hjälp med argument för lösdrift.

Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det går prima att lösa!

Jag har boxar till hästarna också (vid skötsel etc) så man kan ställa in dem där ett par timmar.

Eller så har man så olika stora hästar att man känner igen vems högar det är i lösdriften.

Eller tar med träckprovspåsen ut när man rider ifall de skulle bajsa då ;)

Eller har koll på dem genom fönstret, ser när de bajsar och springer ut med påsen då :cool:

Jag har gjort alla varianterna. Sist tog det fem timmar på box. Kompisen tog in dom i transporten och körde 1 km och det var klart:devil:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag förstår precis! Jag övervakade ena hästen 4 timmar en dag för träckprov... Först från fönstret, sen fick hon stå i box ett antal timmar, sen stod jag i hagen (och passade på att mocka den) tills hon bajsade! Tur att ingen såg mig: ponnyn går mot skogen, jag höjer uppmärksamheten, ponnyn bajsar, jag överlycklig springer dit med en påse i högst hugg! Vad gör man inte!? :cool:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag förstår precis! Jag övervakade ena hästen 4 timmar en dag för träckprov... Först från fönstret, sen fick hon stå i box ett antal timmar, sen stod jag i hagen (och passade på att mocka den) tills hon bajsade! Tur att ingen såg mig: ponnyn går mot skogen, jag höjer uppmärksamheten, ponnyn bajsar, jag överlycklig springer dit med en påse i högst hugg! Vad gör man inte!? :cool:

Så gjorde jag en gång och jag fick gå och känna på vilken som var varm:D:banana:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jo, i de flesta fall borde det vara så.
Men tyvärr har jag sett lösdrift, dvs pyttehage, som inte faller under utedrift.

Men å andra sidan, så är ju även en pyttehage mer än ingen hage alls.

LIA
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

mellanknapplån

Men de flesta har väl sjukboxar till hästarna, även på en lösdrift... bara att ställa in dem, lassa in hö, och vänta några timmar, eller över natten. - som du redan skrivit själv ser jag nu...

Annars är jag fan av transportvarianten. Brukar inte ens behöva starta och köra, bara att leda in dem och stänga så kommer första bajsen snabbt.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag tror att vi ska köra på transportvarianten nästa gång. Hästarna står i kö bakom transporten, som hos tandläkaren var god sköl....nej skit! :idea:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

:rofl::rofl:

Jaha. Nu får alla vänta för att Brunte inte vill bajsa. Hörde du Brunte? Alla väntar på dig nu. Dags att pressa på lite kanske? :devil:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Se där ja, då föll det sista argumentet för att ha hästen stallad! Nu finns det inget som talar emot lös/utedrift...

Frustande roligt med tandläkarliknelsen :rofl: Tack för det gapskrattet!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det är en ridskola som utökat verksamheten så stallet används som det alltid gjort (jag red där när jag var liten också:)) och sen har dom utökat med russ och shettisar och dom går på lösdrift, ingen av dessa hästar äter kraftfoder så utfodringen går utmärkt genom att hö läggs ut i hagen.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag kommer inte ge mig förän vi har testat och det är bevisat att det inte fungerar :)

Om ni har väldigt olika åsikt om hur hästen bör skötas, kanske ni bör "separera" och inte ha gemensam häst.

Jag förhåller mig ganska neutral: har ett gäng grabbar på lösdrift året runt, fungerar bra men som kenneth skrev svårt att veta vem som äter hur mycket och kräver lite pyssel med extrafodringar på ostörd plats (de som behöver extra får stå på box ett par timmar och äta i lugn och ro varje dag). Ett skäl till att det fungerar är att jag har en tydlig och juste flockledare som sorterar upp de andra killarna.

Har några ston som är ute dygnet runt på sommaren, uppstallade vintertid, mest för att jag inte har mer än en ligghall, men de verkar trivas med sin tillvaro också. Har ett dominant sto som antagligen inte skulle lämna de andra tillräcklig ro om de gick på lösdrift - finns risk att hon inte skulle släppa in alla i ligghallen när de önskade. Funderar dock på att bygga en till ligghall för stona och se, men det är ett senare projekt eftersom det skulle innebära en del kostnader i att skava bort matjord, gjuta et c och jag prioriterar andra saker först.

Kan inte säga att ena gänget är friskare eller nöjdare än andra gänget.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Fast det där förutsätter ju inte bara att man har en hög ston som alltid tokbrunstar, utan också ett gäng vallacker som betäcker. Har aldrig under mina år på utedrift/lösdrift med blandflock haft det problemet- endast ett sto har varit jobbig vid brunst och endast en vallack visade sig betäcka och blev därmed förvisad direkt. Resten av stona kan skvätta lite ett par dagar och sen är det lugnt, alla vallacker är fromma och fattar ingenting när tjejerna ställer upp.
Inga betäckningar i min hage, tack!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Hej!

Jag vill inte ha min i blandflock oavsett stallad eller lösdrift. Jag har sett betäckningar i båda, i lösdriften mer eller mindre våldtäkt med skador på både sto och valack (inte min nån av dom och stoet var inte brunstigt!), i "stallhage" blev min skadad när hon (inte brunstig!) blev jagad av antingen det brunstiga stoet eller valacken. Varje gång det andra stoet var brunstigt blev min skadad. Jag har också sett ston fly ur hagen när de blivit betäckta, så att du inte sett skador är nog mer tur.

Jag har också träffat valacker som aldrig brytt sig om ston, men som på "äldre dar" blir gubbsjuka (eller vad det nu handlar om) och plötsligt börjar betäcka. Man kan ju aldrig veta och i de lösdrifter (och många stall) jag kollat på att har den gängse synen varit att "det är bara gulligt" när valackerna betäcker.

Min häst går inte i blandflock, jag har inte råd med fler skador och tyvärr kan man inte alltid säkert veta om/när valackerna får för sig att betäcka.

/Lavinia
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

*kl*

Jag tror inte det går att säga att det ena eller andra alltid är bäst. Jag hade min förra häst ute så mycket som möjligt (inte på lösdrift för det hade jag inte tillgång till) och han var inne i stallet max någon timma/dygn sommartid. Då bara för att äta och ladda lite innan ridning. Honom red jag St George på.

Den sista hästen jag hade försökte jag också ha mer eller mindre på lösdrift vilket inte fungerade alls. Tysk som han är så kunde han inte slappna av alls ute och höll på att äta ihjäl sig. Medan de andra hästarna åt lite då och då så lämnade han inte balen. Kom in och var så däst och uppsvälld att det inte gick att rida samt att han fick kolik på köpet... Han fick gå ute 8-17 i en nedbetad hage för att kunna fungera. Dessutom hade han noll social kompetens med andra hästar och blev sparkad/jagad/biten ofta. Jag hade ingen lust att ha min dressyrhäst ståendes pga skador som kunde undvikas så det blev stall för honom...

Så jag är övertygad om att man måste anpassa sig efter hästen i fråga!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag fick kommentaren att "Om man har häst på lösdrift kommer man aldrig komma någon stans inom tävling" av en person som förespråkar att ha hästarna en och en i små grusade hagar eftersom det enda hästar i flock kan göra är att "klia av varandra manarna". Några veckor senare kom denne person make (som har samma syn) 3a och 4a på en tävling med sina hästar. Jag kom 2a. IN YOUR FACE! :D

Förlåt, lite OT. Har inte läst allas svar men som flera andra sagt så ser jag flera possitiva punkter med lösdrift:

-Hästarna får röra sig dygnet runt = bygger muskler och förebygger skador
-De får en bra sammanhållning i flocken
-De får själva bestämma sina dygnsrytmer
-Frisk luft

Jag hade gärna haft mina hästar på fri tillgång till grovfoder också, men tyvärr blir min märr så sjukt fet av detta, så det fungerar inte.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

kl

Jag föredrar egentligen lösdrift, min egen gick ute i 6 år men har de sista 4 stått på box. Då det av flera skäl inte fungerat, främst mängden foder. Fritillgång på foder är otänkbart, han lägger snabbt på sig 100kg övervikt. Portinerar man ut grovfodret tar han ändå för sig alldeles för mycket, är ranghög och äter snabbt.

Han har både fång och bronkit, så att de ska ha halm att pilla i är inte heller ett alternativ(halm äter han också rikliga mängder av!) Finns det något som kan klassas som mat rör han sig inte ur fläcken.

Det som hitintills har fungerat bäst är utebox och silage. Går i stor hage från 8-19 med sällskap.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Vi gör av med knappt två storbalar hösilage i veckan (med nät över), och varje häst borde då äta, i runda slängar, 25 kilo/dygn. Det låter mycket, men det är egentligen bara en av dem som faktiskt är knubbig.

Hur många hästar har ni på lösdriften?
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Är det så att delägaren själv är bekväm kanske? En del upplever det ju som mer jobb iom att man inte gärna slänger ut en svettig häst i hagen vintertid. I uppvärmt stall kan de kanske gärna låta den stå med täcke och torka och slippa gå med den alt vänta på tork innan den ska släppas ut.

Jag är helt klart för lösdrift i de flesta fall.

Jag har min yngling på lösdrift. Han mår toppen av det. Dels får han vara i flock, han får röra sig och blir då stimulerad och ngt mer "rastad". Han har lärt sig uppföra sig i flock och fått lära sig vänta och kontrollera sina impulser. Det har man god nytta av i ridningen med. Jag slipper göra grovjobbet i att lära honom det när hästarna gjort det åt mig. Han får ibland vänta en stund på att dricka tex iom att bara ett visst antal hästar får plats samtidigt.
Han är väldigt frisk också, trots att han är halvblod som är hög i blod.
Han har också lärt sig hushålla med energin av lösdriften och bli mer ekonomisk med sin energi. Han har gått över ett år med 30 polohästar. De är vana lösdriftare och vana att jobba hårt och länge i polon och ballar inte ur i onödan. Mitt puckade halvblod öste ju ur sig energi i början med balanstravande, fräsgallopperande och hysteriska skräckanfall över diverse ting. Nu har han lärt ta det lugnt så han orkar hålla en jämn energi. Tidigare ballade han ur och stressade och tog sen till slut tvärslut. Nu har han lärt sig att det inte fungerar i längden.

Dock passar inte lösdrift min 29-åring tror jag. Han har inte fått lära sig funka i flock eller sova ute på samma sätt. Och han är nu för gammal och senil för att lära sig. Men hade han haft en annan uppväxt och jag börjat träna honom tidigare i sånt här när jag sen fick honom hade han nog också klarat det.
Dock tycker jag inte om att ha honom ute otäckad i blötsnö tex iom hans ålder(oavsett hur han funkar ute i övigt). De går ju sällan in i huset annat än vid mkt flygfän. Så jag vet inte om han skulle ha vett nog att gå in(även om knäppskallen nu sommartid på betet går in och sover på natten i lösdriftshuset:crazy: ensam eller med nån kompis på släp). Och jag vill inte ha honom täckad 24/7 heller helst.
Han får alltså pga ålder bo inne nattetid.
Hade jag haft mindre krav på lösgjordhet i honom hade han dock kunnat få gå ute om han kunde hantera det psykiskt. Men iom att jag vill kunna be honom utföra saker som kräven mjukhet av honom vill jag inte sätta honom i skiten genom att låta honom stelna till. Han måste få förutsättningar att kunna utföra sitt jobb.
Att växla går tyvärr inte med honom då han dels inte fäller normalt mer och svettas bara av att stå inne om han inte klipps. Men sen finns inte den möjligheten på gården där jag står heller.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Min lilla erfarenhet av islandshästar är att de är så flockbenägna så man knappt kan rida dom en och en utan dom behöver vara i flock hela tiden? Jag vet inga andra hästraser som man har två och två i boxar! Kommer ihåg på en turridning för många år sedan att om det var någon som behövde avbryta ridningen så kunde man inte rida hem en ensam häst utan men var tvungen att bilda en ny flock för att öht få med sig hästen hem. Är det någon sanning till mina fördomar så är det helt rimligt att isisar inte mår bra av att stå i stall?

Det är stor skillnad på turhästar och privata/ridskole och tävlingshästar.

Tur hästarna går just som du säger alltid i flock och alltid tillsammans! både när de rids och i störta allmänhet.

Jag rider mycket olika typer utav hästar (islandshästar) och jobbar till och från med hästar, samt utbildar mig nu till hippolog. Är inte många hästar som jag inte kunnat rida ut ensam på eller tagit ifrån hagen ensam.. de som krånglat lite är just sånna hästar som gått många, många år på turridning eller väldigt osäkra unghästar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej! Jag kollar på lösdrift för mina hästar och har hittat ett ställe. Superfräscht, stor kuperad hage, tillgång till egen box...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Ramona
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp