HJÄLP! knölar under ganachen!!

B

Balans

Min lilla häst på 1 år och 1 mån har fått knölar under ganachen, eller mer exakt under hästens huvud går det in mellan skelettdelarna där man kan mäta hästens puls bla. precis där som knölarna för kvarka kommer.
Har ingen aning om vad det kan vara nämligen, hon har inga kvarka symtom. Hon har ingen feber, inte hängig utan pigg o glad, springer runt, äter bra och är normal förrutom det här.
Hon har haft på sig sån där flugmask med nät på sig några dar för första gången och de ska ju sitta åt rätt så bra, vet inte om det kan ha med det att göra?
har plockat bort den nu o ersatt den med vanlig flyveil iaf.

Någon som har någon aning om vad de kan vara?? :confused: ingen av de andra hästarna har fått något.

Är det inte bara insektsbett då? "Min" häst har massor med bulor av dom elakingarna.

Är knölarna mjuka eller hårda? Och hur stora e de? Min pålle har en "knöl" som e hård precis på samma ställe, kanske 1x2 cm stor, men jag tror det är som han har blivit biten av en hästbroms eller något, för han brukar reagera kraftigt på såna bett. Det är lixom som en platta under huden, precis som vi människor kan få av insektsbett när vi e överkänsliga. Kan d va nåt sådant din pålle har??? Annars har jag faktiskt ingen aning...

------------------
Aladdin 4-ever

du tror inte att det kan vara knott/mygg som orsakat knölarna?? Ganska vanligt i dessa tider!!

Colombia Girl

förstorade lymfkörtlar?
Är det en gammal häst, har läst att det är rätt vanligt med godartade tumörer där, typ som skimlar får, fast hästen ej är skimmel.

Det du känner på ditt föl är säkert lymfknutorna. :idea:
Lymfknutorna sitter mellan underkäks grenarna (alltså den mjuka delen mellan ganasherna).
De känns ungefär som ärtor eller som druvklasar.
Det är helt normalt att man känner dem. Det är de ända lymfknutorna som går att palpera (känna på) på en frisk häst!

Lycka till med fölisen! :)

Precis det där var jag med om förra sommaren med min förra häst. Även hästen hon gick tillsammans med fick det! Vi vet inte varför heller. De var inte sjuka, trodde först att det var av något de ätit, men svullnaderna fanns där mer eller mindre hela hösten men sedan försvann dem. Trodde också att det var kvarka men det var det inte. Veterinären visste inte heller så vi lät det vara. Ingen annan häst fick det heller.

tack för alla svar!!
ska försöka förklara lite närmare...
det sitter 3 stycken en lite större ca. 2 gånger 2 cm, de andra ca 1 gånger 1. ge känns mer som druvklasar. Man får känna på dem för henne och klämma lite löst även om hon blir lite trött på mig snart, så hon har ju inte ont i dem.

Svårt och säga om det kan vara insektsbett eller inte. Men man kan väl avvakta och se. Har inte tänkt och plocka ut veterinären förrens hon verkar lida av dem på något sätt, få feber eller liknande.

Du som hade haft samma problem med dina hästar! det verkar vara desamma, tvättade du rent dem något eller smörjde eller nått? inte för att jag tror det skulle hjälpa kanske, men du lät dem bara va lr??

Denna lilla flicka är nu mörkbrun, men ska faktiskt bli skimmel, är avblekbar. Så jag blev först lite nervös när man tänkte på melanom, men det vore lite väl tidigt och hon har ju inte ens blivit något vit mer än lite grå i pannan än så..

TACK FÖR ALLA FINA SVAR från alla hjälpsamma människor, känner mig nu lite lugnare!

har ni mer förslag vad man kan göra åt det eller vad det kan vara så är jag tacksam för alla svar.
Rädd om min lilla älskling!
:)

Min åring har en knöl där som kom utav nåt bett som föl. Det är inget farligt utan kommer enligt vet. att se ut så där... Kan jämföras med ett ärr.

Precis det där var jag med om förra sommaren med min förra häst. Även hästen hon gick tillsammans med fick det! Vi vet inte varför heller. De var inte sjuka, trodde först att det var av något de ätit, men svullnaderna fanns där mer eller mindre hela hösten men sedan försvann dem.

Samma sak hände med min åring förra sommaren och jag har heller ingen aning om vad det var, men det blev aldrig något mer och hästen mådde absolut inte dåligt av det.
Tror därför inte att det är något farligt. :)

åhh! oki.. verkar va något som ettåringar kan få då :) bäst o hålla lite kik på den andra ettåringen då :)

gjorde du något med hästen då? eller lär du den bara va till den försvann? hur lång tid tog det för dig innan den försvann?

Mina ston blir ofta svullna under ganaschen sommartid, brukar komma när de varit ute någon vecka på betet. Kliar lite men är inget farligt. Troligen bara en lätt sommarförkylning eller reaktion på insekterna. Jag ser till att hållar ent då mitt ena sto gärna kliar sönder sig där.

Det är säkert lymfkörtlarna som är svullna, hade problem här i våras med svullna lymfkörtlar på min treåring som hade problem med tandlossningen. Då vet inte tidigare sett detta i samband med tänder så togs alla möjliga prover men de hittade inget. Då han hade svårt att tappa de gamla tänderna så hjälpte vet honom på traven och när de lösa tänderna väl var ute så tog det ca en vecka sedan var lymfan normal igen, så uppenbarligen hade den trots allt något med tänderna att göra. Kan ju även vara så med din 1 åring att det kommer från tänderna. Håll koll på dem, men så länge hästen inte visar några andra symtom (trötthet, snorig mm) så är det nog ingenting att bry sig om. Vill du vara på den säkra sidan så få tagit ett blodprov.

tack för svaret! kan ju bero på tänderna, hon birde ju inte fått alla än, eller? är inte så jättehaj på det där med tandsättninge när mjölktnäderna är framme...

Liknande trådar

Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 785
Senast: Luleå
·
Kropp & Själ Postar här på buke för att se om det finns någon med sjukdomen eller som känner till den. Jag söker men ljus och lykta för att få hjälp...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
28 976
Senast: lewellyn
·
Hästvård I slutet av juli när hästarna gick på grönbete så fick vår 6åriga fullblods vallack en knöl mellan ganacherna högt upp mot där halsen...
2
Svar
26
· Visningar
6 031
Senast: Lunketuss
·
Hästvård Hej! Min häst är inte ok, men jag blir inte klok på hans symptom. Nån annan kanske har nån idé? För drygt 3 veckor var min häst halt...
Svar
15
· Visningar
2 143
Senast: _86a_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025