Hjälp med denna man... *bild*

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare _Glimmie_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 532
G

_Glimmie_

Har nyligen köpt ett halvblod som jag ska börja skola för att senare tävla dressyr med. Men SE hur han ser ut i manen! :crazy:

Det är så att jag alltid haft ponnyer som antingen haft stubb eller lång man så jag har aldrig riktigt behövt bry mig. Så... hur gör jag för att få ett så bra resultat som möjligt?

Den är först och främst alldeles för lång. Behöver ta bort minst fem cm. Jag har både sax, trimsax/uttunningssax och trimkniv. Vad ska jag använda? I vilken ordning? Grejen är den att jag VÄGRAR att rycka! Varken jag eller hästen tycker om det (kanske mest jag...) så snälla, behöver tips och förslag.

13949372.jpg

Sv: Hjälp med denna man... *bild*

Ser inte din bild...står Behörighet saknas!

Ser inte heller bilden.

OT
Jag gick in på "nya inlägg" och såg rubriken "Hjälp med denna man... *bild*"
hade tråden funnits på senior eller liknande hade den nog haft en annan betydelse ;) Tog en stund innan jag kopplade att det kanske var en hästman det behövdes hjälp med och inte en karl :o

Hmm konstigt... testar igen...

13949372.jpg

hade bara använt trimkniv, tycker det ger snyggast resultat om jag inte hinner/kan rycka med fingrarna.

Jag kan se bilden men har ingen aninng om vad du ska göra. Jag har också bara haft ponnyer. Kolla på min avatar bild, där ser du mitt gosiga russ man, tjock lång och jätte mysig!:love:

Såg att bilden va rätt liten och suddig ändå, men det är alltså en vanlig man... hehe. Lagom tjock och ca 15-20 cm lång, stripig och ojämn... Vill få den kort och vältrimmad.

tyckte inte manen var så lång.
men använd trimkniv eller trimsax först, tror inte det spelar nån roll :smirk:

Det var väl inget farligt, den ligger ner på en sida och verkar jämntjock. Jag önskar våra hästar såg ut så...
Jag hade bara klippt den lite kortare.
Men vill du inte rycka så låt den vara ganska lång, annars är det lätt att den ställer sig upp och dessutom är klippt kort man är det fulaste som finns :angel: Jag hade inte klippt mer än max 5cm

Antingen klipper du den helt rak med en vanlig sax och var riktigt noga så att du får med allt, samt vinkla saxen lite så du inte klipper det yttersta håret kortare. Vill du sen inte ha den spikrak kan du klippa lite med urtunnignssaxen längs manen bara det allra yttersta så blir den lite ojämnare.
Eller så gör du den kortare med trimkniven, men då är det svårare att få den jämnt. Försök inte tunna ut den med sax eller trimkniv, då kapar du bara av håren i olika längder och det blir fult och jobbigt att knoppa sen.

Okej tack så jättemycket för det svaret. Ska försöka imorn. Testar nog att klippa den liiite kortare till att börja med så får man se hur den ser ut när den är jämn... Blä, hatar att känna sig som en nybörjare på nånting när man haft hästar hela livet. Men men, ska väl lära mig detta oxå :smirk:

Hej
Jag tyckte inte att den såg så farlig ut. allt ligger på en sida och den är inte sönderskubbad...Lite kortare hade kanske inte skadat. Jag hade använt en vanlig sax eller möjligtvis en King Coat som man använder på hundar. Det blir dock ganska jobbigt att knoppa mannen efter att ha använt en sådan men manen blir snygg!:D

Jag väntade mig något extremrufsigt :) Vilket antiklimax det var *haha* Men det finns helt klart all potential i världen att få till den manen, även om den är lite lång i dagsläget.

Jag säger som Phie, hade förväntat mig typ en russman på ett halvblod.. haha..
Men så va ju inte fallet..

Tycker du ska börja med en mankniv och jämna till den/korta den. Sen som någon skrev ta en urtunningsax och klipp max sista cm på manen så den inte blir sådär rakt av för det är ju så fult! :o

Lycka till!

Muddson

Min häst har exem oturligt nog..:crazy::mad:men på vintern får hon tjock och jätte rufsig och mysig man så de tkr jag är skönt!!:idea:

Den verkar inte va så tjock, så jag hade nog klippt den ganska kort!
Jag klipper alltid min häst, ser mer välvårdat och snyggt ut! Sen tycker jag, ju tunnare man desto kortare, tycker det ser så tråkigt ut annars!

Liknande trådar

Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
22 802
Senast: Zewz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 264
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 322
Senast: EmmaW
·
Hästvård Hej! Har tidigare enbart haft hästar med väldigt lite manväxt. Tunn och stripig om den blev för lång, funkade att rycka och blev...
Svar
5
· Visningar
1 037
Senast: saffran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka