Hjälp med att skriva kontrakt! (bråttom)

Sv: Hjälp med att skriva kontrakt! (bråttom)

menade hon inte att hästen inte fick användas som ridskolehäst?

Ja, jag menade att hästen inte skulle användas som ridskolehäst. Och de allra flesta hästar som står på ridskola, används ju i ridskoleverksamhet. Visst finns det säkert privathästar som står på ridskolor, i stora fina boxar och får gå ute hela dagarna i stora kuperade hagar, men jag har aldrig träffat på någon.
Därav den klausulen.

Jag vidhåller att värdet på den här hästen inte kommer öka nämnvärt det närmaste året, möjligen i så fall för att eventuella köpare ser en häst som snart kan börja ridas (pga åldern, inte hanteringen) och därför blir fler, alltså större efterfrågan, högre pris.

Jag har hört flera som köpt hästar med just den klausulen inskrivet i kontraktet (om återköp inom ett år). De har skrivit på utan att tveka. Det är väl snarare ett bevis på att köparen bryr sig om hästen.
Jag, och många med mig, säljer inte hästar för att de ska säljas vidare igen om ett år. Jag letade efter en köpare som var säker på vad hon ville ha, och som ville behålla min häst i många år framöver. Vad har hon att förlora på att skriva på, om hon är så seriös som hon säger?

Det är ju fortfarande HENNES häst. Jag inkräktar inte på hennes ägandeskap, vill hon äga hästen kommer ju den här klausulen aldrig behöva användas!

Jag vill inte sätta nån i fängelse, det är bara absurt. Däremot skrev jag att vite kan komma att utfärdas om kontraktet inte följs.

MVH/

Josefine

okej, jag har faktiskt heller aldrig träffat ngn privathäst som står uppstallad på ridskola som får gå ute mer än 4 tim i geggig minihage (7x7)

Det var väl lite så jag också tänkte.
Och just utevistelse och hagar råkar vara en väldigt viktig del av hästeriet för mig.

Det var väl lite så jag också tänkte.
Och just utevistelse och hagar råkar vara en väldigt viktig del av hästeriet för mig.

Jag har jobbat på en större ridskola där alla hästar gick ute ca 6-7h/dag i relativt stora hagar, de stog i box och jag tycker de inte var någon skillnad på privata och skolans hästar,,,, så nog finns det bra ridskolor.
sen undrar jag hur du ska hålla koll på hur hästen sköts??? Kan ju hända att en häst som står på en ridskola iaf får mat 4ggr/dag och mockat samt blir motionerad och får visstas i en hage,,, om den står i ett privat stall kan den i bästa fall få mat 1-2ggr/dag och mockat 1ggr/v och bli tok riden på helgerna,,,,,, tänk på det.
alla ridskolor är inte pest!!
Jag skulle inte villja att förra ägaren åkte och kollade mig.
Sen kan man sätta i kontraktet med förköpsrätt, betyder att du ska bli kontaktad först, men behöver inte betyda ett fast pris vid ev försäljning.

Hon åker imorrn.

:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:

/Josefine, som inte kan sluta gråta

För det första tycker jag personligen inte att 6-7 timmar ute är tillräckligt för en 1,5 åring (eller för NÅN häst, men det är ju bara min uppfattning).
"Relativt stora hagar" i ridskolesammanhang brukar oftast betyda rasthagar, utan skydd, stimulans, eller för den delen, jämngamla kompisar att busa med.

Visst finns det säkert jättebra ridskolor (även för kräsna), men JAG har aldrig sett någon som JAG skulle velat stalla upp min häst på. Speciellt inte en unghäst.
Inget ont mot ridskolorna alltså, det överensstämmer bara inte med MINA värderingar vad gäller hästar.

"Kan ju hända att en häst som står på en ridskola iaf får mat 4ggr/dag och mockat samt blir motionerad och får visstas i en hage,,, om den står i ett privat stall kan den i bästa fall få mat 1-2ggr/dag och mockat 1ggr/v och bli tok riden på helgerna,,,,,,"

ALLA hästar kan väl bli illa behandlade, det har inget att göra med om uppstallningen sker på ridskola eller i privatstall!
Som jag förklarat, det livet jag har sett på de ridskolor JAG besökt (kanske ett 30-tal), är bara inte det ultimata enligt MIN syn. Jag sa aldrig att hästarna missköts.

/Jossan

Lena B har skrivit ett mycket vettigt svar. Säljer du hästen kan du inte påverka om den hamnar på ridskola eller ej. Möjligtvis (men inte säkert) kan du få ekonomisk kompensation för att köparen bryter mot ert avtal, men hästen situation kan du inte påverka.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
33 980
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej Jag skulle behöva lite råd. Jag blev tvungen att lämna min häst till ett försäljningstall efter att jag blivit arbetslös och...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 252
Senast: ajdidodii
·
Ekonomi & Juridik Idag kommer det en seriös spekulant och tittar på min häst och hon vill lägga handpenning idag om vi kommer överrens om ett bra avtal...
2
Svar
21
· Visningar
2 975
K
Ekonomi & Juridik Ska låna ut min häst på foder och självklart så ska ordentliga kontrakt/avtal skrivas. Har köpt färdiga som bara ska skrivas i men jag...
Svar
1
· Visningar
943
Senast: Ickapeltz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama