hjälp med argument för lösdrift.

Sv: hjälp med argument för lösdrift.

- bara en liten inflikare: bara för att hästarna går på lösdrift så betyder det inte att de måste ha fri tillgång på grovfoder!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Lösdrift är bra för att hästen får sina mest grundläggande behov tillgodosedda; så som tugg-behov (de som ger fritillgång, har de stor hage kan det även finnas rötter och lite annat smått och gott att "pyssla" med), flockbeteende, rörelsebehov osv.

Finns även studier som visar att lösdriftshästar håller längre och är friskare.

Upplever att lite stressade hästar kan bli lugnare om är på lösdrift.

Angående sömn: hästar ÄR flockdjur har svårt att tänka mig att de skulle sova/vila bättre om de står ensamma i en box,.. kanske att de vilar mer pga av att det helt enkelt inte finns något att göra i boxen? Hästar har ett ganska litet sömnbehov ! totalt sover de ca 2h per dygn (om jag minns rätt).

Ventilationen ÄR bättre ute. Inget stall kan ens komma i närheten.. Bra för luftrören helt enkelt.


De hästar som inte fixar lösdrift är nog de hästar som antingen alltid stått på box och inte är van att vara ute, då våra hästar faktiskt är vane-djur; eller hästar som inte är van att gå tillsammans med andra hästar och är helt enkelt "språkligt handikappade".

Kan tillägga i mina argument om lösdrift att vi har en tävlingshäst med 10 SM medaljer, NM medaljer varav ett guld och en 7:e plats på VM går på lösdrift tillsammans med 7st andra hästar. Har också en 1:klass hingst som går med andra hästar, och flera andra både hobbyhästar, avelshästar och tävlinghästar och unghästar i större flockar. Är mycket sällan det blir skador i hagen. Har hittills bara varit med om ETT fall där en häst blev avsparkad benet, dock är han återställd nu :) .. kan tillägga att det finns ca 70 individer på gården.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag har hat min på lösdrift har man bara tillgång till box så man kan ha hästen inne om den typ har duschat vintertid eller dagen före tavling då ial jag anser att den behöver stå inne och få vila och "ladda". Äldre hästar mår bara bra av att få röra på sig mera.
Jag hade min 23 åring ute på lösdrift och iom detta försvann hennes svullna bakben som alltid var på morgonen när hon stod installad. Som sedan försvann när hon varit i hagen en tid.

Blir hästen svettig väldigt mkt kan jag tycka att det är lite bökigt att ha ute på lösdrift eftersom man måste vänta en stund tills hästen torkat lite.

En annan fördel är ju att man inte behöver åka ut varje dag och man behöver inte mocka varje dag vilket betyder att tiden i stallet går snabbare och man får mer tid till övriga familjen=)


Detta är en anledning till varför man inte ska dela en häst.. det är bättre att ha hästen själv och en skötare istället så är det 1 som bestämmer.
Alt är att man verkligen delar med en som man vet har samma åsikter och tankar kring hästar och skötseln omkring den.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Främst tycker jag att hästens fysiska och mentala välmående är det som motiverar lösdrift. Hästar är vandrande djur. Deras kropp är inte gjorda att stå stilla långa stunder och tar därför skada av den belastning det innebär. Inre organ också, inte bara leder och annat som måste bära den stora vikten. För att inte nämna att hästen också är ett socialt djur som rör sig i flock och har en hel del för sig om dagarna om den får möjlighet.

Jag hade frågat din kompis vad hon anser är argumenten MOT lösdrift för er häst och tagit det där ifrån. Och inte alla lösdrifter passar för alla hästar och alla hästägare.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

KL

Alltså det finns ju bra och dåliga lösdrifter precis som bra och dåliga stall.

En dåligt fungerande flock är en dåligt fungerande flock oavsett om den står på stall eller i lösdrift.

Alla lösdrifter har inte fri tillgång på grovfoder.

Att blanda lättfödda/svårfödda hästar är alltid ett problem oavsett lösdrift eller stall, för står de på stall får de antingen för mkt eller förlite på dagen iaf så det är ändå inget bra alternativ hur man än vrider och vänder på det.

Jag föredrar helt klart lösdrift, hästarna får en annan grundkondition och gratismuskler.
Även ett väl ventilerat stall har betydligt sämre luft än vad det är ute i friska luften.
Jag har aldrig varit med om att det inte skulle gå att rida ut själv när jag tar en häst från flocken i lösdriften heller.
Jag har haft flera olika raser på lösdrift, både fullblod, araber, islänningar, korsningar, travare mfl och det har alltid fungerat bra.

Har aldrig upplevt att hästarna blivit trötta av att gå ute dygnet runt.

Men visst kan jag sakna pysslandet i stallet och "göra fint" åt hästarna varje dag.
För det är på något sätt mysigare att göra fint inne än ute i ligghallen även om jag mockar å grejar där varje dag också.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Alla mina hästar står på lösdrift efter att jag upptäckt att de trivs mycket bättre så. Visserligen är ju inte det så konstigt eftersom att det är mer naturligt för en häst att kunna röra sig "fritt" dygnet runt.
Även mina ridhästar har stått på lösdrift utan problem.
Både mitt halvblod och mitt varmblod som varit frusna vande sig snabbt och blev på kort tid "härdade".
Jag älskar lösdrift! :D
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Har haft häst på stall förr men har nu lösdrift och kommer nog aldrig ha hästar på stall igen, har bara 2 boxar som sjukbox och "bra att ha"-box:D.

Hästar äter och sysselsätter sig bortåt 18 h per dygn så de har mat, grenar, gräs o annat att tugga på nästan hela året förutom när det är snö, då begränsas det men är då man med fördel kan utfodra mer generöst med grovfoder så de håller sig sysselsatta (vi ger fri tillgång).
Luften går inte att få så mycket bättre som ute och det finns val att vara ute i det fria eller gå in under tak och få skugga/vindskydd/skydd mot flygfä.
Hästar i det fria rör sig nästan konstant, står aldrig på ett o samma ställe en längre tid och vilar/sover väldigt lite och lösdrift får detta att fungerar mer naturligt för hästen.

Är få saker som skulle tala emot lösdrift enligt mig, skulle vara att jag inte gillar när det blir riktigt snöoväder men å andra sidan så tror jag att jag mår mer dåligt av denna tanke än vad hästarna gör:p. Människor är ju ganska bra på att försöka förmänskliga hästarna dvs att vi tror hästarna fryser så då får de täcken, vi tror att hästarna vill vara inomhus så då får de stå på box största delen av dygnet osv istället för att tänka på hästens behov och vad den verkligen mår bäst av!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Hej behöver lite hjälp :)
Jag har min ena häst på jätte bra lösdrift, har alla bekvämligheter som en större ridanläggning brukar ha med manege, bra ridvägar, boxar som kan användas vid behov, uppbindningplats, sadelkammare, spolspilta osv. Skillnaden är bara att hästarna står ute.
Men jag är delägare på en till häst som jag gärna skulle vilja flytta dit också då jag sett den positiva effekt det har haft på han som redan står där. Men min delägare säger bara nej, rakt upp och ner. "Man kan inte har en ridhäst på lösdrift."

Men varför skulle man inte kunna det?

Jag behöver lite hjälp med bra argument för lösdrift.

:laugh:

Lösdrift är väl det allra bästa för alla hästar. Sen finns det en uppsjö av orsaker till att det kan bli bökigare. Personligen väljer jag lite av en kombination om det är möjligt. I år har jag inte fått upp någon ligghall så för mina blir det installat. Skäms inte att säga att det är väldigt bekvämt med att kunna gå ut och pyssla med dom i stallet. Fröken uppskattar också att få den där stunden ifred från kompisen och han passar på att sova djupt så fort han kommer in. Pyssel har dom eftersom dom får hö med rejäl grovlek och längd i finmaskiga nät och det tar en hel natt att plocka i sig det. Vi har björn här och mina hästar är väl medveten om att nallen rör sig i närheten då och då. Jag märker det klockrent på deras reaktioner. Det gör att dom står mer på spänn och lyssnar i omgivningarna när dom är ute och jag ser en stor skillnad på dom när dom får komma in. Så, lösdrift är toppen men det är stallet också ;) och jag kombinerar beroende på hur mina hästar beter sig för dagen...
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Nej, lösdrift är inte bäst för alla hästar.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jo, om inte vi människor under hästens uppväxt ser till att hästen inte fungerar som häst ;)

Rolle
IpL
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Så enkelt du gör för dig genom att endast säga "Nej" ...du får gärna visa var det finns en motsägande forskning gällande lösdrift.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Många hästar trivs med lösdrift och många gör det inte. Det blir rätt tröstlös att en del tycker att deras lösning på hästhållning är den bästa även för alla andra!?
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Många hästar trivs med lösdrift och många gör det inte. Det blir rätt tröstlös att en del tycker att deras lösning på hästhållning är den bästa även för alla andra!?

...och du tror inte det har att göra med hur hästen växt upp och i vilken miljö? Att det är styrt av oss från början t.ex. genom att VI sköter flockkonstellationen? Kan det kanske ha med hur lösdriften är utformad också...? Ingen kan få mig att tro att hästen som art trivs per automatik inomhus utan det är styrt av oss...på ett eller annat sätt och om en häst nu "vill" vara inomhus...VAD säger att det är bäst för den? Återigen beror det ju på om stallet är fräscht, bra yta och vettiga fodringstider.

Jag har hästar på box, vilket jag nämnt i ett tidigare inlägg, men planen är att få i ordning en vettig lösdrift. Dom kommer inte att gå där på heltid då vi har björn i området och när jag får besked om att björnen rör sig här står mina hästar på stall.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det vore synnerligen ologiskt att hästen som djur skulle må bättre i en box än i en lösdrift. Det finns ingenting i boxvistelsen som är naturligt för hästen eller uppfyller dess naturliga behov. Därför håller jag med föregående talare att lösdrift är det bästa för ALLA hästar om alternativet är boxvistelse.

Däremot kan en sjuk häst tillfälligt behöva stå i en box för att få vila tex. En mycket sjuk häst som inte kan svara på avvisande rangbeteende blir hackkycklig och stöts bort, vilket gör den utsatt och orolig och dessutom har vi sällan marker stora nog för att en utstött häst ska kunna hålla sig undan flocken. För en sån häst kan boxvistelse vara ett altenativ en tid, eller ensam lösdrift. Och en häst som under sin uppväxt och liv skadats på olika sätt av människan kan också visa svårhet att finna sin plats i en flocksituation tex. På samma sätt som ett barn som aldrig får träffa andra barn får svårt att anpassa sig när de utsätts för en sådan situation.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

hejsan. lösdrift minskar kolik i många fall. jag har haft mina på lösdrift och haft mina i träning tävlat lite ocg dom älskar sin lösdrift .
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

hej nä mina får 3 ikea påsar morgon och lika på kvällen dom klarar sig fint på det . en påse rymmer mycket så det räcker hela dagen . ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej! Jag kollar på lösdrift för mina hästar och har hittat ett ställe. Superfräscht, stor kuperad hage, tillgång till egen box...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Ramona
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp