hjälp med argument för lösdrift.

Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Ja du bör veta hur varje häst äter om du har lösdrift, men det är svårare att kontrollera matintaget på lösdrift.
Har själv lösdrift så är ej emot det men det krävs lite mer av dig som hästägare, då matsituationen kan göra att flockledaren kan bossa till sig mer mat till exempel och du kan inte veta exakt vad varje individ får i sig etc.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Möts du av dumma motargument kan det vara så att man faktiskt bara envist VILL ha sin häst på stall.

Jag vet att det säkert är fel ur vetenskaplig synpunkt men jag vill verkligen känna att hästen är inne i sitt fina stall i sin rena mysiga box. Det känns säkert på något sätt. Kanske för att man själv hellre bor inne ombonat än ute i lera och regn :o

Och hästen verkar ju alltid längta in till boxen och ser så lycklig ut där :crazy:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det finns flera undersökningar gjorda på detta. sök så hittar du säkert. Det finns också många artiklar där tävlingsryttare visar hur de har sina tävlingshästar på lösdrift och vilka fördelar de tycker det ger.
Jag blir mest nyfiken på vilka argument som hon har mot lösdrift? säger hon bara att det inte går så saknas det mycket kunskaper i hur hästar fungerar. Finns det däremot specifika argument kan det öppna för att vettig diskussion. Lösdrift är kanon tycker jag själv, men man får komma ihåg att det trots allt finns individer som det inte funkar för.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Ja du bör veta hur varje häst äter om du har lösdrift, men det är svårare att kontrollera matintaget på lösdrift.
Har själv lösdrift så är ej emot det men det krävs lite mer av dig som hästägare, då matsituationen kan göra att flockledaren kan bossa till sig mer mat till exempel och du kan inte veta exakt vad varje individ får i sig etc.

Jag tycker det går prima att "kontrollera". Jag vet hur snabbt de olika häsarna äter efter att ha jämfört många gånger med dem i separata boxar samt sett dem äta otaliga timmar ute (ser dem från köksfönstret). Bedömer jag efter det att någon får i sig för lite, är det bara att låta dem stå inne en stund i varsin box efter att de fått kraftfoder och då kan jag även ge den som ev behöver mer hö inne.

Absolut, det kanske kräver lite mer uppmärksamhet och medvetenhet som hästägare, men jag ser det inte som någon omöjlighet att ha kolla på vad de olika hästarna får i sig.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag och min familj har gått på ridskola som hade en del av hästarna på lösdrift, det fungerade utmärkt!

Spännande! Varför gick inte alla lektionshästarna på lösdriften, och hur gjorde de med utfodring?


Det är ett av de ytterst få problem jag kan se med lösdrift, att vissa individer inte klarar fri tillgång - fånghästar, och liknande - och hur man då löser den individuella utfodringen av stråfoder på ett bekvämt sätt. Fri tillgång på halm? Kraft kan man ju däremot ge en gång per dygn i samband med inhämtning och ridning eller liknande.

Kan säga att Herr Häst parkerade vid balen och vräkte i sig i början, det tog honom en viss tidsperiod att förstå att maten faktiskt inte försvinner. Nu är det väldigt lugnt i alla matsituationer, ingen häst hetsar över fodret. De promenerar till balen och tuggar en stund, går iväg och gör något annat, kommer tillbaka. Är det trångt för tillfället så står de och väntar på sin tur, även Big Boss väntar lugnt. Helt avslappnade, då de aldrig hinner bli såvärst hungriga.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag tycker det går prima att "kontrollera". Jag vet hur snabbt de olika häsarna äter efter att ha jämfört många gånger med dem i separata boxar samt sett dem äta otaliga timmar ute (ser dem från köksfönstret). Bedömer jag efter det att någon får i sig för lite, är det bara att låta dem stå inne en stund i varsin box efter att de fått kraftfoder och då kan jag även ge den som ev behöver mer hö inne.

Absolut, det kanske kräver lite mer uppmärksamhet och medvetenhet som hästägare, men jag ser det inte som någon omöjlighet att ha kolla på vad de olika hästarna får i sig.


De äter ju även på natten, vilket man kanske glömmer bort. De kan äta dygnet runt, och står (här iaf) vanligen inte särskilt länge per gång vid balen.

Som jag skrev ovan så åt min väldigt hetsigt när han stod på stall, och under den första perioden på lösdriften, men nu har han taggat ned enormt - tuggar lugnt och äter ganska små mängder per gång.

Men är någon häst hackkyckling och blir bortjagad så går ju det också att lösa genom att ha flera utfodringsplatser. Det borde vara svårare med hästar som inte får äta så mycket.

Vi gör av med knappt två storbalar hösilage i veckan (med nät över), och varje häst borde då äta, i runda slängar, 25 kilo/dygn. Det låter mycket, men det är egentligen bara en av dem som faktiskt är knubbig.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Min lilla erfarenhet av islandshästar är att de är så flockbenägna så man knappt kan rida dom en och en utan dom behöver vara i flock hela tiden?

Ja din erfarenhet måste vara liten.;)

Egentligen så passar ingen häst på stall om vi ska vara ärliga, det kvittar vilken ras. Men sedan så har vi det här med användning, och hästen kan alltså kanske inte bli användbar för människan om den inte står på stall.

Boj med islänningar på stall och de som är i lösdrift.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

De äter ju även på natten, vilket man kanske glömmer bort. De kan äta dygnet runt, och står (här iaf) vanligen inte särskilt länge per gång vid balen.

Som jag skrev ovan så åt min väldigt hetsigt när han stod på stall, och under den första perioden på lösdriften, men nu har han taggat ned enormt - tuggar lugnt och äter ganska små mängder per gång.

Men är någon häst hackkyckling och blir bortjagad så går ju det också att lösa genom att ha flera utfodringsplatser. Det borde vara svårare med hästar som inte får äta så mycket.

Vi gör av med knappt två storbalar hösilage i veckan (med nät över), och varje häst borde då äta, i runda slängar, 25 kilo/dygn. Det låter mycket, men det är egentligen bara en av dem som faktiskt är knubbig.

Nej då, det har jag inte alls glömt bort (att de äter på natten). Men jag brukar vara ute/komma hem (har bilarna i närheten av där foderplatsen är) på alla möjliga tider och ser till stor del hur de äter vid varierande tider på dygnet.

Mina äter inte heller särskilt länge per gång. De äter en stund och går och pysslar med annat. Dock åt mina väldigt mycket på helt fri tillgång (och blev överviktiga). Som tur är, är båda hästarna åt det mer lättfödda hållet, så det går att reglera på samma vis till båda. I år har de fått ransonerat hö i dubbla hönät. Då räcker det ca 16-20 timmar per dygn. Övrig tid finns halm, sly och annat att äta på.

Men visst är det så, att man får se till att det fungerar med flock, foderintag osv. Har haft min ena på lösdrift där det fungerade mindra bra och de ranglånga inte fick mycket foder alls, för de vågade inte gå fram till höhäcken när de andra hästarna var där. En sådan situation är ju inte önskvärd.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Aha. Vi hade en liknande situation med fullblodet. Den är lägst ned i hierarkin och ett tag fick den knappt äta, utan blev bortjagad så fort den kom för nära en flockmedlem - och det stod alltid någon vid maten. Så vi fixade två foderplatser tills den fick en allierad.

Det hänger ihop med att lösdriften måste skötas seriöst, precis som ett vanligt stall. Man kan såklart inte bara skjutsa samman ett gäng hästar och hoppas på det bästa. Jag upplever att man ser ganska tydligt vilka individer som eventuellt har förtur, etc. Samma sak, som du skriver, som att välja en lösdrift som passa individen, en knubbig häst kanske inte ska ha fri tillgång, och så vidare. :)
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det är ett av de ytterst få problem jag kan se med lösdrift, att vissa individer inte klarar fri tillgång - fånghästar, och liknande -
Behöver inte vara något stort problem. Det fungerar, bl a med hjälp av betesbegränsare, utmärkt för vår fånghäst.

LIA
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Absolut! Och det är väl det som är ett av de stora "problemen" i diskussionen kring lösdrift, det är inte bara att fösa ut ett gäng hästar på ett fält och så klarar de sig. Det är en annan typ av stall helt enkelt! Men är man villig att göra de anpassningar som behövs tills man hittat funktionalitet och harmoni i flocken och med rutinerna, då fungerar det prima :)
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Att ha hästar på lösdrift över sommaren är ju underbart, men när den mörka och kalla vintern kommer så verkar hästarna uppskatta och komma in i ljusa, trygga stallar.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Att ha hästar på lösdrift över sommaren är ju underbart, men när den mörka och kalla vintern kommer så verkar hästarna uppskatta och komma in i ljusa, trygga stallar.

"Hästarna", är det några särskilda hästar du tänker på då? Jag tror till stor del att det handlar om att hästar är vanedjur och eftersom de flesta med hästar på stall fodrar inne direkt i samband med insläpp så är det ju inte konstigt att många hästar "vill" gå in. Hästar är flyktdjur och klaustrofobiska, så jag tror inte att alla hästar ser instängdheten i stallet som en större trygghet än friheten med möjlighet till flock och flykt ute.

Dessutom i många fall, om man har kallstall och inte har belysningen på dygnet runt = hästen står på natten i kyla och mörker ändå. Och jag tror varken att kyla eller mörker är ett problem för de flesta hästar.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag är helt för lösdrift, våra hästar mår utmärkt och jag ställer upp på alla argument för detta.

Men jag har faktiskt kommit på 1 (ett) skäl till att ha dem uppstallade :idea:; det blir mycket enklare att ta träckprov för maskkoll om man vet vilken häst som gjort vilken hög! :D
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Haha!

Du har helt rätt!

Själv letar jag fortfarande efter en seriös lösdrift, men det är sjukt svårt att hitta.

Antingen är det fri tillgång (vilket inte funkar med min eftersom hon kastar i sej mat när hon får vara vid maten) eller blandad flock (funkar inte eftersom min är så rädd för andra hästar och blir skadad när andra ston brunstar och valackerna vill betäcka. Andra alternativ är såklart extremt backiga hagar (och då menar jag berghällsvarianten med nästan lodräta väggar). Eller min personliga favorit- endast islandshästar..

När jag hittar en seriös lösdrift med stor hage, portionerad mat och separerade kön gör jag ett försök till. Tills dess är pållan på stall, där hon trivs utmärkt!

/Lavinia
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det går prima att lösa!

Jag har boxar till hästarna också (vid skötsel etc) så man kan ställa in dem där ett par timmar.

Eller så har man så olika stora hästar att man känner igen vems högar det är i lösdriften.

Eller tar med träckprovspåsen ut när man rider ifall de skulle bajsa då ;)

Eller har koll på dem genom fönstret, ser när de bajsar och springer ut med påsen då :cool:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.


Här finns ju alla argument samlade och dessutom hur man löser eventuella problem!

Men det jag egentligen ville kommentera var att man använder "utedrift" som benämning istället för "lösdrift", som ju faktiskt kan låta och tolkas lite som att man släpper hästarna lösa vind för våg - jag ska börja använda det begreppet.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Utedrift och lösdrift kommer ursprungligen från jordbruket.
Skillnaden är i enkelhet att lösdrift innebär lösgående inomhus ev med tillgång till liten hage, medan utedrift innebär att djuren huvudsakligen tillbringar tiden utomhus i stor hage och har tillgång till inomhusvistelse.

LIA
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej! Jag kollar på lösdrift för mina hästar och har hittat ett ställe. Superfräscht, stor kuperad hage, tillgång till egen box...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Ramona
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp