HJÄLP!! Mager

L

Lina_hemi

Min 5-åriga hbl valack har blivit så j-la smal, ser revbenen, höftbenet sticker ut, tappat muskler (mest rygg) osv på kort tid.
Ngn som vet vad det kan va å vad jag kan göra åt det.
I nuläget har jag trappat ner träningen, tänkte bara skritta honom ett tag och se om vi kan bygga upp ngt.
Fri tillgång till ensilage, får krafft plus och havre (ska byta till krafft sport nu, lagrar fett bättre och byta havren mot bladning så magen får jobba bättre)..
Han är tråkig på att äta, alltid varit, går lite bättre när jag blöter maten ngt, men kastar sig inte direkt efter det, kan ta väldigt lång tid för honom att äta. HAR KOLLAT TÄNDERNA!
Tankarna kom in på mask i magen så avmaskade honom nyligen, tar ju ett tag innan han tar sig isf..
Ngt som vet ngt??
 
Sv: HJÄLP!! Mager

På hur kort tid har han gått ner då och hur mycket har han tappat? Jag tycker det verkar konstigt om det kommit extremt drastiskt, tog du träckprov innan du avmaskade? Vad visade det? Hur mycket har du motionerat hästen när han började gå ner i vikt och Hur stor mängd foder har han fått?

Vad gäller foder så se till att grovfodret är BRA. Bra värden och hyigen. Gällande kraftfoder så tycker jag att Krafft Rehab är bra för att få hästarna att runda på sig, Hippo Alfa kan också funka när det gäller färdigfoder. Lucern, vetekli, kornkross och Olja är också bra fodermedel för att få hästarna att lägga på sig.

Om det inte hjälper och han forsätter magra av relativt "snabbt" så skulle jag nog rådfråga vet.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! Mager

låter som proteinbrist, är hösilaget analyserat ??
Tycker också det låter som proteinbrist. Är du orolig så ta ut vet o be honom ta lite prover. Ett tips för att snabba på viktuppgång är att hälla lite vanlig rapsolja i kraftfodret. Våran ena arab tappar lätt hullet, är jättekräsen på mat men olja tycker hon är mumsmums:d
 
Sv: HJÄLP!! Mager

Vad avmaskade du med för medel och vilken dosering? Snabb avmagring är oftast bandmask om det är parasiter. Dubbel Fyrantel/Banminth eller ett medel med prazikvantel behövs då.
 
Sv: HJÄLP!! Mager

Jag har ju haft problem med min häst, som fick dålig aptit efter sommaren, gradvis. Han har magsår. Ytterligare utredning varför han har dålig aptit och upptagningsförmåga pågår...
Jag skulle göra en gastroskopi för att utesluta magsår, görs på vissa kliniker, runt Sthlm finns ett antal.
Kolla kanske fästingsjukdomar.
Men koppla definitivt in veterinär det är inte bra att låta det fortsätta.
Hade också försökt med lite olika foder för att se om ngt smakar. Min gillade t ex uppblötta lusernpellets. Men om det är magsår ska spannmål som havre undvikas.
Med olja, som ngn rekommenderade så ska man vänja in lite/mål eftersom det annars bara får en laxerande effekt (har jag hört och det låter troligt).
Sånt jag samlat på mig kring foder för hull är: D&H Build Up, Fibergi och Krafft Rehab, samt har också hört gott om Eggersmann Senior Vital. Den sista vill jag börja med, den är högt vitaminiserad, proteinrik, havrefri musli (men den innehåller nog spannmål). Kombinerat med bra hö och 3-5kg/dag lusernpellets som ges helt uppblött. Lusern ger mer protein och är ett grovfoder, Fibergi är mer energi än lusern, men innehåller havre.
Lycka till //Åsa
 
Sv: HJÄLP!! Mager

Klart fall av veterinärbrist. Lasta hästen, åk till ett djursjukhus och gör en avmagringsutredning! Behöver kollas i alla ändar och på mitten.
Lycka till
mvh
/Evale
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 395
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 160
Senast: Lisa2014
·
Hundhälsa Kort sammanfattat så blev vovven dålig i somras. Hon började klia sig som en galning och ena ögat började svullna upp. Vi åkte till...
Svar
18
· Visningar
3 589

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp