Hjälp - Lätt fyrgång?!

Sv: Hjälp - Lätt fyrgång?!

Licens skall bara behövas på officiella tävlingar som rapporteras in till SIF, så kolla med den arrangerande klubben om du (dottern) verkligen beöver licens för prova-på-tävlingen.
Nummerlapp på båda sidor synligt (på ryttarens armar, sövlar, på stigbyglarna eller p sadlen är vanliga varianter).

/Malin

Används nummerlapp på alla tävlingar? Köper man dem i så fall på tävlingsplatsen?

Nummerlappar bör finnas till salu i sekretariatet på varje officiell tävling, men de går även att köpa i de flesta ridsportbutiker och postorderfirmor.
De skall användas på alla tävlingar.

/Malin

Tips är att köpa dem i en ridsportbutik då de är BETYDLIGT billigare där än på tävling (tror jag betalade 100 kr för mitt första par... sen hittade jag likadana för runt 30 kr i en butik ist. :p )

En liten fråga då (kan verkligen inget om tävlingar...) Om man ska köpa nummerlappar i butik - hur vet man vilka nummer som är ok att köpa? Spelar det någon roll vilka nummer man har? :confused:

De är designade så du själv kan byta nummer på dem! Så vilket nummer du än får på tävlingen så funkar de!

/Malin

En fråga till... I galoppen, är det OK att stå upp eller ska man sitta ner helt?

Stå upp om hästen visar bättre galopp då... :) Du behöver ju inte sitta som värsta jockeyn men lite lättare sits är inget negativt!

Anpassa sitsen efter där hästen går bäst. Kan man sitta ner utan att de går ut över galoppkvalitén så är ju det snyggast, men det är inga regelmässiga poängavdrag på trepunktssits i galopp. Jag har fått upp till 6,5 på galoppen när jag "halvstått" (häst med stora rörelser och dålig balans som lätt slog över i pass om man satte sig ner).

/Malin

Tja det beror väl på ambitionsnivån. När jag pratade med tränaren så tyckte han absolut att jag skulle sitta ner. Men på tävlingen stod jag ändå upp för jag tyckte det var viktigare att vi inte gick omkull i kurvorna än att det såg prydligt ut för domarna... :D

tack alla snälla människor för alla svar :bow: :bow:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
Träning Hej, ska starta en GDT som ska bestå av 3 varv alltså kort tölt, trav,skritt galopp och ökad tölt eller trav plus en extra sträcka rätta...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Solhäst
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30