På tisdag är det min tur att hålla i middagen för klubben. Det sammanfaller även med att vi väljer ny styrelse så det ska vara lite festligare. Dessutom är vi på en aktivitet först så helst ska allt vara förberett innan alternativt gå väldigt snabbt att fixa.
Huvudrätten har jag koll på men efterrätten kan jag verkligen inte komma på. Det måste dessutom vara veganskt.
Vad har ni för superfestliga, veganska efterrätter på lager?
Och hur dukar jag på ett festligt sätt som passar?
Maräng, vegansk glass, fruktsallad? (lagd som tårta eller som swiss i skål) (för alla som undrar, ja jag vet att glass inte hör hemma i marängswiss
och inte heller frukt, men lagd som en...)
(alltså vegansk maräng, hemmagjord med kikärtsspad eller köpta brukar väl vara veganska?)
Veganska vaniljsåsen är så god att man är tvungen att slå laktosisarna på fingrarna med en träslev för att hålla dem borta. (har alltså inte smakat själv)
Så om man vill göra i glas, maränger, skuren frukt, vaniljsås, vegansk glass. Kokosspån?
Veganska grädden vet jag inte så mycket om den är ätbar eller ej (har kört kokosgrädde och det skär sig nog mot det där). Men om den går att äta är det ju gott i glaset också.
Har en cajunkaka också med ananas och ananasspad som var lätt att få vegansk, men det är kanske inte så romantiskt.
Extremt veganskt blir ju också tex mullemums, dvs veganskt smör stekta havregryn och socker med kanel.
Till det kanelstekta äpplen, varvade med vaniljsås i glas. Så som på din bild.
Dvs så länge man väger över mot frukt och småkakor är det lätt att få veganskt för alla. Men om man satsar hårt på mjölk och tårta och sockerkaka är det inte lika plättlätt.