Hjälp med att välja bomlös sadel?!

Sv: Hjälp med att välja bomlös sadel?!

Och du upplever inte din sadel som bred? Tänkte eftersom den verkar ganska likt byggd torsion modellen. :cool:

Till alla:

Behöver man verkligen padd under ALLA bomlösa sadlar för att avbelasta ryggraden?

Bara Lullridning :D och jag har ett ganska så stort renskinn under bara..och min häst är väldigt högmankad och dessutom svankryggig..men jag rider inte varje dag heller och hästen trivs mycket bättre med denna sadeln än min Stübben....

Okej. :D

Någon som vet vad det är för skillnad på buffellläder och "vanligt" läder? :crazy:

Hej du!

Nu tänkte jag berätta om mina bomlösa erfarenheter.
Jag har väldigt korta ben och dessutom problem med höften, förmodligen en vänstersidig bäckenrotation och lite spänningar här och var. Har svårt att hitta bomsadel som jag kan sitta i utan att få ont i höften. Jag finner ofta att sadeln är i vägen för mig.
Jag har provat Torsion Trekking och det är den sadel jag sitter mest avslappnat i. Dock kräver den sin ryttare. Man måste hålla sin balans och position själv, sadeln hjälper inte till. Men det upplever jag endast som positivt. Jag har även provsuttit andra Torsionmodeller och tycker att de är för smala. Jag får ont i höften av dem.

Resume av Torsion är: Den är skön att sitta i. Den ger lätt skav av bakvalvet. Trekking är bred och lite klumpig. Tycker Light känns bäst förutom att den känns för smal för mig.

För övrigt vill jag bara tillägga att man ska ha en pad som avlastar ryggen och man ska nog akta sig för att ha alltför mycket vikt i stigbyglarna, för padden kan inte ta upp hur mycket tryck som helst.

Buffelläder är grövre och hårdare, mer som på tex en westernsadel. Inte lika mjukt, men mer slitstarkt. Torsions nubuckläder tycker jag känns lite väl sladdrigt ibland, men vår sadel i stallet har hållt bra. Helheten bland Torsions sadlar känns dock billig tycker jag.

Alltså, många torsion sadlar är ju gjorda av nubuck läder. Hur är det i skillnad i kval. och tålighet jämfört med kalvskinn eller buffelskinn som man annars kan få deras sadlar i?

Och sedan, kan man rida lätt eller stå i fältsits i en bomlös sadel? Borde inte det ge ett stort punkttryck i stigbyglarna såvida man inte rider lätt med låren så att säga?

Är verkligen den bomlösa sadeln mer viktfördelande än en bomsadel?

min häst är rätt bred, men jag hade ridit barbacka ett par månader innan jag köpte den, så jag uppfattade den inte som bred när jag köpte den!
Men nu när jag suttit i min engelska sadel i veckan, så kan jag konstatera att den är rätt bred. Fast det beror ju lite på hur bred häst man har oxå.
Satt i en standard modell på en kompis spinkiga arab, och den kändes mycket smalare, men det beror nog på hästen och att sadeln var "van" att ligga smalare..
Min med ryttare tycker att hon kommer lite i stolsits i den bomlösa, kanske beror det på att den blir för bred för henne?

sadlar är en djungel..

Flexion och star-trekk har bossor under så man behöver inte (om man inte har en häst utan ryggmuskler) ha en pad...
Flexionen är nog tyvärr inte lätt att få tag på just nu eftersom de inte säljs från England längre. "Tillverkaren" har lite trassel... :crazy: Den har som jag inte fattat det koppjärn utan är uppbyggd på annat sätt. Rätta mig någon om jag har fel! :p

Du bör nog inte stå i stiglädren på torsiontyper, det ger nog ett ganska stor belastning. :smirk:

Klart de bomfria är viktfördelande antingen via bossor eller pad.

Den är inte mer viktfördelande, men dock mer flexibel och anpassar sig efter rörelsen, vilket inte en bomsadel gör. Det finns för och nackdelar med båda.
En bomlös sadel där stiglädrena sitter som på tex Torsion får du stå med mycket lite vikt i stigbyglarna, annars blir det tryck över ryggen av stiglädrena. Men man ska då komma ihåg att man inte uppnår samma avlastande effekt som på en bomlös sadel, där man lägger vikten helt i bommen, istället för att sitta och trycka med sätet. Står du upp i en bomlös med "knäna" så gör du inget annat än att förflytta tyngdpunkten och trycket till under knäna istället för rumpan också.

På min Knights sitter stiglädrena som på en vanlig sadel....gör det inte det på de andra??

De sitter ju inte riktigt som på en vanlig sadel Martha - På en vanlig sadel så är stiglädrena fästa i spännen som sitter på bommen; så när du lägger vikt i stigbyglarna så fördelas det utmed hela bommen.
På de bomlösa så är ibland stiglädrena fästa i ett litet band över ryggen, så vad som händer om man ställer sig upp är att hela din vikt, mer eller mindre, hamnar över bara den lilla yta som remmen mellan stigläderfästena sitter på. Om det är en rem på 5 cm som sitter över ryggen så blir det ändå ett otroligt punkttryck jämfört med i en bomsadel. Har du då inte ens något som ger kanal för ryggraden så kan dina 50-60 kilo ligga rakt på tornutskotten, över en pytteliten yta. Det är därför det är viktigt med tryckavlastande padd eller kanal för ryggraden på bomlösa sadlar.
Om du bara sitter ner eller verkligen inte lägger mycket vikt i stigbyglarna så är det en annan sak, då kan man garanterat rida i en platt bomlös UTAN padd. Det är ju som att rida barbacka, men med stöd fram och baktill.

Senast ändrad av en moderator:

Men jag tror att mina sitter som på en vanlig sadel...men jag måste nog kolla en extra gång vart dom eg fäster i sadeln.....

trådlån*

har någon en bild på en star trekk? vad är det som är så speciellt med dem? ser mycket prat om dem här. :p

var och kände på en knights idag (en sån som marhta har) och den kändes himla mysig men såg rätt bred ut, men inte bredare än när man rider barbacka.. :smirk:

alltså, en bomlös är till för att sitta ner i. inte hoppa, inte rida lätt etc. men om man ställer sig upp med låren eller knäna istället för att läga vikten i stigbyglarna, vad händer då? blir det punkttryck vid knäna/låren då?

vad är egentligen skillnaden mellan att rida med en bomlös och att rida barbacka rent viktmässigt sett, visst en pad fördelar det ju men om vi tar bort padden vad är skillnaden då i hur vikten ligger? en bomlös har ju en större anläggningsyta än bomsadeln men betyder det att vikten fördelas på hela ytan? det gör det väl inte då det inte finns något som fördelar vikten, som tex en bom? :confused:

och hur fungerar tex torsions enligt dem absolut nödvändiga pad? är det bara som två paneler på sidorna för att avbelasta ryggraden eller vad?

det här med att stigbyglarna på en torsion är fästa i ett band över ryggen, kan det skada hästen om man bara står upp ibland men till 90% sitter ner i alla gångarter? :crazy: vad finns det för märken där stigbyglarna inte fästs som ett band över ryggen?

Sök på Kaupres hemsida, där är bilder och info... Vet du hur shettissadel/puta ser ut? Det är ju 2 bossor under som man kan flytta som man vill. De sitter med karborre- precis så är star-trekk.

Det är ju bättre att lägga tryck på hästens bröstkorg, där är det iaf inga tornutskott ivägen... :smirk:
Rider du barbacka så belastar du inte ryggraden på så sätt som du gör när du har stigläder som belastningen ligger rakt över ryggraden.

Bomlösa som inte har någon form av bossor ska man alla gånger använda ev avlastande pad till. Just för att ryggraden då går fri. Precis som du sa så ligger det 2 inlägg på var sin sida och bildar på så sätt en kanal. Torsions pad har dessutom olika tjocklekar på inläggen så man kan anpassa lite efter hur hästens rygg och ryttarens vikt.

OKej, tack. :D

Men, vad fungerar egentligen "bäst" i viktfördelande syfte. En bomlös med bossor eller en bomlös med en väl fungerande padd?

kollade min sadel och dom fäster "över sadeln" stiglädrena.....

Finns det någon bomlös sadel som inte fäster stiglädrena i ett band över ryggen? Och hur fäster de i så fall dem?

Hm, en bomlös sadel är väl i grund och botten gjord för att sittas ner i och då borde väl det faktum att stiglädrena ligger som ett band över ryggen inte påverka hästen?

*tråd*

Förresten, jag tycker att Star trekk comfort ser skönare ut än espanolan. Är det någon som har en comfort?

Lord Owen skrev:
OKej, tack. :D

Men, vad fungerar egentligen "bäst" i viktfördelande syfte. En bomlös med bossor eller en bomlös med en väl fungerande padd?

Jag skulle vilja säga att det inte spelar någon roll med bossor elelr pad. Huvudsaken är ju att ryggraden går fritt. Dvs att du kan ju faktiskt behöva pad till en bomlös med bossor om du har en väldigt uppstående ryggrad för att den ska gå fri.

Såvitt jag vet så har inte SBS flexion band som går över med sigläderkrampor ......

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 611
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 072
Senast: inverterad
·
Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 138
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka