Hjälp! Igen..

Sv: Hjälp! Igen..

Blir hon knäpp igen som hojta till, har trillat av så mycket senaste att några extra bulor, ärr eller skador gör varken till eller från :angel:

Nä skämtosido, skönt att det funkar bra igen :)

haha, nej asså man trillar inte av henne, nejnej;) Eller inte jag iaf haha:D

;) Brukar vara så :D
Har du dina hästar på Mikedala frässten? Har fått för mig det :confused:

Vet inte om jag frågat det innan, är lite senil :o

Har du kollat över foderstaten? Kanske kan dra ner lite på kraftfodret... har hon bra hull och såpass med energi kanske hon skulle kunna klara sig på nästan bara grovfoder ett litet tag?

limited_edition skrev:
vill bara sticka in att du har kanske inte tänkt tanken att det kan var nåt fel på ponnyn? jag menar kroppsligt.. kanske har ont någonstans..? hon verkar ju få lagom med mat.

flytta henne mycket när du rider o gör olika övningar så att hon får tänka ordentligt. min ponny red jag på en åttvolt o gjorde en halvhalt eller avsaktning till skritt i bytet.. de funkade dö bra.. samt om man travar o saktar av o flyttar bakdelen i varje hörn... hon var också väldigt hetsig...

hoppas de löser sig.:)

Jag håller med om det, sysselsätt hjärnan och rid lugnande. Låter f ö som om du kommit över vår gamla irländska korsning?:angel:
Ja, vi hade en sån ponny, underbar hoppare, men outröttlig. OCh ni som pratar om foder, det var med eller utan kraftfoder, damen var sån vid 1 års ålder när vi köpte henne. Då fick hon knappt något kraftfoder alls. Jag tror det ligger i "gener" bla.
Rid alltså lugnande. Ja, man kan longera först, inspänd, i så fall. Men allra helst rida lugnande. Sysselsätt hjärnan (ponnyns), andas lugnt själv. Jag vet att på vår ponny så gav det omedelbar effekt när ryttaren tog ner sin egen andning och verkligen ansträngde sej att slappna av i kroppen.
Mina fulllbod med samma tendenser har det varit samma sak med. Har en sån dam nu, som lätt blir het och måste "svalkas av" med lugnande ridning.
ANdas lugnt, rid noga, trava, skritta, tempoväxlingar, noggranna vägar,åttvolter serpentiner, mal på i trav och i rätt form. Ta tillbaka om den ökar. Galoppera inte förrän du har ponnyn lugn. Sakta av när den vill öka. Låt den aldrig få springa när den bestämmer att den vill springa. I ridhuset kanske lite lugn musik hjälper till. Samma ute, självklart, fast där får du själv sjunga eller prata lugnande.
Samma ridning i hoppning. Skritta mot hindren om den inte är lugn. Ta tillbaka, var konskekvent.
I stället för att tänka "rasta av energi", tänk "lugna ner".
Lycka till!

Förstod du vad jag menade? Eller var det virrigt?

Senast ändrad av en moderator:

jag vet precis vad "ponnyryttaren" pratar om!!! min häst är lika dan! det är jättejobbigt, ibland vet jag inte om jag ska skratta eller gråta och hästen kan reta gallfeber på dig. min häst går antingen att skritta (även på långtygel är ok) eller galoppera, det finns inget mellanting. att galoppera ute i parken som vi har nära stallet är rena självmordsförsöket. det finns så klart vissa bättre (o helt klart vissa sämre dagar!) ända gången hon är ok är om du skritta på långtylel eller om jag hoppar, det älskar hon, hon är visserligen väldigt het på hinder men hon uppför sig ändå. jag hade bara lite problem med henne för hon är den typen av häst som väldigt lätt tappar hull så när jag satte igång henne efter vila under sommaren tog vi bort kraftfodret helt men inom 2 veckor var hon ett benrangel! hon såg hemsk ut! nu står hon på kraft o betfor och hon har fri tillgång till hö, äntligen börjar hon se ut som en riktig "fit" pålle igen. så klart får hon ju fortfarande sina brall o jag skulle inte drömma om att galoppera ute! men vad gör man?? jag tycker om henne för den hon är o ska man ut o "leka" på fältet en dag lånar jag en annan häst i stallet. hon är som hon är bara...en riktig tokstolle som helt enkelt bara är en väldigt glad häst o som inte riktigt vet vart hon ska ta vägen ibland. men jag håller med tidigare inlägg, rid u o skritta i 3-4 timmar det hjälper, efter ett tag kommer du att kunna göra det även på lång tygel, åttvolter o halvhalter gör också susen

hej tycker verkligen inte att du e mogen med den hästen ännu att hoppa LA msv B i helsingberg såg dej i listorna. nui i januari , du akn skada dej o tammy !!!

tycker inte ATT DU ska tävlA HENNE La MSV B denna helgen om hon har haft detta o inte e kontroleerbar o detta med muggen som hon har nu igen ,,, har du brottom emd hoppningen eller

Bra att du gett henne fri tillgang pa grovfoder, hon behover den lugnande kanslan det ger henne att bara sta och tugga.

Jag kanner ju till Tammy lite, och jag ar sjalv van att rida lite kansligare hastar, sa jag kan saga till dej att det inte alls handlar om vad och hur mycket du fodrar den hasten. Det handlar om hur kanslig du ar som ryttare.

Forsta fragan:
Vad har du for bett pa henne?? Ju starkare och hetare hon blir, ju mildare bett ska pa. Du vet hur Star ar, och han rids bast pa ett rakt gummibett. Pa med ett snallt bett!!
Och kom ihag att tygeln ar for balans i hastens kropp, inte for att balansera upp dej eller fa stopp pa hasten. Sa lat henne ga pa lang tygel. Ju kortare tygel du har pa henne, ju mer kommer hon att stressa upp sej.

Andra fragan:
Vad gor du nar du tranar henne??
Den ponnyn behover inte tranas sa mycket varje vecka, hon behover bara ha kondition och muskler att gora jobbet. Hon har varit med forr och vet sitt jobb.
Ta bort en massa stressande moment, inte sa mycket ridhus och inte nagon racer. Du ar ganska stressad som ryttare sjalv, sa det viktiga ar att DU slappnar av. Nar du slappnat av kommer Tammy ocksa att slappna av.
Rid ut massor!! Ge henne nytt att se och nytt att ta in. Lukter, syner, att hon maste kolla vart hon satter fotterna. Det ar jobbigt at rida ut en hast som flyger i luften om det ar en plastpase pa vagen...men hall bara om stadigt med benen och var jattelatt i handen, sa kommer hon att kanna sej trygg.

Nar man rider heta hastar sa handlar det inte om att ha en lydig hast, det handlar om att bli en kanslig ryttare som kan kanna nar det borjar. De hastarna ar sa kansliga att bara man sjalv gor ratt sa gor de ocksa ratt. En kanslig hast ar en lattriden hast, bara man vagar slappna av sjalv.

A och som jag sa innan så är hon inte sådan längre, utan det har löst sig:D

men det där du sa om att slappna av, jag satt och tänkte på det när jag red henne i går och oj vilken häst jag fick:o Hon var inte ETT DUGG stark!:o :) Så nu har jag hittat "kännslan!:banana:

Det behöver inte bara vara överskotts energi som spökar pga vilan min förra häst hade alltid knäppa saker för sig när det blev vinter. Många hästar kan få som vårkänslor på vintern om du förstår vad jag menar. Jag longerade i två veckor varje gång innan jag red så först longering i en kvart och sn rida. det fungerade för mig i alla fall. mvh cissi

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar