Hjälp med betalning *försäkring*

G

gogglen

Tecknade en folksam försäkring på en häst 26/8, via telefon och idag kom en hel hög med papper..
Hon i telefonen sa att det skulle landra på omkring 250 kr i månaden, men nu står det att vi ska betala 2785 kr på inbetalning AVI :confused:
Men jag antar att det är för hela året? Men ska man betala in för hela året första gången eller vad?

Sv: Hjälp med betalning *försäkring*

Antagligen så är det för hela året,ja. Om ni ska betala månadsvis så gör dom det via autogiro,dvs att dom drar en summa från erat konto varje månad. För att man ska få det så säger man till,och dom skickar ut papper där man får fylla i sitt kontonummer. Efter att dom fått tillbaka det och ni blivit godkända så kommer en bekräftelse att dom ska dra si och så mycket,första dragningen brukar dock bli något högre!

Så ring till dom och säg att ni vill ha autogiro så ska det lösa sig!

Vi fick en sån lapp om man ville betala via autogiro.. Men då behöver man bara fylla i den och skicka in och sen drar dem det dem ska? Då behöver man alltså inte betala den inbetalning AVI på 2785 kr?

Det stämmer att dem skulle dra mer första gången, det sa hon på telefon, tror det dubbla, så c:a 500 kr..

Det kan ju även hända att du har fått en årsavi och att ni inte diskuterade/hon uppfattade att du ville betala månadsvis. Ring folksam igen och säg att du vill ha månadsvis autogiro om det du har nu är årsvis.

Då skickar du bara in medgivan för autogiro, så fixar de resten sen. Beloppet som då dras kommer att täcka förfallen period och debiterad period, vilket gör att första dragningen kommer att bli större.

Ja,då fyller ni i den,sen ska ni (antagligen) få en bekräftelse några dagar senare. Sen när ni fått bekräftelsen så kan ni riva avin,den ska med andra ord INTE betalas nu.

Om du väljer att betala per månad tar Folksam inte ut ngn x:a avgift men om du ber om halvår el kvartal gör dom det. Du har fått en årsräkning. Ring bara be om månadsräkning så får du en ny räkning. Obs att om du har betalningsanmärkningar är det inte säkert att dom godkänner annat än helår.:bow:

Jag betalar via autogiro och de skickar alltid först ett "helårs/halvårs" belopp som sedan makuleras och därefter dras det som vanligt en mindre summa/månad. Vet inte varför de gör så faktiskt :confused:

Liknande trådar

Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
2 373
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 689
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 874
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?
  • Evolve
  • Atletix