Enligt lagen så har köparen undersökningsplikt av varan, vill hon sedan ta risken att köpa ändå så är det helt på hennes risk, däremot får du som säljare inte medvetet lura köparen tex skriver du i annonsen att sadeln är i toppskick så måste den vara det också. Dock ligger det på köparen att bevisa att sedlen verkligen var sönder när köpet genomfördes (när sadlen lämnade dig). En annan sak är att enligt lagen så sker all transport vid transportköp (när säljare och köpare bor på olika orter och varan skickas på något sätt) på KÖPARENS risk. Det är köparens vara när den skickas och det är köparen som får gå vidare med ev skadeståndskrav på posten eller dyl transportföretag då det är köparen som gjort en värdeförlust. Detta är reglerat i lagen om handel mellan privatpersoner.
En sak som är mkt bra när man skickar iväg något av större värde (tex sadel) är att ta många foton från alla vinklar och vrår på hur den såg ut när den skickades iväg, ovärderligt att ha när man skall hävda sig i en eventuell tvist.
Så enligt lagen så behöver du inte ta tillbaka sadeln, sedan är det ju ett stort dilemma med samvetet var sadlen hel eller ej när man skickade den. Men det jag reagerade på i texten är att hon säger att det är märken i sitsen, kräv att få foton på dessa fanns de där innan eller ej ? Har sedan faktiskt aldrig varit med om att det blivit några märken uppåt när bommen gått av utan endast på undersidan i kanalen, men men någon gång skall vara den första.
En sak som är mkt bra när man skickar iväg något av större värde (tex sadel) är att ta många foton från alla vinklar och vrår på hur den såg ut när den skickades iväg, ovärderligt att ha när man skall hävda sig i en eventuell tvist.
Så enligt lagen så behöver du inte ta tillbaka sadeln, sedan är det ju ett stort dilemma med samvetet var sadlen hel eller ej när man skickade den. Men det jag reagerade på i texten är att hon säger att det är märken i sitsen, kräv att få foton på dessa fanns de där innan eller ej ? Har sedan faktiskt aldrig varit med om att det blivit några märken uppåt när bommen gått av utan endast på undersidan i kanalen, men men någon gång skall vara den första.