Hjälp- Knoppa manen. Sammanfogad knopptråd

B

bussig

Min häst ska tävla på lördag. Jag har glömt bort hur jag ska knoppa manen. Det är flera år sedan. Hur gör ni ?

Sv: Hjälp- Knoppa manen.

Jag brukar börja uppe i nacken, bakom öronen. Jobbar mig sen neråt. Brukar ta pannflätan sist.Tar först en "tuss" man som verkar lagom stor. Sen tar jag en ganska stor hårklämma och sätter upp manen bredvid så den inte kommer i vägen. Därefter flätar jag själva flätan.
När den e klar så tar jag ett gummiband, snurrar 2-3 varv längst ner på flätan, och sen "rullar" jag upp flätan (rullar innåt mot halsen).
Den får inte bli lite lös, för då går den rätt lätt upp igen. Men denna sortens flätor blir jättesnygga när de blir rätt.

Den lättare varianten e att man viker flätan, först en gång(ner mot halsen),snor fast gummibandet, viker en gång till och sätter ett nytt gummiband runt den (ungefär mitt på).

De olika typerna passar bäst på olika hästar.
Träna gärna under veckan, känn efter om du behöver rycka manen o vilken typ som passar dig resp. din häst bäst.
Lycka till!

Hänger på;

Hur många flätor brukar vara vanligt? Har hört att man "alltid" ska ha ett ojämnt antal. Korrekt? Är det inklusive eller exklusive pannluggsflätan?

jag gör alltid 11 flätor, exkl ev pannfläta.
har hästen tunnare man kan det vara snyggare med 9 flätor.

jag gör 11 jämna tofsar i manen. blöter sedan dessa lite med en svamp, och flätar HÅRDA flätor och fäster gummisnodden. rullar sedan in dem med samma gummisnodd, blir jättesnyggt. (detta blir sk flyingeknoppar)

Jag gör flyingeknoppar: Först gör jag flera små, hårda flätor och sen rullar jag dom inåt två till tre-fyra ggr beroende på hur lång man hästen har.

image.php

utan pannluggen ska det vara ojmnt antal, annars är det otur...

Victovie skrev:
Jag brukar börja uppe i nacken, bakom öronen. Jobbar mig sen neråt. Brukar ta pannflätan sist.Tar först en "tuss" man som verkar lagom stor. Sen tar jag en ganska stor hårklämma och sätter upp manen bredvid så den inte kommer i vägen. Därefter flätar jag själva flätan.
När den e klar så tar jag ett gummiband, snurrar 2-3 varv längst ner på flätan, och sen "rullar" jag upp flätan (rullar innåt mot halsen).

Så flätar jag också, blir absolut snyggast knoppar på det viset!
Såhär ser mina ut:
knopp.jpg

Angående antalet: jag brukar ha mellan 9-12 flätor på halsen. Och man säger ju att det betyder otur att ha jämnt antal, så då har jag helt enkelt gjort så att när det är jämnt antal på halsen så räknar jag med pannflätan, och när det är ojämnt antal räknar jag inte pannflätan. Enkel lösning på problemet :D och jag har aldrig haft otur pga det, snarare tvärtom :bow: eftersom det gått så himla bra.

Vill bara tillägga att pannflätan är snyggast om man flätat den hela vägen, som inbakad eller vad man kallar det. Som man brukar fläta allra längst upp på svansar :bump: .

För att det ska bli fina flätor brukar jag dra "benan" mellan flätorna med en kam, och sätta upp tofsar. Sen fläta hårt och fästa ett gummiband. sen viker jag in 2 varv och fäster ett till gummiband.. Brukar ha svarta gummiband till flätan och vitt ytterst, så får man en fin vit rad! Tänk på att göra alla flätor i samma "vinkel" och att dom blir lika långa! Längden brukar jag reglera innan jag fäster första gummibandet, då viker man ihop stråna lite extra på slutet så att det blir jämt, sen fäster ja gummibandet.
roligt roligt! lycka till!

Jag tycker det är lättaste med en inte allt för tjock man, den skall också vara lagom lång; det är jobbigt med en för lång men det är svårt med en kort. Sedan flätar jag hårda flätor och sen bara rullar jag upp. Här är en liten bild från senaste tävlingen...

fltor.jpg

Jag är av den gamla stammen och rycker manen:devil:
Jag tycker att det blir fula stora knoppar annars:cry:
Sen syr jag fast dem. Skitsnygga knoppar som håller
:D

fragansia skrev:

De knopparna var sjukt fina! :bow: Jag önskar att jag också kunde göra så snygga... :(

Hur gör alla för att inte få massa tagel och spret mellan knopparna? Och om manen är sliten längst ner ska man lämna en tofs kvar då eller ska man fortsätta fläta på en liten minifläta?

(frågar eftersom ämnet ändå är uppe :D )

mitt tips är att blöta manen med en svamp innan man gör knopparna, då spretar det inte lika mkt.
och får man några irriternde strån som spretar mellan knopparna iaf är det saxen som gäller :devil:

jag brukar fläta det som går, sista flätan blir ganska liten, och resten klipper jag bort. (vid manken alltså)

axel skrev:
Jag är av den gamla stammen och rycker manen:devil:
Jag tycker att det blir fula stora knoppar annars:cry:
Sen syr jag fast dem. Skitsnygga knoppar som håller
:D

Håller med, manen ska absolut ryckas! Bli både snyggare och lättare att knoppa då! :idea:

Jag gör flyingeknoppar, som redan är beskrivna, men kan absolut inte blöta manen. Då glider bara mina händer och då blir det inte alls bra. ;) dessutom går flyingeknopparna fortast att göra, tar ju bara 10 minuter på en normal man. Förut sydde jag knopparna, men blev bortskämd med kanon bra tråd från holland och nu är den slut... Så då åker gummibanden fram igen.

Antalet regleras på hur tjock man hästen har. ;) Men hellre få stora än många små.

Dålig bild, men man ser i alla fall typ... antalet.
buke.jpg

samma ponny oflätad

Senast ändrad:

Rumpnissen skrev:
dessutom går flyingeknopparna fortast att göra, tar ju bara 10 minuter på en normal man.

Jag har aldrig fått in snitsen på att göra Flyingeknoppar, tycker att det är jättesvårt att fästa flätan och knoppen med samma snodd. Förstår inte riktigt hur man rullar för att ha snodden "tillgänglig" på slutet... Men men.. :p

Jag gör iaf så att jag delar upp manen med mankam, fäster med snoddar. Sen börjar jag bakom öronen och flätar alla tofsar. Till sist viker jag flätorna två gånger och fäster med en till snodd.

Om jag måste åka tidigt på morgonen brukar jag göra flätorna kvällen innan och sen bara rulla ihop dom på morgonen så sparar man lite tid iaf! :idea:

Det är klart att det blir snyggare knoppar (utan också) men min pålles man sitter så fruktansvärt mkt fast att det blöder om man rycker den både i hans "manbotten" och på mig. Så nånstans får det estetiska vika för det praktiska och mest humana!

För övrig är sydda knoppar snyggast

De knopparna var sjukt fina! Jag önskar att jag också kunde göra så snygga...

Hur gör alla för att inte få massa tagel och spret mellan knopparna? Och om manen är sliten längst ner ska man lämna en tofs kvar då eller ska man fortsätta fläta på en liten minifläta?

(frågar eftersom ämnet ändå är uppe )

Fläta tills det blir "för jobbigt" :p Sedan tar du den lilla svansen som blev nedanför gummibandet och snurrar runt flätan. Sedan rullar du upp.

För spretet mellan knopparna och för knopparnars hållbarhet finns det ett mirakelmedel - frisyrgelé! Sedan hårspray på oxå!:banana:

sweet_knorven skrev:
De knopparna var sjukt fina! :bow: Jag önskar att jag också kunde göra så snygga... :(

(frågar eftersom ämnet ändå är uppe :D )

Tack, det underlättar ju att hästen har en lättknoppad(ryckt) man också!:) Det är bara att träna!

Som andra skrivit, hårspray är guld värt! Används för att fixera schackrutorna på baken också...
rutor.jpg

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Hästvård Någon som har en idé om vad som kan vara bekymret med min häst? Hon kliar bort sin långa vackra man från ca halva manen och bakåt. Jag...
Svar
8
· Visningar
865
Senast: skogaliten
·
Hästmänniskan Jag har inte ridit på 25 år men min barndom och ungdomstid präglades av hästar. Jag fick min första ponny som femåring, tävlade FEI...
Svar
9
· Visningar
1 193
Senast: Emro
·
Trädgård & Växter Såhär ser det ut hos mig just nu. Spaljén som först var så fin, med klematis, två klätterrosor och en ljuvlig akebia quinata ... är nu...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka