Sv: Hjälp! Livrädd för transporten!
Snart ger jag upp!! Har en unghäst som vi lasttränat i över ett år, köpt ny transport (bred, hög och ljus), provat allt känns det som men ändå TOTALVÄGRAR han! Ibland går han in och vi har provat att köra med honom, jättelugnt och försiktigt, men han blir superstressad. Vi har provat med sällskap, mat i släpen, att han får åka brett men inget hjälper

Antingen går han inte in eller så går han in men är helt löddrig när vi åkt en liten runda.
Vad ska jag göra?? Skulle gärna ta hjälp men vet ingen som kan åka ut och hjälpa mig (bor i Skåne).. jag har haft en person ute (väldigt gott rykte och känd för att vara duktig att lasta) men det första han sa till mig var att om hästen försöker gå före mig ut genom stalldörren så dräm in hans huvud i dörrkarmen så gör han aldrig om det

behöver jag ens säga att jag sa "tack å hej, rör inte min häst!"
Hoppas någon kan hjälpa mig!!
prova det här... det har funkat på de hästar som jag har last tränat med...
börja med att ta ut mellanväggen (om du har hel bom ifram) annars dra bara väggen så långt åt ena hållet som det går.
ha grimma på hästen, ej träns, och sätt en longerings lina istället för grimskaft i grimman....
sedan går du in i släpet med linan lägger den runt dommen och går ut till hästen igen...
prata med din häst, lungt å fin, ha lite godis i fickan som du kan ge den ibland....
dra sedan LITE i linan så du får upp hästens framben på rampen... lägg en hand på rumpan på hästen dom det behövs...
så fort hästen tar ett steg framåt så släpp efter på linan och beröm.....
gör detta tills hästen står i släpet...
stå sedan med din häst där ett tag....
tills den verkar någorlunda lugn å inte uppjagad...
ge den lite godis ibland men smek den mest över halsen å prata med den...
ha gärna ett hönät i transporten så den kan äta om den vill....
när hästen verkar ha lugnat sig så backa ut den på marken igen...
OBS!!! smacka ALDRIG när hästen ska backa då de betyder framåt å detta kan bli förvirrande då du ska få in den i släpet utan säg backa med lugn röst och lägg en hand på bringan på hästen....
sen gör du inge mer den dagen utan det räcker då ja inte tycker att man ska traggla för mycket...
gör gärna detta varje dag så ska du se att den lugnar ner sig när den förstår att det inte är någe farligt...
sen när den står helt lugnt så kan du prova sätta in mellanväggen (om du tagit ut den) å sätta dit bakbommen å låta hästen stå så en stund...
funkar de bra så fäll upp trampen...
sen är nästa steg att åka... prova å åk bara 10 minuter å sedan hem....
detta har funkat hur bra som hellst för mig... synd att jag bor i sthlm annars hade jag mer än gärna kommit å hjälpt dig....
om det är nått du inte förstår eller har frågor så e de bara å säga til... lyckat till..
/en som vet hur det är med svårlastade hästra (har haft en själv)