Hjälp - Lätt fyrgång?!

I

izza

Dottern (12 år) ska tävla i en pröva-på tävling för allra första gången. :crazy: Är det ordningen 1 varv tölt, trav, ½ varv skritt samt galopp 1 varv? Börjar man på kortsidan? Brukar man rida fram hästen innan man börjar, dvs ex börja tölta innan man kommer till mitten på kortsidan där jag gissar att programmet börjar? Och det viktigaste av allt ;) hur hälsar man på domaren? Med en nick? I farten eller ska man stanna? Andra råd?!

Sv: Hjälp - Lätt fyrgång?!

programmet har du helt rätt! Arbets- till mellantempo gäller i alla gångarter förutom skritt där det är mellanskritt som visas. Man får rida in på banan i valfri gångart och man hälsar på domaren genom en tydlig nick i farten (i tölt då). Programmet börjar mitt på närmaste kortsida. Efter avslutat program bör hästen vara nere i skritt före nästföljande långsidas mitt, man har alltså ett fjärdedels varv på sig att ta ner hästen.

Hoppas allt går vägen!

/Malin

Tack snälla Malin! Jag tror det är jag som är mest nervös :crazy:
Den tydliga nicken, gör man den när man är mitt på kortsidan och påbörjar programmet?
En fråga till. När man byter gångart från tölt till trav, gör man det direkt eller går man via skritt? Byter man i övrigt gångart mitt på kortsidan? (eller i början eller slutet)
I övrigt så har han ingen vidare tölt utan grisepassar mest.. I galoppen så har han en bra snabb galopp men om man sänker farten så är risken att han slår om till trav, vilket är bäst att rida. En för snabb galopp eller en bra galopp med risk för trav i kurvorna?
En sak till förresten :angel: Vad gäller kläder, spelar det någon roll på lätt tävling?
/Chris

FIPO är en väldigt bra sak, bör alla tävlande och även mammor ha. I den finns svaret på de mesta, sen kan det vara en fråga om hur man tolkar den.

Kläder, hela rena byxor. Sport eller islandströja, det är också tillåtet med tex skjorta samt en väst men allt bör stämma någorlunda i färg så var snäll och välj inte en spygrön väst.

Det finns inget kavajtvång, de viktiga är att man ser proper ut helt enkelt så spännvidden blir ganska stor på vad man kan välja i klädväg.

Jag undrar hur man definierar "jodphurs-skor"? Är typen gympadojor avsedda för ridning OK (kompletterade med shortchaps) eller borde jag införskaffa någon annan typ av sko? :confused:

Jag undrar hur man definierar "jodphurs-skor"? Är typen gympadojor avsedda för ridning OK (kompletterade med shortchaps)

Det är en ridsko, gympasko vet jag inte om man skall kalla det. Skon bör ha en rätt utformad klack vilket gympadojor sällan har, och t ex en stallsko typ dojan kanske man inte skulle rekommendera. Fast jag tvivlar faktiskt på att domarna är så griniga om allt annat ser propert ut.

Jodpurs

Stallsko

Jag tycker att det är mer noga med att se proper ut i helhet, med shortchaps kommer man långt på en ren sko.

Jag hoppas du förstår skillnaderna i vad jag menar, sen har jag sett ryttare med easy rider på fötterna utan att någon har hetsat upp sig så förfärligt. :D

Tydliga nicken mitt på kortsidan, ja! Övergångar sker även där. Helst så exakt som möjligt. Man FÅR sakta ner till skritt nåt steg innan traven om man måste men helst ska det nog vara direktövergångar.

Jag skulle personligen rida på lite i galoppen om det blir risk för trav annars. Det kommer nog att gå bra med tävlingen! Provapåtävlingar är ju dessutom mest för att man ska få känna på hur det är. :)

Tja det är Easy Rider jag har tänkt i så fall. Fast helst vill jag ha mina vinterskor (budgetversionen från Hööks). Man blir inte diskad med något sådant på fötterna då? :confused:

I övrigt har jag shortchaps (som sagt), vita ridbyxor, vitt skjortbröst, kritstrecksrandig svart kavaj (H**ks modell) och svarta handskar. Håret i fläta och relativt ny ridhjälm samt ett svart spö (japp jag har mätt, det är kortare än 120 cm)

Duger jag då? :crazy:

Men jag ska kolla om jag hittar några bättre jodphurs med grov sula innan dess... :smirk:

Tack för svar! Nu känns det som om allt är uppfattat, nu ska bara nerverna hålla.. Och som sagt det är faktiskt bara en provapå tävling. Om jag är så nervös nu fasar jag för hur det ska bli när jag själv ska tävla min unghäst, väntar nog till nästa år :angel:

Det kommer säkert att duga, synd att jag inte kommer att se dig men själv är jag på en annan bana då. :crazy:

Båbbe skrev:
Jag undrar hur man definierar "jodphurs-skor"? Är typen gympadojor avsedda för ridning OK (kompletterade med shortchaps) eller borde jag införskaffa någon annan typ av sko? :confused:

Jodhpursskor är ridskor som är avsedda att bäras med jodhpurs (även kallade skoridbyxor), till skillnad från ridstövlar som är avsedda att bäras med ridbyxor (breeches, som slutar med kardborre e.d. mitt på vaden). Jodhpursskor har halvhöga skaft och resår eller en rem runt vristen, och givetvis klack. Sulans grovlek kan jag inte tänka mig spelar nån roll, däremot. Har man shortchaps fungerar såklart jodhpursskor till ridbyxor, annars tycker jag personligen det ser väldigt trist ut.

Nu ser man rätt ofta folk som tävlar i snörkängor typ easy riders, men jag vet i allafall en känd regional domare som kan tänkas ge varning för snörskor, i allfall om det är långa slängande snören eller grov snörning som gör att foten riskerar att fastna i stigbygeln. Det handlar alltså både om att det skall se snyggt och prydligt ut och vara säkert.

Ja just det...Nångång på sjuttiotalet när jodhpursskor för första gången blev populära modeskor i Sverige tappade skohandlarna bort sista ledet i ordet, och förenklade det till bara jodhpurs, vilket i mina öron låter som om folk går omkring med byxor på fötterna...
:angel:

Jo, jag kom på en sak till! När man rider trav, är det OK att rida lätt eller måste man sitta ner?

sports_paddock_s05.jpg

Dessa har jag tävlat i i kombination med skoridbyxa och vid ett annat tillfälle med shortchaps. Aldrig fått någon kommentar om.

/Malin

RApport om äventyret kommer här på forumet oavsett resultat! :D

Nu har jag inhandlat ett par bra jodphursskor utan snörning, men med grov sula och stålhätta över tån. De är obekväma att gå i, men suveräna att rida i! Kostade väldigt lite dessutom! :D

Jag kommer iaf rida lätt i Öppen klass, detta på inrådan från instruktören i stallet. Fick intrycket att det är bättre att rida lätt hyfsat än att sitta ner uselt... :angel:

fler frågor... Ni är mycket snälla som svarar på allt :bow:
Först och främst nummerlappen vid tävlingen, var fäster man den? På benet och på hästen?
Sedan undrar jag över tävlingslicens, behöver ju inte det till provapå-tävlingen men ev framöver. Hur fungerar det? Löser man det inför varje tävling eller löser man det för ett år i taget? Hur gör man? :confused:

Nummerlapp fästes enklast på vaderna på ryttaren alternativt utsidan av stigbygeln.

Tävlingslicens löses för ett år i taget, dvs löser du licens idag så gäller den fram till 5/5 2006

OK, så hästen behöver alltså ingen nummerlapp? Löser jag icens via lokalklubben? Nu vet jag snart allt :D

Glömde en sak, ska man ha nummerlappar på båda sidor?

Det bästa är att ha nummerlapp på båda sidor. Tror inte att man måste ha det mer än på sidan som vetter mot domarna, men det är dumt att chansa. De säljs ju ändå oftast i par.

Licens kan lösas genom lokalklubb eller direkt på tävlingsplatsen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Träning Hej, ska starta en GDT som ska bestå av 3 varv alltså kort tölt, trav,skritt galopp och ökad tölt eller trav plus en extra sträcka rätta...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Solhäst
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30