Hjälp kan hundar protestkissa?

alazzi

Trådstartare
Min hundkille har varit rumsren i flera år, inga som helst olyckor. Men nu jobbar jag heltid och det händer lite olyckor numera. Jag upplever det som om olyckorna oftare händer efter en dag när jag har haft dåligt med tid . Senast idag var jag i princip hemma hela dagen. Rastade honom en kort runda och åkte sen till posten. Jag är sjukskriven just nu. När jag kom hem var det förstås en liten pöl på golvet. Jag misstänkte urinvägsinfektion så jag har förstås googlat på det, men det stämmer inte in på min hund alls. Men jag ska kanske rådfråga en veterinär ändå? Kan det vara något annat än urinvägsinfektion?

Protest som i "nu ska jag straffa matte för att jag inte får som jag vill", nej. Reaktion på något som gör att han känner sig otrygg och/eller stressad kan dock leda till pölar, men som du själv är inne på bör du kolla upp att han inte har fysiska problem först och främst.

Min hundkille har varit rumsren i flera år, inga som helst olyckor. Men nu jobbar jag heltid och det händer lite olyckor numera. Jag upplever det som om olyckorna oftare händer efter en dag när jag har haft dåligt med tid . Senast idag var jag i princip hemma hela dagen. Rastade honom en kort runda och åkte sen till posten. Jag är sjukskriven just nu. När jag kom hem var det förstås en liten pöl på golvet. Jag misstänkte urinvägsinfektion så jag har förstås googlat på det, men det stämmer inte in på min hund alls. Men jag ska kanske rådfråga en veterinär ändå? Kan det vara något annat än urinvägsinfektion?

Kan vara urinsten. Min hane började helt plötsligt vid 11-års ålder kissa inne ibland. Han hade en urinsten som fick opereras ut, inga mer problem efter det.
Om en helt rumsren hund plötsligt börjar kissa inne skulle jag alltid ta en koll hos veterinär innan jag började leta andra orsaker.

Nu har jag själv annonserat på Ebay om hundvakt och jag har fått flera intressanta svar. Men nu till nästa ångest sak, vågar man släppa in en främling i sitt hus med egna nycklar? Jag fick plötsligt rejält kalla fötter.

Nu har jag själv annonserat på Ebay om hundvakt och jag har fått flera intressanta svar. Men nu till nästa ångest sak, vågar man släppa in en främling i sitt hus med egna nycklar? Jag fick plötsligt rejält kalla fötter.
Ja det bör man nog tveka innan man gör.. Träffa dem irl och lär känna dem först och främst! Det skulle sitta långt inne innan jag lät en person jag inte kände sedan förut (eller som var en vän av en vän då tex) komma in i min lägenhet ensam och också blev min hundvakt då.

Btw, ebay? Känns inte som min första gissning om vart man vänder sig när man letar hundvakt?

Jag har Googlat efter hundpassare men inte fått napp. Alla bor för långt bort från min håla.

Jag har Googlat efter hundpassare men inte fått napp. Alla bor för långt bort från min håla.

Finns det inget liknande blocket osv eller nån sida på Facebook i den staden du bor i? (Utomlands?) Jag hittade min underbara dagmatte i en grupp på Facebook, bästa beslutet någonsin!

Uppdatering. Hunden är sen länge totalt genomkollad av veterinär. Urin, blodprov, ultraljud...you name it...Hunden är kärnfrisk. Fick först prova en lugnande medicin eftersom veterinären tror på stress. Ingen skillnad. Har sen provat ett halsband med lugnande verkan (adaptil), ingen skillnad. Och det blir bara värre. Idag hade han gjort två pölar. Dottern hade sovmorgon och var hemma till 08.30. Jag var hem på lunchen och rastade. Dottern slutade tidigt och var hemma redan 14.00. Trots det var det två pölar. HJÄLP. Ja, jag har läst den andra tråden om rumsrenhet.

Jag har jobbat heltid i 3 år nu och inga olyckor under de två första åren. Hunden är 5 år.

Min morbrors hund började med att hoppa upp på köksbordet och kissa på blommorna när han inte fick följa med, om det inte är protestkissande så vet jag inte vad.

Min ohyra som jag fick nu när han är nio år och har kostat en förmögenhet hos veterinär och i trimning > 10 000 kr är inte helt pålitlig men tack vare råd härifrån så sover han i bur på nätterna och då jag är ledig ganska mycket dagtid så sker det sällan några olyckor. De gånger jag jobbar släpper grannen ut dem en eller ett par gånger beroende på hur långa pass jag har. Nattetid om jag jobbar sover han mest och likaså varulven.

Han har faktiskt blivit väldigt mycket bättre sedan han kom hit än vad han var i början. Nu är han ute lite nu och då och säger även själv till när han vill gå ut. :)

Min greyhoundhane pinkade på bokhyllan och dörrkarmar när han var ensam hemma. Aldrig annars. Om han satt fast i koppel eller var i bur när han var ensam kissade han inte.

Det var som jag såg det dock inte protest, utan otrygghet/missnöje med att vara utan människor.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 272
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 600
Senast: Blyger
·
Hundhälsa för 2 veckor sedan skadade sig min afghan valp, bara 13v gammal när hon lekte i hagen o ramlade. Hon blev akut halt kunde inte stödja...
Svar
18
· Visningar
4 145
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg! När jag skaffade min dvärgschnauzer Sigge såg förutsättningarna helt annorlunda ut. En god vän och jag var...
Svar
12
· Visningar
4 158
Senast: Hyacinth
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30