hjälp med argument för lösdrift.

knasboll

Trådstartare
Hej behöver lite hjälp :)
Jag har min ena häst på jätte bra lösdrift, har alla bekvämligheter som en större ridanläggning brukar ha med manege, bra ridvägar, boxar som kan användas vid behov, uppbindningplats, sadelkammare, spolspilta osv. Skillnaden är bara att hästarna står ute.
Men jag är delägare på en till häst som jag gärna skulle vilja flytta dit också då jag sett den positiva effekt det har haft på han som redan står där. Men min delägare säger bara nej, rakt upp och ner. "Man kan inte har en ridhäst på lösdrift."

Men varför skulle man inte kunna det?

Jag behöver lite hjälp med bra argument för lösdrift.

:laugh:
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Hästarna rör mer på sig- bygger mer muskler, håller igång leder etc och är gladare och mer jämna i humöret.
Bättre för luftvägarna.
De rör på sig vilket gör att de inte stelnar till på samma sätt som en häst i box gör, framförallt bra för unghästar och äldre.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Vi har haft våra hästar på lösdrift i över 10 år. Kan inte förstå varför inte fler har det.
Vadå inte kan ha en ridhäst på lösdrift? Det kan man visst det!

Stå på dej bara!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

"Man kan inte har en ridhäst på lösdrift."
Man tar sig för pannan!
Hästar, oavsett användning, mår bra av lös/utedrift. Dom är helt enkelt gjorda för det. Både fysiskt som redan påpekats, och mentalt vilket är inte minst viktigt. Se t ex på alla "problemhästar" som luftsnappar, väver, tuggar sönder inredningar osv.

Jag kan tvärtom inte se något argument för att ha hästar instängda, annat än av sjuk/skadeskäl.

LIA
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Hej!

För mig är argumenten för lösdrift ffa att hästen får röra på sig mer, den får vara häst och de allra flesta mår alldeles ypperligt på lösdrift. Jag vet tävlingsgaloppörer som står på lösdrift och fortfarande kan galoppera på galoppen (och vinna!).

Sen finns det de få hästarna som inte VILL vara hästar, som min. Hon blir mobbad, äter för mycket (om det är fri tillgång- är det inte det får hon ingen mat alls istället för hon blir bortjagad), blir sur och grinig.

Mitt mål är att hitta en väl fungerande lösdriftsflock till min pålla, där hon slipper bli jagad och kan få ha sin mat ifred, då tror jag att även hon skulle trivas.

/Lavinia, lösdriftförespråkare, OM det är en bra lösdrift, utan lera och fri tillgång:-)
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Vad är det din väninna har emot lösdrift? Kan hon precisera sig lite så är det lättare att hitta argument. :)

Har man bara sett små hagar där ett gäng tragiska ulltottar står ihopträngda med lera långt upp över kotorna dygnet om, dåligt med vatten, och kanske snålt med hö som bara slängs i leran... tja. Då förstår jag att man är mistänktsam emot lösdrift. Samma reaktion åt motsatt håll om om man stått i stall där hästarna haft två timmars hagtid var, i enskilda små frimärkshagar. Det är extremvarianterna som brukar provocera folk.

Men en välskött lösdrift tror jag generellt är det bästa för hästmajoriteten. De:
* har den sociala kontakten med flocken
* de kan äta när de vill
* kan bestämma själva om de vill busa runt lite / stå och hänga / beta / ligga ned en stund
* slipper stressmomenten som kan uppstå i kollektivstall
* kan gå in i ligghallen vid behov
* täckas på samma sätt som en uppstallad häst
* stärker muskler, skelett och senor, då de rör sig mer än en uppstallad häst (det finns en orsak till att de flesta stora stuterier har sina unghästar på lösdrift, både dressyrinriktade, trav, galopp, hopp, etc...)
* en hetsig häst lugnar sig då den inte blir instängd och samlar på sig stress på box cirka 12 timmar per dygn (hellre att den övar flyktbeteende i hagen än med ryttare)
* en lugnare häst får fler intryck, och naturlig motion
* om det är en fin varierad hage så går hästarna oftast och äter rötter, betar det första vårgräset, tuggar på bark, etc - precis sådant som de är gjorda för - de får tuggtid, får födosöksbehovet tillfredställt, och en del extra nyttigheter att äta.

Jag ser bara fördelar, men är kanske något partisk. Stod med en häst som hade en hel del stressbeteenden för sig vilka alla nu är borta. Han mår fantastiskt bra, och efter de här erfarenheterna kommer jag aldrig att ställa honom på stall igen.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det finns argument för att ha hästen i stall på natten om den går i stora hagar på dagen. Man vet vad den äter och dricker på ett mycket mer kontrollerat sätt, man vet att hästen får vila utan att vara på sin vakt, man vet att den kan återhämta sig bättre om den tränas hårt, man vet att den är bättre motiverad att jobba då den inte har sin flock som prio 1, man har bättre uppsikt på skador och irritationer om man har den inne en del av dygnet, den kan vila från insekter och stekande sol om den får stå inne när det är som värst, den behöver inte kampa om maten. Det finns hästar som älskar att vara på lösdrift och klarar det galant och det finns dom som inte gör det!!!
Det viktigaste argumentet för mig att ha hästarna stallade (visst går dom dygnet runt ute under vissa sommartider) är att jag har trygghet i att veta att dom är safe när dom står i sitt stora, ljusa och väl ventilerade stall.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Givetvis finns argument för att ha hästar på stall, framförallt att de då går att låsa in - trygghetsaspekten, som du skrev. Det finns också hästar som inte lägger sig på lösdrift, som inte vågar vila, och då gör de inte detta på sommarhalvåret heller utan måste stallas in även då för att fungera i ridning. Jag ser inga problem med det, om man har en sådan häst.

Men min, vilken hade ett helt gäng oönskade beteenden för sig, är nu som en omvänd hand. Så avslappnad och lugn att ha att göra med. Det är fantastiskt vilken skillnad detta gjort för honom.

Det har ju varit en del diskussioner om ifall ridskolor ska kunna ha lösdrift. Vet någon om Ridsportsförbundet godkänt någon ridskola med lösdrift ännu? Det var ju tal om att ha uppbindningsspiltor under lektionstiden, och alla övrig tid skulle de gå ute. Ungefär så fungerar min gamla klubb på sommarhalvåret, ridskolehästarna går ute från cirka 22:00 - cirka 15:00 dagen efter. Fungerar utmärkt den perioden...
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Om hästarna lever i flock även vid arbete, turridning, ridskola osv så fungerar ju lösdrift optimalt. Hästar inom avelssektorn skall gå på lösdrift i den mån det går. Men om man blandar hårt tränande tävlingshästar med skogsluffarhästar så blir behoven av vila, återhämtning och utfodring så olika att det påverkar funktionen i flocken. Det kan också vara stressande för hästar att i tid och otid lämna flocken för att senare återföras och på nytt återta sin plats i herarkin. Många hästar trivs nog bäst på lösdrift men långt ifrån alla gör det och därför så ska man vara försiktig med att dra alla över en kam.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag vet inte riktigt vad hon har emot det. får inga raka svar när jag frågar henne och hon undviker hela tiden att svara. Jag tror att problemet är att hon trivs väldigt bra i stallet vi står i. Men jag tycker att det viktigaste är att hästen mår bra och trivs med stallet då det är ju den som bor där 24/7, vi här ju bara där några timmar om dagen.

Jag kommer inte ge mig förän vi har testat och det är bevisat att det inte fungerar :)
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det finns argument för att ha hästen i stall på natten om den går i stora hagar på dagen. Man vet vad den äter och dricker på ett mycket mer kontrollerat sätt, man vet att hästen får vila utan att vara på sin vakt, man vet att den kan återhämta sig bättre om den tränas hårt, man vet att den är bättre motiverad att jobba då den inte har sin flock som prio 1, man har bättre uppsikt på skador och irritationer om man har den inne en del av dygnet, den kan vila från insekter och stekande sol om den får stå inne när det är som värst, den behöver inte kampa om maten. Det finns hästar som älskar att vara på lösdrift och klarar det galant och det finns dom som inte gör det!!!
Det viktigaste argumentet för mig att ha hästarna stallade (visst går dom dygnet runt ute under vissa sommartider) är att jag har trygghet i att veta att dom är safe när dom står i sitt stora, ljusa och väl ventilerade stall.

Kan hålla med om att det är lättare att ha koll på foder och om dom dricker osv om hästen står på box, men är man uppmärksam och kontollerar hästen så märker man om det är någonting som inte stämmer. Jag gör ju samma kontroll varje dag på min häst som om han skulle ha stått uppstallad så där tycker jag inte det är någon skillnad mellan lösdrift och stall.

Och det vill ju till att stallet är ljust och bra ventilerat och känner att vårt inte är på topp där,, och dom är inte ute så mycket bara mellan 9-16 och sedan står han i boxen och hänger, om man inte skulle hinna rida. Det blir så många timmar inne i boxen,,,,
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det finns argument för att ha hästen i stall på natten om den går i stora hagar på dagen.

Jag anser att argumenten är fler och tar mer hänsyn till hästen med väl fungerande lösdrift.

Man vet vad den äter och dricker på ett mycket mer kontrollerat sätt,

Det finns andra sätt att kontrollera det, ex AktiveHorse system. Även med lösdrift genom att man begränsar betet och bara öppnar en bit i taget. Att ge väl anpassat näringsmässigt och på rätt sätt presenterat grovfoder.
Att en häst skulle torka ut om den har fri tillgång på vatten är liten och är lätt att kolla. Dels när de pinkar och man kan lätt kolla om huden är uttorkad.

man vet att hästen får vila utan att vara på sin vakt,

En väl fungerande lösdrift innebär individer som lärt sig vara hästar och på tillräckligt stora ytor. Då är det inga problem med vilan. Jag kan se i vår flock på 14 hästar, 5 valacker och 9 hingstar, att de vilar flera gånger om dagen ävem REM sömn på sidan.

man vet att den kan återhämta sig bättre om den tränas hårt,

Vet inte, hästen är ju skapade att röra sig under hela dygnet och läkning och återhämtning bör ju gå fortare då.

man vet att den är bättre motiverad att jobba då den inte har sin flock som prio 1,

Det är hur man lär dem, har haft problem med inte vana hästar men det går fort att vänja dem med att gå ut ensamma med ryttare.


man har bättre uppsikt på skador och irritationer om man har den inne en del av dygnet, den kan vila från insekter och stekande sol om den får stå inne när det är som värst,

Bara för att den står på lösdrift innebär inte att man inte kollar dem flera gånger om dagen. Man går ut på morgonen och hälsar på alla hästarna genom att känna igenom dessa och se om de rör sig bra. Man tar in dem från hagen varje dag för lite hinkskrammel, kratsning av hovar, borstning och ev. ridas eller tränas. Varje kväll innan man går in tar man ett varv i hagen igen som på morgonen.

Insekterna känner de av och har man ett mörkt lästall så är det ganska insektsfritt vilket de lär sig snabbt. Ibland är det rusning till lästallet när knotten kommer.

den behöver inte kämpa om maten.

Det behöver de inte heller på lösdrift om man presenterar den på rätt sätt och hästarna vet att det alltid finns. Som mest har det stått 12 st runt en rundbal och de flesta hingstar ;-)

Det finns hästar som älskar att vara på lösdrift och klarar det galant och det finns dom som inte gör det!!!

Jag tror att de flesta klarar av att stå på en rätt skött lösdrift. Det som är tragiskt är de som inte klarar av det, vilket med stor sannolikhet beror på att vi människor inte låtit de lära sig att vara hästar. Om det skulle vara genetiskt att de inte kan gå på lösdrift så måste det vara en allvarlig störning ;)

Det viktigaste argumentet för mig att ha hästarna stallade (visst går dom dygnet runt ute under vissa sommartider) är att jag har trygghet i att veta att dom är safe när dom står i sitt stora, ljusa och väl ventilerade stall.

För mig som har hästar som lärt sig att vara hästar är det mer safe med stor och ljus lösdrift med tillräcklig yta ;-) Ett djur som är skapat att röra sig under den vakna tiden kan inte må lika bra av att stå still i flera timmar på en alltför liten yta.

Vänligen
Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Min lilla erfarenhet av islandshästar är att de är så flockbenägna så man knappt kan rida dom en och en utan dom behöver vara i flock hela tiden? Jag vet inga andra hästraser som man har två och två i boxar! Kommer ihåg på en turridning för många år sedan att om det var någon som behövde avbryta ridningen så kunde man inte rida hem en ensam häst utan men var tvungen att bilda en ny flock för att öht få med sig hästen hem. Är det någon sanning till mina fördomar så är det helt rimligt att isisar inte mår bra av att stå i stall?
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

En häst är en häst är en häst....
Skillnaden är nog att det är betydligt vanligare inom Islandshästvärlden med att låta hästarna växa upp på tillräckligt stora ytor i flock så de lär sig att bli hästar.
Det går alldeles utmärkt att rida ut en och en men det är bara hälften så roligt. Det är mycket roligare om man är ett gäng ute på stranden eller på Ravlunda skjutfält, pållarna blir ordentligt pigga :D

Att islandshästen är lämpliga som turridningshästar är just att de lärt sig att vara hästar, hästen är ju ett klaustrofobiskt flyktdjur som får sin trygghet i flocken. Det är en fördel för turridningsföretag med ovana ryttare att hästarna har trygghet med varandra då det blir säkrare ritter. Så man söker ju hästar som håller sig till flocken. Men visst ska en van ryttare kuna rida iväg från flocken men om hästarna inte gjort det på kanske ett halvår är det svårare.

På Island när man rider, så är man ex. 10 st ryttare så har man 30-40 st hästar med sig, så man kan byta av när man rider långt. Då foljer flocken varandra.

Det är riktigt att man ibland har två hästar samtidigt i boxen. Det beror på att de är just hästar och har lärt sig att vara hästar och sällskap är trygghet.

Men som sagt det beror mer på miljön än genetiken. Även om man på Island äter en häst som inte duger som ridhäst och har gjort så i århundranden :D Målmedveten avel.....;)

Rolle
IpL
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Hej behöver lite hjälp :)
Jag har min ena häst på jätte bra lösdrift, har alla bekvämligheter som en större ridanläggning brukar ha med manege, bra ridvägar, boxar som kan användas vid behov, uppbindningplats, sadelkammare, spolspilta osv. Skillnaden är bara att hästarna står ute.
Men jag är delägare på en till häst som jag gärna skulle vilja flytta dit också då jag sett den positiva effekt det har haft på han som redan står där. Men min delägare säger bara nej, rakt upp och ner. "Man kan inte har en ridhäst på lösdrift."

Men varför skulle man inte kunna det?

Jag behöver lite hjälp med bra argument för lösdrift.

:laugh:

Jag tycker man ska kolla på individ och ras i fråga när man funderar på lösdrift.(vissa känsligare än andra osv)

Fördelar med lösdrift: Ej massa tider och passa(lite mer bekvämlighet skulle jag vilja påstå). Får vara häst på annat sätt( i positiv form)
Negativt: Säkerhet på hästar något negativ. Om du har känslig häst så är ju detta ett negativt val!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Om hästarna lever i flock även vid arbete, turridning, ridskola osv så fungerar ju lösdrift optimalt. Hästar inom avelssektorn skall gå på lösdrift i den mån det går. Men om man blandar hårt tränande tävlingshästar med skogsluffarhästar så blir behoven av vila, återhämtning och utfodring så olika att det påverkar funktionen i flocken. Det kan också vara stressande för hästar att i tid och otid lämna flocken för att senare återföras och på nytt återta sin plats i herarkin. Många hästar trivs nog bäst på lösdrift men långt ifrån alla gör det och därför så ska man vara försiktig med att dra alla över en kam.


Men det är väl ingen här som gör? Jag skrev själv "majoriteten av alla hästar", inte "alla hästar".

Sedan tror jag det kan uppstå problem just på ridskolor, framförallt om man ska köra med fri tillgång på stråfoder. Att blanda knubbiga shettisar och skrangliga fullblodskorsningar är inte helt lätt. Det var delvis därför jag frågade om det finns någon godkänd ridskola som har gått över till lösdrift - det vore intressant att höra hur man löst det. :) På den klubb jag nämnde så har man två stora hagar, en för hästarna och en för ponnyerna.

Jag vet inte riktigt hur du menar med att hästarna måste återta sin plats i flocken - tänker du efter en helg bortrest på tävling? Då hinner inte så mycket hända i flockhierarkin. Däremot om en häst skickas bort i flera månader, såklart. Men alla hästar som går tillsammans har ju en flockdynamik som fungerar likadant, även om de står på box halva dygnet.

Mitt halvblod promenerar glatt iväg från flocken när vi ska träna, han är inne på sitt andra år som lösdriftshäst och inte har han blivit extremt flockbunden för det... däremot tidigare då han hade en massa stress och överskottsenergi i kroppen kunde det ta en halvtimme att bara komma av stallplan.

Vi har olika raser i flocken; halvblod, fullblod, kallblod och travare. Den enda som har lite problem är det gamla fullblodet som är i tunnaste laget och därför får komma in två timmar per dag och äta lucern. Inte särskilt komplicerat. Min tränas (bara simpel lätt-klass men ändå :p), liksom de andra halvblodet som går msv. Övriga är skogsluffare. VILL man ha sin häst på lösdrift så handlar det ju om att hitta en som passar ens häst, samma med uppstallning.

Sedan finns det tyvärr få lösdrifter nära de stora klubbarna här, vill man ha fördelarna med en ordentlig anläggning med tränare på plats, så är det enklast att stalla upp. Dock har faktiskt ett av de största privatstallen som riktat in sig på tävling (de har solarium och grejer, haha) nyligen öppnat upp en lösdrift för de tävlingsryttare som vill ha sina hästar så.

Samma med ett av de andra större privatstallen som erbjuder både uppstallning med privat frimärkshage till hästen, eller utebox och gemensam jättehage. Det är intressant att det ändå börjar märkas att hästägare inom samma genre (ovan är dressyrinriktat) varierar så i sina önskemål att stallen erbjuder flera varianter på uppstallning.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag tycker man ska kolla på individ och ras i fråga när man funderar på lösdrift.(vissa känsligare än andra osv)

Fördelar med lösdrift: Ej massa tider och passa(lite mer bekvämlighet skulle jag vilja påstå). Får vara häst på annat sätt( i positiv form)
Negativt: Säkerhet på hästar något negativ. Om du har känslig häst så är ju detta ett negativt val!


Det ställer också höga krav på att stallägaren/hästägarna sköter om hagen.

Även om hästarna har stora ytor att röra sig på så blir det slitage runt vattnet och grindhålen. Vi har flyttbar höhäck så det brukar vara torrt och fint kring den. Men under "regnperioderna" höst/vår så blir det geggigt i delar av hagen, framförallt inne i skogen. Nu har de ju ligghall och högt liggande hagområden som alltid är torra. Men det kräver ändå att man har lite koll på hovarna om hästen är känslig för röta eller liknande.
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag vet inga andra hästraser som man har två och två i boxar!

Araber, quarters. Shettisar, varmblod+halvblod, korsning ponnyer (utan isis i sig)... :angel: de gick f.o. utmarkt att separera.


/Bewwan, som har allt ute dygnet runt, var som sommar och som ger sulfablocks for att halla mygg, noseums och fastingar borta. (Vara svenska hastar togs/tas in regelbundet beroende pa vader o vind.. de stackarna behover ju fa torka upp...)
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Det finns argument för att ha hästen i stall på natten om den går i stora hagar på dagen. Man vet vad den äter och dricker på ett mycket mer kontrollerat sätt, man vet att hästen får vila utan att vara på sin vakt, man vet att den kan återhämta sig bättre om den tränas hårt, man vet att den är bättre motiverad att jobba då den inte har sin flock som prio 1, man har bättre uppsikt på skador och irritationer om man har den inne en del av dygnet, den kan vila från insekter och stekande sol om den får stå inne när det är som värst, den behöver inte kampa om maten. Det finns hästar som älskar att vara på lösdrift och klarar det galant och det finns dom som inte gör det!!!
Det viktigaste argumentet för mig att ha hästarna stallade (visst går dom dygnet runt ute under vissa sommartider) är att jag har trygghet i att veta att dom är safe när dom står i sitt stora, ljusa och väl ventilerade stall.

Förlåt, men jag är bara tvungen att kommentera ditt inlägg.

Man kan få en ganska så bra uppfattning om vad hästen på lösdrift äter och dricker också. Givetvis ser man till att känna sina hästar så bra och har koll på flocken så mkt att man vet hur det går till i hagen och vid fodret, och kompletterar med det kraftfoder/minerlafoder som varje individ ev behöver. Det är ingen skillnad mot vid stall.

Hur skulle hästen återhämta sig bättre efter hård träning genom att bli stillastående kanske 12-18 timmar? Det är väl betydligt bättre med kontinuerlig och lugn rörelse efter hårdträning för att slippa stelhet och träningsvärk?

Bättre motiverad för att den inte är beroende av sin flock? Jag rider min ensam 80-90% av alla gånger vi rider. Han är van vid det och mycket framåt och samarbetsvillig, trots att delar av fllocken är kvar hemma (jag räknar med att jag duger som del av flocken medan vi är ute och rider).

Bättre koll på skador och irritationer. Ja hästen lär ju blir mer irriterad av att stå instängd... ;) Självklart kontrolleras hästen flera gånger per dygn även på lösdrift. Det är väl heller ingen nyhet att hästar även kan skada sig inomhus.

Vila från insekter och sol, det gör de prima i lösdriften, när helst på dygnet de vill! Där är svalt och flugfritt och de kan gå ut en sväng emellan för att gå in igen om de känner för det.

Kampa om maten?! Det låter vansinnigt! Då vet jag inte vad för lösdrift du har som referens. Har man en sådan situation så är det någon i hästhållningen som behöver korrigeras! Ändra i flocken, fodra på annat sätt etc. Samma där, hur många hästar på stall står inte och hugger mot varandra inne vid t.ex. kraftfodring? (Vilket jag heller inte tyder på någon bra placering av boxgrannar, eller hästar som väntar för länge mellan utfodringstillfällena).

Safe i stallet? Som med allt annat, brinner stallet ner är de inte särskilt safe där inne... Man har aldrig någon garanti för något.

Mina hästar trivs prima i sin ljusa, luftiga, mycket välventilerade ;) lösdrift i en harmonisk flock där alla vilar när de vill och där de inte kampar om varken mat eller vatten, och inte heller är osamarbetsvilliga trots att delar av flocken är hemma under ridning!
 
Sv: hjälp med argument för lösdrift.

Jag och min familj har gått på ridskola som hade en del av hästarna på lösdrift, det fungerade utmärkt!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 856
Senast: Cambrie
·
Anläggning Hej! Jag kollar på lösdrift för mina hästar och har hittat ett ställe. Superfräscht, stor kuperad hage, tillgång till egen box...
Svar
5
· Visningar
818
Senast: Ramona
·
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 850
Senast: super
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp