Hjälp! Livrädd för transporten!

T

Therese

Snart ger jag upp!! Har en unghäst som vi lasttränat i över ett år, köpt ny transport (bred, hög och ljus), provat allt känns det som men ändå TOTALVÄGRAR han! Ibland går han in och vi har provat att köra med honom, jättelugnt och försiktigt, men han blir superstressad. Vi har provat med sällskap, mat i släpen, att han får åka brett men inget hjälper :confused: Antingen går han inte in eller så går han in men är helt löddrig när vi åkt en liten runda.

Vad ska jag göra?? Skulle gärna ta hjälp men vet ingen som kan åka ut och hjälpa mig (bor i Skåne).. jag har haft en person ute (väldigt gott rykte och känd för att vara duktig att lasta) men det första han sa till mig var att om hästen försöker gå före mig ut genom stalldörren så dräm in hans huvud i dörrkarmen så gör han aldrig om det :( behöver jag ens säga att jag sa "tack å hej, rör inte min häst!"

Hoppas någon kan hjälpa mig!!
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Varför inte prova att ge honom något milt lugnande för att undvika den värsta stressen och få in rutin på att inget farligt händer när ni åker?
Rådfråga med din veterinär vad som kan vara lämpligt att ge. Ibland så slåss man lite för länge med ett problem och hamnar i låst läge plus att många tycker att det är "fult" att ge lugnande.

Jag tycker att det är ett praktiskt sätt att komma ur ett låst läge och hästen slipper det värsta obehaget. Har provat detta i samband med skoning av nervös och rädd häst och det behövdes inte många gånger med milt lugnande medel förrän han fått in mönstret att när man blir skodd står man stilla och inget ont händer.

Ni har ju hållt på länge och kämpat nu. Att ta hjälp utifrån är också en bra idé, om man hittar någon som är erfaren och bra dvs.

Jag har i o f sig haft en häst som vi inte kunde lösa problemet med och det verkade som om han drabbades av någon form av åksjuka. Han gick snällt upp och stod bra men efter turer längre än 45 min ca så var han helt förstörd, löddrig och slemmade, skakade. Tävla eller träna efter en längre åktur var inte att tänka på, han behövde som regel en timmes återhämtning med filt och hö plus mycket vatten för att fungera igen. Tror inte att detta hör till vanligheterna dock.
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Vadå, kör ni honom alltid när han väl går in? Han kanske helt enkelt behöver vänja sig vid transporten?

Kan ni inte göra som vana att alltid äta kvälls-kraften inne i transporten, så han ser det som något positivt?

Har själv en myyyyycket svårlastad herre och vi har tränat i flera år nu känns det som. Jag tycker att det har fungerat bäst att man har som rutin att lasta honom på eftermiddagen och låta honom äta kraften där inne, inte stänga eller något sådant i början, utan bara stå där. I början kanske man kan blanda ut med äpplen, morötter eller melass för att göra hästen mer sugen på att stiga in i den där farliga buren.

Lycka till, träning ger färighet, är det så man brukar säga?

/Fanny.
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Nej, vi kör inte honom varje gång han går in. Flera gånger har han stått där inne och ätit och varit lugn men varje gång han åkt (någon gång måste man göra det) så är vi tillbaka på noll igen..
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Har ni provat med tussar i öronen? En del hästar blir rädda för oljudet i transporten, det låter ju en del när man åker.
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Jag har också haft en problem kille när det gäller lastning, men jag måste fråga en sa, du skriver att han fått "åka brett", menar du då utan mellanvägg/med väggen dragen åt sidan?
För det är en sak som stressar många hästar, det går bra att lasta dem med väggen åt sidan för de känner sig inte trängda, men sedan att köra dem så tycker många hästar är jobbigt för att de inte får något stöd mot kroppen, står stelt och spänner sig med benen brett isär för att hålla balansen.

Om du har möjlighet, prova att ställ in transporten i hagen, öppen och utan mellanväggen i , inga hårda lösa saker som han kan fastna i, ingen grimma på... Lägg sedan morgon fodret där varje dag så upptäcker han säkert att den är ganska trevlig, första dagen kanske han inte går in, men visa honom att hans foder finns där, så kommer det när han kan vänja sig vid den i lugn och ro.

Om han krånglar när han ska lastas, prova så fort det tar stopp, eller han börjar stegra sig eller vad han nu gör att rygga honom, det tipset fick jag (vid alla dumheter) när min häst krånglade , tex gick in 2 steg och sedan ut igen i ett rasande tempo, så följde jag bara med istället för att försöka ha dragkamp och hålla imot, när jag vet att jag ändå inte orkar hålla tillbaka om han har bestämt sig för att han ska ut, direkt när vi kommit ut, ryggade jag honom kanske 5-10 steg och sedan framåt igen, mot transporten igen, inget skrik och gap inget härjande..

Just det att rygga dem vid dumheter är jätte bra vid alla tillfällen, för de tappar lite koncentrationen på sin dumhet, blir lite stälda, du styr honom, han kan inte både ha koll bakåt, framåt osv.. Funkat jätte bra för mig i alla fall, vi behöver inte härja och bråka lika mycket längre, vi har blivit jätte bra kompisar, har använt mig av det sättet även när han ska sko's som också var ett STORT problem förrut, och han litar på mig nu, även i andra tillfällen:)
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Tack för tipset med mellanväggen, det har jag inte tänkt på innan. Ska prova det! Jag backar honom på det sättet som du beskriver men får det inte rikigt att funka ändå tyvärr :(
Ingen som har tips på någon duktig som åker ut till folk med svårlastade hästar?
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Detta är bara lite tankar, har du en häst som är väldigt känslig för ljud eller annat i vardagliga situationer? om han är det kan det vara så att din häst har svårt att solla info, då kan han tycka att det blir rent för mycket info när han åker pröva vad som redan föreslagits, sätt öronproppar när han åker, det låter inte som din häst klarar av att åka rent psykiskt och sådana fall kommer det troligen inte gå att träna bort heller. Du behöver försöka hitta det sättet som din häst kan handskas med åkandet på, det låter som du skött tränandet exemplariskt annars.
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Har du provat att själv åka med inne i transporten en liten bit?

Var beredd att berömma med havre eller något och kör ett par meter, beröm, kör lite till , beröm. Vänta med att köra igen tills hästen är lugn.

Jag har hört av en som tränar svåra hästar (han gör dock inte lastningar längre pga säkerhetsproblem) att man måste hålla på tills hästen är lugn i det momentet man tränar och sedan upprepa detta minst tre dagar i följd. Med andra ord så går ni bara lite över gränsen för vad hästen tycker är ok, sedan tränar ni det tills det är ok.
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Ja, jag har åkt med i transporten flera gånger men tyvärr har det ingen större positiv effekt :( Tack för tipset annars!

Curta och Kol: Han är ganska ljudkänslig så öronproppar ska jag prova! Transporten är ganska tyst men man vet inte om han hör saker som jag inte hör.

Ingen som har haft hjälp av någon duktig?

Vore bra att få honom att gå in avslappnat så är förutsättningarna större att få honom lugn/avstressad när vi åker. Inte bra som det är nu när han blir stressad redan vid lastningen.
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Hej!
Om jag vore du skulle jag ta med redigt med bulla och kaffe till stallet nästa gång och ta dig kvalitetstid!
Låt hästen vara rädd, låt honom stirra på den, gräva i marken eller vad han nu gör när han ser transporten. Det är positiv nyfikenhet!
Han bjuder alltså till och försöker.

Du måste tänka på vad DU gör i en sådan situation, du får inte pressa honom eller tvinga fram något han inte är mogen till.
Grunderna ligger i att han är rädd för trånga utrymmen, sitta fast och inte komma ut.

http://i86.photobucket.com/albums/k117/waldorff1/last2stor.jpg

För honom kan det vara ett stort framsteg att bara nosa på rampen och sedan vända och gå. Låt honom ta en break då och se om han närmar sig transporten snabbare nästa gång.

http://i86.photobucket.com/albums/k117/waldorff1/last1stor.jpg

Kanske han lägger upp hoven och drar tillbaka den.´Stressar han upp sig, måste du tona ner. Allt du gör reflekteras.

Pressa honom inte att GÅ IN. Det är just den pressen han vill slippa.
Gör detta till rutin VARJE dag och avdramatiser själva transporten.

På bilderna lasttränar jag en av våra fölungar som ska åkatill nya mamma nästa vecka, han gick rakt in efter 5 minuter då han insåg att han varken skulle sitta fast, stängas in eller fastna.
Han tyckte det var skitkul att göra någon nytt.
Men då ska man ju komma ihåg att han inte har några dåliga erfarenheter av den heller.

Lastningen kan man uppdela i tre delar: gå in, stanna kvar och backa ur.
Kan inte din häst alla dessa klockrent så är den inte lasttränad, bara lastad ;)

"Pisken"jag har i handen är min förlängda arm som kliar honom när han gör rätt och slappnar av, så coola ner alla ni som tror han får smisk ;)

http://i86.photobucket.com/albums/k117/waldorff1/last5stor.jpg
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Jag har inte läst de andras svar men mitt spontana svar på ditt grundproblem är som jag gjorde med min unghäst.
Hon tycket heller INTE om transporten när hon kom men nu när hon ser den så drar hon allt hon orkar mot den och VILL in i den.
Tilläggas skall att detta är en kuse med väldigt hög näringsdrift.

2 pass om dagen, flera gånger varje pass så lastade jag in henne o gav henne GOD müslie. Efter det så vill hon verkligen in i transporten. Detta gjrode jag i ca 3-4 veckor.
Problemet med att hon ville rusa ut löste jag på samma sätt. Hon fick alltid lite ny mat när jag öppnade bommen fram o så o sen tog jag ut henne INNAN hon ätit upp all mat. Så hon liksom visste att det fanns mat kvar, sen gör ju det att hon lugnt o fint går ut för jag får nästan dra ut henne för att hon vill äta upp ;)

Sen resten har jag tyvärr inget förslag på för min vill inte heller vara kvar själv i släpet, väldigt kompisbunden....

Men har du testat räddningsdroppar och öronhuva? Funkar inte på min men kanske på din!
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Har du provat att lägga in lite av hans skit i transporten? Det sägs att hästar inte tycker det är lika farligt då. Jag har själv inte haft problem med mina hästar, det har bara varit att lägga grimskaftet över halsen sen har de varit inne i transporten :)
Men jag tycker som nån skrev att prova ge lite lugnande. Om han tycker att det är stressande och inte riktigt vet vad det är frågan om så tycker jag det är bättre tills han har lärt sej att det är roligt att åka transport. Det lugnande medlet kan vara till mycket stor hjälp för hästen framför allt. Han kan få en ärlig chans att få upptäcka att det inte var så farligt som han trodde.
Sen kan jag nog tycka att det är bättre att du försöker med honom själv (med medhjälpare så klart) för hästen litar på dej och kommer det nån annan som ska leda honom kan han tycka att det är ännu mer stressande.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Nej, vi kör inte honom varje gång han går in. Flera gånger har han stått där inne och ätit och varit lugn men varje gång han åkt (någon gång måste man göra det) så är vi tillbaka på noll igen..

Låter som min häst...har mer eller mindre gett upp nu och sålt transporten. Jag har tur med närhet till flera klubbar så jag tävlar endast på dessa och anordnar egna. Tränaren kommer till stallet. Så nu finns ingen anledning att lasta utom ifall hon blir sjuk/skadad. Men det GÅR få på henne och åka...men man får räkna med mycket slit och lång tid!

Har även testat lugnande vilket gjort det lättare att få på henne..men hon har varit lika ovillig att gå in i den igen nästa gång och hon har varit ganska stressad vid urlastning när medlet börjat släppa...:crazy:

Förstår ditt dilemma fullt ut och har tyvärr inga goda råd att ge då vi ju verkar ligga på samma ställe...hoppas att du får ordning på det i alla fall!

Jag skulle gärna ta hjälp av erkänt kunnig person runt Göteborg om sådan finnes...ska då ha referenser och SNÄLLA och LUGNA metoder. :bow:
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Jag ska prova att fodra både morgon och kväll i transporten för att få det till en vana för honom och det kanske gör att han kan slappna av. Har visserligen gett honom mat i transporten tidigare men när han sedan åkt en gång så har det varit som att börja om igen.. Har provat räddningsdroppar men det funka tyvärr inte :(
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Jag har provat att ha rent golv, strött golv, hans skit, kompisens skit..allt känns det som..inget med större framgång tyvärr. Har också funderat på lugnande men är det inte risk att han tycker det är obehagligt att åka när han är påverkad? Lugnande (plegicil osv) sätter sig lite på balansen och jag undrar om han inte tycker det är obehagligt att känna sig groggig samtidigt som han ska stå i den "hemska" tansporten?
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

Snart ger jag upp!! Har en unghäst som vi lasttränat i över ett år, köpt ny transport (bred, hög och ljus), provat allt känns det som men ändå TOTALVÄGRAR han! Ibland går han in och vi har provat att köra med honom, jättelugnt och försiktigt, men han blir superstressad. Vi har provat med sällskap, mat i släpen, att han får åka brett men inget hjälper :confused: Antingen går han inte in eller så går han in men är helt löddrig när vi åkt en liten runda.

Vad ska jag göra?? Skulle gärna ta hjälp men vet ingen som kan åka ut och hjälpa mig (bor i Skåne).. jag har haft en person ute (väldigt gott rykte och känd för att vara duktig att lasta) men det första han sa till mig var att om hästen försöker gå före mig ut genom stalldörren så dräm in hans huvud i dörrkarmen så gör han aldrig om det :( behöver jag ens säga att jag sa "tack å hej, rör inte min häst!"

Hoppas någon kan hjälpa mig!!


prova det här... det har funkat på de hästar som jag har last tränat med...

börja med att ta ut mellanväggen (om du har hel bom ifram) annars dra bara väggen så långt åt ena hållet som det går.

ha grimma på hästen, ej träns, och sätt en longerings lina istället för grimskaft i grimman....

sedan går du in i släpet med linan lägger den runt dommen och går ut till hästen igen...

prata med din häst, lungt å fin, ha lite godis i fickan som du kan ge den ibland....

dra sedan LITE i linan så du får upp hästens framben på rampen... lägg en hand på rumpan på hästen dom det behövs...

så fort hästen tar ett steg framåt så släpp efter på linan och beröm.....

gör detta tills hästen står i släpet...

stå sedan med din häst där ett tag....
tills den verkar någorlunda lugn å inte uppjagad...
ge den lite godis ibland men smek den mest över halsen å prata med den...

ha gärna ett hönät i transporten så den kan äta om den vill....

när hästen verkar ha lugnat sig så backa ut den på marken igen...

OBS!!! smacka ALDRIG när hästen ska backa då de betyder framåt å detta kan bli förvirrande då du ska få in den i släpet utan säg backa med lugn röst och lägg en hand på bringan på hästen....

sen gör du inge mer den dagen utan det räcker då ja inte tycker att man ska traggla för mycket...

gör gärna detta varje dag så ska du se att den lugnar ner sig när den förstår att det inte är någe farligt...

sen när den står helt lugnt så kan du prova sätta in mellanväggen (om du tagit ut den) å sätta dit bakbommen å låta hästen stå så en stund...


funkar de bra så fäll upp trampen...

sen är nästa steg att åka... prova å åk bara 10 minuter å sedan hem....

detta har funkat hur bra som hellst för mig... synd att jag bor i sthlm annars hade jag mer än gärna kommit å hjälpt dig....

om det är nått du inte förstår eller har frågor så e de bara å säga til... lyckat till..


/en som vet hur det är med svårlastade hästra (har haft en själv)
 
Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!

OBS! detta är en övning som tas i hästen takt... kan ta en vecka, kan ta flera månader beroende på hästen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Har en häst som lastar sig själv - i sin egen, invanda transport. Nu skulle hästen åka i min transport, och det var ett icke sa nicke...
2
Svar
21
· Visningar
2 547
Hästhantering Hej. Jag vänder mig hit då jag är i behov av andras erfarenheter, tips och lösningar på hur man kan göra när man har en 1 åring som går...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 419
Hästhantering Min underbara häst har visat sig ha ett problem som jag inte vet hur jag ska lösa. När jag köpte henne för snart två år sedan åkte hon...
Svar
15
· Visningar
4 340
Senast: Korven
·
Hästhantering Jag har på senare tid fått bekymmer med att lasta min häst. Det känns som att jag har testat alla möjliga grejer, det känns som att jag...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 927
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp