Hjälp! Jag är sned!

Zolimita

Trådstartare
Har ju en längre tid haft problem med ländryggen och på sistone har det gjort ont ända ned mot foten:crazy:
Och lösningen på varför jag rider sämre i höger varv har jag nu kommit på; det är ju för att jag är sned! Hon som jag brukar rida för red min häst tidigare i veckan och jag var ju så nyfiken på att höra om hästen har svårare för höger varv.Men så var det ju inte.

Idag när jag stod framför spegeln tyckte jag höger höft var högre upp:eek: och bad sambon kolla ryggen bakifrån och han sade att jag är alldeles krokig:crazy:
Få se hur det blir att få tag på en bra kiropraktiker nu i semestertider.
Om någon har tips som kan hjälpa mig tills jag får komma till kiropraktikern så blir jag jätteglad:)

Sv: Hjälp! Jag är sned!

Kiropraktikern har semester men har fått tid till en sjukgymnast imorgon.Spännande...
Tog en promenad igår kväll och hade solen i ryggen så i skuggbilden såg jag hur höger sida liksom gick mer utåt och höger arm tog emot höger höft när jag gick.Lite läskigt nu när men verkligen SER hur sned man är:eek:
Och jag som vill rida och dressyra:( Jag menar man har ju semester och gott om tid:crazy:

Rida barbacka! Och se till att du kommer till kiropraktor/osteopat så fort som möjligt.
Har själv haft probelm med snedhet, nu är jag så rak jag kan bli. Min osteopat säger att det bästa jag kan göra är att rida barbacka, då måste man ju försöka sitta rakt för att inte välta över ;)

Barbacka rider jag helst i hagen då jag är för feg för att ge mig ut i skogen barbacka:o Mitt sto kan vara lite sprättig och jag tror jag har för dålig balans:o
Fick rida barbacka någon dag i våras då jag väntade på min sadel och då gick jag med hästen till ridhuset för att där sitta upp och rida,
en promenad på ca 20 min:D

Haha :p
Det är inte lätt alltid, men det hjälper bra. Tur jag har en sån lugn och fin häst som man kan göra allt med :love:

Har ju en längre tid haft problem med ländryggen och på sistone har det gjort ont ända ned mot foten:crazy:
Och lösningen på varför jag rider sämre i höger varv har jag nu kommit på; det är ju för att jag är sned! Hon som jag brukar rida för red min häst tidigare i veckan och jag var ju så nyfiken på att höra om hästen har svårare för höger varv.Men så var det ju inte.

Idag när jag stod framför spegeln tyckte jag höger höft var högre upp:eek: och bad sambon kolla ryggen bakifrån och han sade att jag är alldeles krokig:crazy:
Få se hur det blir att få tag på en bra kiropraktiker nu i semestertider.
Om någon har tips som kan hjälpa mig tills jag får komma till kiropraktikern så blir jag jätteglad:)

ja har sammt problem typ.. kommit på att jag också är sne.. så ska ringa kiropraktorn imorgon..
jobbigt när tränar säger att man ska ändra höften när det inte går :crazy:

Ja,och man blir ju så frustrerad när man verkligen vill och försöker och kroppen säger ifrån:crazy:

Har/har haft samma problem. Efter diverse avramlingar med bl a revbensbrott som föjd(som dessutom läkt ihop "fel")är och kommer min rygg alltid att vara lite sne. Något som märks enormt just i ridningen.
Kom till en punkt då jag inte kunde rida skolorna i ena varvet på min häst och det tog månader innan jag insåg att det var mig det var fel på.
Tid till kiroprakt, och han konstaterar att jag är 5 cm sned från i princip bakom öronen till bäckenet. Har gått så, så länge vilket resulterat i att musklerna på ena sidan i princip försvunnit och andra sidan har fått bära upp mig!
Efter månader av konstant muskelvärk i dessa otränade muskler och att försöka bygga upp mig någotsånär rakt, är det äntligen lite bättre, men nu känner jag att det börjar vara dax igen. Värken börjar göra sig påmind igen å nu ska jag inte vänta så länge. Snart dax för service så jag blir rak och skolorna böjda=)

Oj, 5 cm låter mycket! Fast man kan ju försöka se det positiva,tänkte idag att om jag inte hållit på med ridning kanske man inte hade varit lika noga med att sköta om kroppen.

Har varit till sjukgymnasten idag och mitt bäcken är rejält snett,samt att det ev är någon kota som trycker på nån nerv när jag har ont ned i benet.Fick strömbehandling och massage och därefter tryckte han till på vissa ställen så det knakade.
Ska tillbaka nästa vecka för jag är fortfarande sned men nu känns det bättre iaf!

Ja, det går inte "över" på en natt... För mig har det tagit ungefär ett halvår med en behandling i månaden... En annan tjej i stallet är på gång tillbaka efter ett år :crazy:
Bra att du känner att det hjälper iaf! :)

Och så är jag så glad att han säger att ridning är bra! Vissa icke-hästmänniskor skyller genast på hästen när man har ont i ryggen och då blir jag så:devil:.

Det är nästan det bästa :) De brukar tipsa om simning också. Simning och ridning är två sporter där man använder hela kroppen ;)

Håller med om att du ska gå till kiropraktorn.

Kiropraktikern har semester,men fram till dess är sjukgymnasten jag går till duktig på ryggar också:) De har nog nåt samarbete då de finns i samma hus.

Var på behandling i tisdags,känner mig bättre men det syns att höger höft står uppåt-utåt ännu,dock mindre än tidigare.
Har börjat röra på mig mer,stretcha samt fått tips på stärkande övningar.Om jag inte blir bättre på några veckor skulle jag höra av mig igen.
Ang ridningen känns det bättre då jag rider utan stigbyglar och har tom provat på barbacka,inte så farligt trots allt;)

startgrow; Hur har det gått för dig?

Har nu vänt mig till vårdcentralen då jag skulle börjat jobba och måste ha läkarintyg.Var på besök idag,kan vara diskbråck el att en nerv kommit ikläm.Snedheten beror på att jag haft ont länge i nedre delen av ryggen och försöker avlasta där det gör ont.Har fått remiss till röntgen så nu är det bara att avvakta.

Har en kompis som varit sned i flera år, och när hon hade ET ute visade det sig att hästen också var sned (eller om det var hästen som upptäcktes först och ryttaren sen). I och med sin sneda kropp har hon också suttit snett sadeln, vilket har lett till att hon ytterligare överfört sin snedhet på hästen, som i sin tur har gett tillbaka till henne. Sadeln är nu omstoppad eller kasserad. Tips är alltså att kolla din sadel och häst så slipper du ogjort arbete med att räta ut dig själv!

gå till en kiropraktor absolut, men i mitt fall så har sjukgymnasitiken vart det viktigaste.. Kiropraktorn kan hjälpa till och knäcka det mest akuta men sedan behöver du nya muskler att hålla upp kroppen men så att du inte faller tillbaka. Det är väldigt lätt att träna upp sig själv fel så att man blir ändå sneare pga att man är starkare i ena sidan...

Jag skulle vilja skicka ut ennu en fråga när vi ändå är innom ämnet. Är det någon som rider som är stelopererad i en ellerett par kotor?
Hur fungerar det?
Hur lång tid efter operationen kunnde du rida?
Står inför valet nu då jag har en glidning i nedersta kotan i ländryggen som tycks bli värre. Pm:a gärna mig... Tacksam för alla svar

Hejsan!
Det har alltid varit svårare i ett varv när jag rider. Nu när jag har läst denna tråd så börjar jag kanske förstå varför.
Jag ramlade av för några år sedan och fick en fraktur i ryggen. Ryggraden har aldrig blivit helt rak igen. Så jag kanske också är lite sne i kroppen. Har själv märkt att axlarna mina inte har samma höjd.
Hm. nu är frågan vad och om man ska göra något åt detta..

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 673
Senast: Josofinito
·
Kropp & Själ Hej! Vänder mig hit då jag vet att många här brukar kunna se bra lösningar på olika problem. Jag har insett att jag lider av stress...
2
Svar
26
· Visningar
2 416
Senast: Tassa
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 277
Senast: Cha9
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Har haft semester i snart fyra veckor och mest bara blivit deppig. Det här med semester är verkligen ingenting för mig. :( Jag känner...
Svar
3
· Visningar
1 023
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt