Hjälp, jag försvinner..

TheRedLightning

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har lagt märke till att jag blir mindre och mindre.
Tyvärr verkar det fettet som är på magen vara kvar, men det äter på allt annat.
Mina höftben börjar sticka ut, reflekterade att det gjorde ont att ha säkerhetsbältet på sig. Ej gjort det innan och kände att jag behöver hjälp.
Jag äter, men ändå tappar jag vikt. Jag vet inte vart jag ska vända mig, vårdcentralen, företagshälsan eller annat. Känner mig så vilsen i det hela. :(

Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har lagt märke till att jag blir mindre och mindre.
Mina höftben börjar sticka ut, reflekterade att det gjorde ont att ha säkerhetsbältet på sig. Ej gjort det innan och kände att jag behöver hjälp.
Jag äter, men ändå tappar jag vikt. Jag vet inte vart jag ska vända mig, vårdcentralen, företagshälsan eller annat. Känner mig så vilsen i det hela. :(
Först funderar du på vad du äter. För matdagbok en stund för att se var du ligger. Sen tar du kontakt med vården. Det finns lite olika, helt ofarliga, saker som kan göra att man tappar vikt.

Först funderar du på vad du äter. För matdagbok en stund för att se var du ligger. Sen tar du kontakt med vården. Det finns lite olika, helt ofarliga, saker som kan göra att man tappar vikt.
En matdag bok hjälper inte mig. Använder mig av lifesum men vet inte om det jag fyller i verkligen blir rätt. Därför jag behöver hjälp utifrån, jag löser inte detta själv. :(
Jag försöker äta rätt, men någonstans går det fel och jag vet inte vart.

Jag har lite samma problem. Men har insett att jag äter lite för lite och har dessutom en del allergier som gör att jag inte kan äta vad som helst. Men som de andra redan skrivit är det bäst att ta hjälp av vården.

En matdag bok hjälper inte mig. Använder mig av lifesum men vet inte om det jag fyller i verkligen blir rätt. Därför jag behöver hjälp utifrån, jag löser inte detta själv. :(
Jag försöker äta rätt, men någonstans går det fel och jag vet inte vart.
Vad händer om du skiter i lifesum och äter vad du känner för.
Det ringer en klocka i mig att du matar in allt fast du blir allt smalare.
Om det inte är så att du gjort det länge för att hålla koll på att du verkligen äter tillräckligt.
Sådana appar kan bli lite falska.
Prova utan att väga/mäta/uppskatta vad du äter och föra in det.

Om du inte skulle klara att släppa kontrollen så ska du nog ovsett vad mängden kalorier du får i dig är det kanske dags att få någon slags objektiv syn på ditt problem.
Med andra ord söka hjälp i någon instans.
Beroende på hur företagshälsovården verkat hade jag kanske börjat där, om du inte har en bra läkare på vc.

Men om det nu visar sig att @RedHyuuga äter typ 1200kcl och det personliga behovet är typ 2200 om dagen så är det ju inte vården hon ska vända sig till? Innan man vänder sig dit bör man nog kolla upp om man själv kan lösa problemet.
Hon skriver att hon inte reder ut det?
Och använder uppenbart redan något slags app där man lägger in det man äter?
Även i en matdagbok kan man ljuga för sig själv för den delen..

I liknande situationer har jag fått bra hjälp av dietist

Hon skriver att hon inte reder ut det?
Och använder uppenbart redan något slags app där man lägger in det man äter?
Även i en matdagbok kan man ljuga för sig själv för den delen..
Men hon har fortfarande inte skrivit vad hon äter under en dag? Det kanske är jätteenkelt att bara dubbla mängden mat. Eller så ser man att hjälp nu är nåt fel.

Jag tycker det blir så konstigt att säga att någon ska söka vård för att de magrar utan att veta om personen äter på tok för lite eller ej.

Om du äter "normalt", inte har någon sjukdom (som du vet om iaf) och ändå tappar vikt så skulle jag kolla upp det hos vårdcentralen. Better safe than sorry.

Men hur mycket äter du? 1500 kcl eller 3000kcl? Nåt hum borde du ha.

Hur ser en vanlig dag ut matmässigt?
Vet ej, enligt lifesum ska jag äta 1681kcal har ställt in alla inställningar att jag ville behålla vikten, men får en känsla att något är fel någonstans.
Därför jag vill veta vart jag får bäst hjälp. Funderar lite på företagshälsan, hörde någon kollega som sa att de kan kolla kroppsfettet m.m.
Känner mig lite vilsen i det hela.

Du äter för dåligt. Gör matlådor för flera dagar så att du inte behöver laga mat varje dag. Ni har väl micro och kylskåp i lastbilen?

Vad händer om du skiter i lifesum och äter vad du känner för.
Det ringer en klocka i mig att du matar in allt fast du blir allt smalare.
Om det inte är så att du gjort det länge för att hålla koll på att du verkligen äter tillräckligt.
Sådana appar kan bli lite falska.
Prova utan att väga/mäta/uppskatta vad du äter och föra in det.

Om du inte skulle klara att släppa kontrollen så ska du nog ovsett vad mängden kalorier du får i dig är det kanske dags att få någon slags objektiv syn på ditt problem.
Med andra ord söka hjälp i någon instans.
Beroende på hur företagshälsovården verkat hade jag kanske börjat där, om du inte har en bra läkare på vc.
Jag har aldrig vägt/mätt brukar försöka uppskatta, men kan ha blivit något fel där med.
Jag vet för många år sedan var jag hos en dietist på vc, men vet inte alls om de kan hjälpa i sådana här sammanhang. Då var det pga min ibs. Vet inte om det är den som spökar nu med.

Vet ej, enligt lifesum ska jag äta 1681kcal har ställt in alla inställningar att jag ville behålla vikten, men får en känsla att något är fel någonstans.
Därför jag vill veta vart jag får bäst hjälp. Funderar lite på företagshälsan, hörde någon kollega som sa att de kan kolla kroppsfettet m.m.

Äter du bara 1700 kcal/dygn och gör mer än bara sitter absolut stilla, är det inte så konstigt om du går ner i vikt :)

Du äter förmodligen för lite. Ett "normalt" dagsbehov för kvinnor är väl närmare 2000 kcal? Jag hade provat att ta större portioner, äta fler mål mat eller liknande.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 108
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 875
Senast: __sofia__
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 288
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 537
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama