Stor hård knöl mellan ganacherna?

Sv: Stor hård knöl mellan ganacherna?

Har följt tråden då jag aldrig hört om något liknande. Mycket märkligt att ni inte sett något så jag förstår att du går och grubblar. Låter som om det blir en jobbig tid framöver att vänta på operationen och i värsta fall se honom bli sämre. Håller tummarna för er att det ska gå bra! Förlora inte hoppet!

Läste tråden nu och det är ju jättehemskt om de inte kan göra något åt knölen!

Förstår att det är jobbigt för hästen om den är så stor och sitter så dumt, men man kan ju hoppas att du har rätt i att det sitter något där som gör att infektionen kommer tillbaka. Hoppas verkligen det är så, för då hittar de ju det vid operationen.

Skriv gärna o berätta hur det går!

Lycka till!

Jippie vad vi är glada! :banana: I går opererades hästen igen, veterinären pratade med oss innan om att prognosen inte var så bra och att om dom såg att det inte var nån ide´att fortsätta operationen skulle låta honom få somna in för gott, blää vad jag grinade när jag var in och sa hej då, man visste ju inte om man skulle få se honom i livet nåt mer, 6 år gammal. Åkte till en kompis medans vi väntade på att dom skulle bli klara, tiden gick (dom skulle ringa innan om han skulle tas bort) och dom ringde inte, kl blev 10, 11, 12 hoppet steg och till slut kl 13.00 då ringde dom, dom hade öppnat upp, tömt ut massor med vätska, tagit bort kapseln/knölen och under knölen alldeles vid struphuvudet hittade dom suturtråd med massa knutar? Han är opererad för nåt innan vi fått honom och den tråden har troligen legat och irriterat och det har blivit vätskefyllt, veterinären sa vad han trodde hästen kunnat vart opererad för, kom inte ihåg vad han sa att det hette men det var nåt på T.... Hästen har ju vart i träning på Täby sprungit några lopp, har sett att man ibland opererar gallopörer för dom har nåt med andningen när dom springer, är det nån här som kan veta vad det kan vara för en operation? Nu är hästen hemma med dränage som ska tas bort på måndag och styngen ska tas om 10 dagar, han får Finadyne o Hippotrim så hoppas hoppas att han nu slipper sin bula och att vi kan sätta igång honom försiktigt om en månad.

Uppdaterar lite. Har nu fått reda på att det finns nåt som heter Struppipare (stämbandsförlamning), kan vara det som vår häst var opererad för i halsen. Man tog ju bort tråden/suturen så nu undrar man om det är nåt som kan komma tillbaks senare i hans liv? Har mailat och frågat på en klinik, se om jag får nåt svar. Hästen är i dag helt frisk , han rids nu ca 6 dagar i veckan, 1 gång i veckan dressyr för instruktör nästa vecka hopp. Märks inget av halsen alls, hoppas det håller i sig och att han förblir frisk.:bump:

Mailade och frågade/förklarade till en klinik och fick svar att han inte är opererad för struppipning utan nåt som hette på engelska "dorsal displacement of the soft palate" gommen och struplocket ligger fel i förhållande till varandra och beror på underfunktion av en muskel i svalget. Det felet rättar till sig och försvinner med tiden men han opererades troligen för att han skulle springa gallopp och man inte ville vänta, tråden tas bara bort om det blir infekterat annars får den sitta kvara även efter att dom blivit bra. Vad skönt att få veta vad som var felet från början, vetten sa att dom som han tagit bort tråden på inte blivit "sjuka" igen:laugh:

Grattis! :banana:

Jätteintressant att läsa tråden, alltid lär man sig något nytt att bära med sig!
Vilken tur i ert fall att ni chansade på operationen.

Lycka till i framtiden!

Ja, tänk om man lyssnat på vetten, då hade han vart borta nu:cry:
Tycker ändå det är konstigt, för han undersöktes på klinik som finns intill banan där han stod under tiden som gallopör/träning. Borde ju vart där han opererats men dom hade inget i datan om det, dom visste inte heller vad för sorts operation det hade kunna va, inget som dom sa åt oss i alla fall, dom var som om dom inte fatta nånting, tycker det är konstigt i alla fall.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 139
Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 907
Senast: Nominous
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 004
Senast: sandrafors
·
Hästvård Först och främst: Jag ska ta hit veterinär. Har försökt få tag i idag, men inte lyckats ännu... Min ena häst har börjat tappa stora...
2
Svar
20
· Visningar
7 276

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka