Hjälp inom hoppning!

K

karismaslillebror

Hejsan!
Jag är inte så bra på att tajma sitsen när hästen hoppar,ni kanske inte förstår men..
jag brukar alltid ställa mig upp innan hästen hoppar,alltså hoppa innan hästen, vilket gör att hästen vägrar.

Är det någon som har något bra tips jag kan tänka på eller något?

tacksam för svar! :laugh:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hjälp inom hoppning!

Menar du att du inte har större koll på när hästen tänker hoppa?
I vilket tempo brukar du rida an mot hinder? Undertempo, .. övertempo?
Det är lättare att synka gallopen fram mot ett hinder om man har en bra, framåt gallop utan att den blir allt för snabb. Så om du har undertempo är ett tips att rida på något snabbare och framförallt jämnare.
Det gäller för dig att tänka på att verkligen sitta ner i sadeln tills du känner hur hästen tar sats. Det är en träningsfråga skulle jag vilja säga. Men det gäller att vara cool utan att vara allt för passiv. :)

jaa,det är det jag menar, att jag inte har koll och så.
Brukar ju oftast komma i galopp typ:)
Okej,tack för tipsen!:)

Ta hjälp av små små hinder, typ 20-30 cm höga så att hästen bara tar ett större galoppsprång över. Sen sitter du ner över hindret. Då känner du precis hur hästen rör ryggen i språnget och du kommer t.o.m känna hur du lyfter från sadeln - då ska du ställa dig upp.

Träna på lätt sits och se till att du har balansen, först när du har tränat upp din balans kan du börja tajma på riktigt över hinder.

Här har du bra info om vad lätt sits är och vad du ska tänka på:
http://www.dkrs.se/www2/tavlingsgrupper/060911_lattsits.pdf

Träningstips:
Rid t.ex. i valstakt för att hitta balans och tajming.
Träna på att kunna variera den lätta sitsen.
Träna på att kunna variera tempo och väg när du står i lätt sits.
Rid över cavalettibommar på raka och böjda spår.
Hoppa små skutt, ge hästen helt lång tygel över så att den inte får ryck i munnen om du är i obalans.

När du hoppar så ska du stå i lätt sits redan ett halvt varv innan hindret. Om hästen vägrar eller springer förbi så kan du sätta upp s.k. infångare. En anledning till att en häst vägrar är för att ryttaren rycker den i munnen, så håll i manen till att börja med. På småhinder så behöver hästen ingen större eftergift, men det kan ju vara bra att undvika ryck om man är osäker på sin tajming.

Ta hjälp av en bra tränare är nog det bästa tipset!

/V

När jag känner så står jag i lätt sits hela tiden istället för att sitta i sadeln. Man kan ju även rida lätt sits men att rumpan fortfarande nuddar lätt i sadeln.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 738
Senast: mamman
·
Utrustning Jag har tänkt på att kanske använda sadelpadd, det är ingen måste för hästen. Han har inte ont i ryggen eller nått, men jag tänkte att...
Svar
9
· Visningar
494
Senast: Freazer
·
Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
1 065
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30