Sv: Hjälp! Igen..
limited_edition skrev:
vill bara sticka in att du har kanske inte tänkt tanken att det kan var nåt fel på ponnyn? jag menar kroppsligt.. kanske har ont någonstans..? hon verkar ju få lagom med mat.
flytta henne mycket när du rider o gör olika övningar så att hon får tänka ordentligt. min ponny red jag på en åttvolt o gjorde en halvhalt eller avsaktning till skritt i bytet.. de funkade dö bra.. samt om man travar o saktar av o flyttar bakdelen i varje hörn... hon var också väldigt hetsig...
hoppas de löser sig.
Jag håller med om det, sysselsätt hjärnan och rid lugnande. Låter f ö som om du kommit över vår gamla irländska korsning?
Ja, vi hade en sån ponny, underbar hoppare, men outröttlig. OCh ni som pratar om foder, det var med eller utan kraftfoder, damen var sån vid 1 års ålder när vi köpte henne. Då fick hon knappt något kraftfoder alls. Jag tror det ligger i "gener" bla.
Rid alltså lugnande. Ja, man kan longera först, inspänd, i så fall. Men allra helst rida lugnande. Sysselsätt hjärnan (ponnyns), andas lugnt själv. Jag vet att på vår ponny så gav det omedelbar effekt när ryttaren tog ner sin egen andning och verkligen ansträngde sej att slappna av i kroppen.
Mina fulllbod med samma tendenser har det varit samma sak med. Har en sån dam nu, som lätt blir het och måste "svalkas av" med lugnande ridning.
ANdas lugnt, rid noga, trava, skritta, tempoväxlingar, noggranna vägar,åttvolter serpentiner, mal på i trav och i rätt form. Ta tillbaka om den ökar. Galoppera inte förrän du har ponnyn lugn. Sakta av när den vill öka. Låt den aldrig få springa när den bestämmer att den vill springa. I ridhuset kanske lite lugn musik hjälper till. Samma ute, självklart, fast där får du själv sjunga eller prata lugnande.
Samma ridning i hoppning. Skritta mot hindren om den inte är lugn. Ta tillbaka, var konskekvent.
I stället för att tänka "rasta av energi", tänk "lugna ner".
Lycka till!
Förstod du vad jag menade? Eller var det virrigt?