita herdehunden, låter verkligen som en superfin ras. Den verkar ju vara någon som passar min vardag. Men hör gärna dina åsikter och erfarenheter som har träffat och lever med rasen. :)

Nu har jag inte haft riesen själv utan bara haft dom i min omgivning. Det var två tikar minst en av dom vet jag hade gått upp till IPOIII. Den andra var en unghund som han själv ansåg var den bättre av dom två, som det tyvärr sedan blev tjafs med uppfödaren och då det var en foderhund så fick han aldrig möjligheten att köra upp den, så jag vet inte hur det gick med den sedan. Hon hade nog varit riktigt rolig att köra agilityn med liten nätt tik med hur mycket energi som helst.
Det som jag sett med risen är att det är den typen av hund som behöver motiveras upp till att göra sitt bästa, och kan annars bli lite "tjurskallig".
Och man ska ju tänka på att det är i grund och botten en brukshund, även om den till viss del delats upp i arbetshundar och utställningshundar, oftast med ett sämre psyke på utställningslinjerna...

Skulle tro att det är en schnauser ni har i stallet, och då bör den vara mindre och mycket ettrigare :p

/Camilla

En schnauzer är väl inte alls ettrig, möjligtvis dvärgschnauzer men inte heller där skulle jag säga att de är "ettriga".

En schnauzer är väl inte alls ettrig, möjligtvis dvärgschnauzer men inte heller där skulle jag säga att de är "ettriga".

Dvärgschnauser har jag tyckt dom jag träffat varit ettriga, däremot inte "bjäbbiga" som en del andra småhundar.
Schnauser har jag inte träffat tillräckligt många för att avgöra hur pass ettrig den egentligen är, men tillräckligt för att inse att dom varit mycket ettrigare än de risenschnausrar jag träffat varit.

/Camilla

Måste se till att träffa några risenschnausers. Ska jag vara ärlig hade det inte varit den första rasen jag valt att titta på själv, men på det ni skriver låter det som en bra voffe. Har inte hunnit läsa något om dem heller. Roligt med nya raser att ha i åtanke! :) Varit så fast vid de enstaka jag vet något om och har träffat.

Någon som vet hur det är att träna med risenschnauser? Är det "mer mer mer!!" , "av och på knapp" osv. :) Självklart är det mycket individuellt. Men i allmänhet!:)

Eftersom att du nämnde Aussie, så måste jag ju säga min mening om dem.
Det är en oerhört splittrad" ras där du kan hitta soffpotatisar och arbetsmaskiner.
En aussie "ska" dock vara en arbetsmaskin, så en lat aussie är en dålig aussie (i förhållande till rasbeskrivningen).

Jag känner ganska många aussies och ingen är lik den andra och latast av dem alla är nog min egna :angel:.
Största problemet som jag själv ser i dagsläget är motsättningarna bland Aussiemänniskor. Det är en ganska otrevlig stämning i Aussieforumen mellan "pälsmonster"-ägarna och bruksägarna. Verkar tyvärr närma sig den trenden som redan inträffat hos schäfrar och labradorer.

Är man noga med uppfödare och avkommor så kan man hitta en Aussie till de flesta AKTIVA ägare. Man ska dock vara på det klara med vilken typ av hund man vill ha först.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 915
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej alla hundproffs! Vi står redo att skaffa vår första hund och har total beslutsångest kring vilken ras vi ska välja. Om oss: Vi...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 353
Senast: Rugge
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 832
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 750
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar