Hjälp, jag ska bli mamma!

Hoppelhase

Trådstartare
:eek: Ja, eller skaffa valp, men det känns ungefär likadant! Jag är inte alls hundovan men jag har aldrig köpt en valp förut, det känns som en djungel! Hur vet man vilka som har valpar, måste man ringa runt till alla och fråga? Hur vet man om en uppfödare är seriös? Vad är viktigt att fråga på telefon? (Hur gör man för att vare sig låta som en besserwisser eller en idiot?! :D) Vad vill uppfödaren veta om mig? Måste jag presentera en detaljerad plan för alla delar av mitt liv de kommande femton åren?! Vad ska man tänka på när man väljer valp? Hur gör man för att följa hjärnan snarare än hjärtat? (Bör man följa hjärnan snarare än hjärtat?!) Vad ska absolut vara gjort när man hämtar valpen, vaccinationer, avmaskningar osv? Vad måste man få med från uppfödaren, papper osv? Vad ska man tänka på när man kommer hem med valpen?! Jag läser och läser mina böcker och allt jag kan komma över men jag är nervööös! Behöver lite peppning och handfasta råd! :bump:

Sv: Hjälp, jag ska bli mamma!

Jag antar att du valt ras?

I så fall så har de ofta någon som du kan fråga, när det gäller olika avelslinjer plus alla andra frågor mellan himmel och jord. Där hittar du ofta seriösa uppfödare också.

Nja, inte helt... :crazy: Alltså, det finns flera olika alternativ.

Gå in på de rasklubbars hemsidor som du är intresserad av. Läs rasbeskrivningarna och gärna RAS (Rasspecifik AvelsStrategi) dokumentet, ffa ang. hälsa och funktion. I RAS dokumentet ska du kunna utläsa ev. problem som är bra att hålla ögonen öppna för.

När du valt ras är det bara att vandra vidare på den rasens rasklubbshemsida. De flesta klubbar har en valpförmedling eller valphänvisning där uppfödarna kan annonsera. I många fall finns också uppfödarlistor med hemsidesadresser och/eller telefonnr.

När du har hittat en kull som verkar intressant kollar du upp föräldrarna på hunddata där du kan läsa om deras meriter och officiella veterinärdata. Du kan även hitta tidigare kullar och ägare till hundar köpta från den aktuella uppfödaren. Välj ut tre på måfå, ring och fråga hur nöjda de är med sin hund och uppfödare.

Om allt verkar bra, boka tid för besök hos uppfödaren. Gillar du mamman så mycket att du skulle vilja ta med henne hem, och känns det som en vettig uppfödare kan du välja en valp ur kullen.

Lycka till!

Gillar du mamman så mycket att du skulle vilja ta med henne hem, och känns det som en vettig uppfödare kan du välja en valp ur kullen.

TS
Titta också på pappan till hunden. Min förra hund blev en kopia av honom (vilde) och inte alls som sin mamma (mild och mjuk).

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 583
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Varit fodervärd åt en hund i drygt 1.5 år. Nu skulle hon upp till uppfödaren och få valpar och då vi hamnat i diskussioner så vill han...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
8 456
Senast: Vicks
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 287
Senast: Red_Chili
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 155
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka