Hjälp! Igen..

Sv: Hjälp! Igen..

vill bara sticka in att du har kanske inte tänkt tanken att det kan var nåt fel på ponnyn? jag menar kroppsligt.. kanske har ont någonstans..? hon verkar ju få lagom med mat.

flytta henne mycket när du rider o gör olika övningar så att hon får tänka ordentligt. min ponny red jag på en åttvolt o gjorde en halvhalt eller avsaktning till skritt i bytet.. de funkade dö bra.. samt om man travar o saktar av o flyttar bakdelen i varje hörn... hon var också väldigt hetsig...

hoppas de löser sig.:)

ja det är bra förslag:) Som jag ifs brukar göra men ändå;) Men det är när jag galoppperar som hon blir sån:D

Men jag förstår inte, det är bättre att du rider ut och travar och galopperar länge där du vet att underlaget är ok. Hästen kan ju skada sig när du hoppar och inte riktigt kan reglera den, tar den
av stort och kraschar står du där med en häst som inte är igång
när den bör vara det.

Japp höanalysen är viktigt! Skall tjata på pappa så han gör det!:)

Rider ut och travar och galopperar?:crazy: hm nej ingen bra ide:D Jag skulle göra det och hon skenade hela vägen:angel: Det gick inte att göra nåt annant än att galopper, hel stirig blev hon! Så jag fick leda hem henne. Och så oreglerbar så att vi krachar det är hon inte i hoppningen, asså hon ÄLSKAR att hoppa så då skärper hon sig. Och jag tror att det är för att hon inte har fått hoppa på så länge att hon är så pigg. Så hoppa det gör vi en gång i veckan nu.

men Ramona, min kompis hon kom på att jag kunde ge henn fri till gång till hö, och att hon kankse skulle lugna sig då?:idea:

ponnyryttaren skrev:
men Ramona, min kompis hon kom på att jag kunde ge henn fri till gång till hö, och att hon kankse skulle lugna sig då?:idea:

Inte om energivärdet i höet är högt, då blir det nog bara värre!
Hade jag varit du hade jag nog dragit in på kraftfodret ytterligare, uteslutit det rent av ett tag, tills hon lugnar sig. När hon väl är igång, och reglerbar, så är det ju inget som hindrar dig från att öka kraftfodret igen, om hon nu behöver det för att kunna tävla.. Hoppas att du väntar med tävlingarna tills din häst blir lite mindre galen! ;)

haha hon bli abslut INTE mindre galen förrens hon har tävlat! hehe hon är sån, väldigt seciell, man kan inte förstå henne förens man trffat henne hehe.. Men ärligt så tror jag att hon blir mindre pigg nu när jag börjar komma igång med tävlingarna, så får hon ut och hoppa av sig lite!;) hehe..

Jag skulle ge mig ut och enbart skritta i jobbig terräng, klättra omkring eller vid sidan av och bara traska och svänga och sitta med lång tygel (det går faktiskt) eller om du 'måste' rida i ridhuset så sitt med halvslösa tyglar och sväng, volta, ridbanansvägar i överdrift helt enkelt

Aa det är en ide! Att skritta ut och klättra ochså, men det är lite dummt nu när det så HALT!:eek: men när det gått bort, då skall jag göra det:) men på hem vägen så går det inte att skritta haha så då får jag leda henne, annars går det med väldans fart;)

Är det du som är ledare av er två eller är det hästen som har övertaget. Det är viktigt att hästen lyssnar på ryttaren och inte får övertaget. Ledarskapsövningar kan vara ett tips som kan hjälpa er delvis (inte helt). Övningar i kombination med noll kraftfoder kan ge bra resultat. Våga prova.
Gör som någon skrev och prova med att utesluta kraftfodret helt under 2 veckor. Se om det ger reslutat. Var inte rädd för att prova. Om min häst hade betett sig på det här sättet hade jag varit mycket bekymrad. Beteendet utgör en risk för både person och djur.

ja, vi går på "ledarövingar" hos sophie eriksson:)

Tycker det låter som om du vill ha henne lite sån... Rid dressyr och markövningar tills hon lyssnar på dig!

haha vill, ha en häst som skenar nej:smirk: men jag kan ju inte rida det hon sticker ju bara hela tiden!:D

Håller med ;)

Ponnyryttaren: Bästäm dig för att du ska ha en lydig ponny ;)
Trava och skritta långa rundor i skogen och sysselsätt henne hela tiden! Rid mellan träd, klättra, gör volter och flytta henne.
Acceptera inte att hon springer iväg med dig, jag vet hur det är, jag har ridit en ponny som var värre, jag lovar :crazy: :D
Men man får aldrig ge sig och hela tiden göra förhållningar och halvhalter, springer hon så gör en volt och halt bort från hem osv.
I hoppningen och dressyren får du jobba likadant. Gör hela tiden övergångar, volter och flytta och i det kan du lägga till några småhinder. Hoppar du inte mer än typ 50cm och cavaletti kan du ju "hoppa" varje dag i dressyrarbetet ett tag, för att avdramatisera själva hoppningen lite.

Och varför inte ta bort kraftfodret helt? Att ge henne fri tillgång på hö tror jag inte riktigt på heller, vill du att hon ska kunna äta hela tiden så ge hellre halm.
Det du inte vill är ju att hon ska få för mycket energi. Men det beror ju också på hur matglad hon är, det kommer ju bli en del hö om du inte ger något kraftfoder.
Hade jag varit du hade jag tagit bort all kraften nu och gett bara hö och mineraler. Sen analyserar du höet och räknar du ut vad hon har för underhållsbehov, det hon behöver äta för att hålla sig i bra hull när hon inte arbetar. Och om hon behöver tillägg för träning.
Ge henne det sen i form av endast hö och mineral. Prova sen att börja träna som vanligt, och tycker du att hon behöver mer energi och protein sen när hon är i full träning så lägg till kraftfodret då.

Lycka till, och hoppas det går bra med tävlingarna sen :)

ponnyryttaren skrev:
haha vill, ha en häst som skenar nej:smirk: men jag kan ju inte rida det hon sticker ju bara hela tiden!:D

Vad ger du henne för kraftfoder egentligen?

Sorter?
Mängder?
Hur ofta?

Hon får 1 kg hippo om dagen uppdelat på 3 ggr. Och så mkr hö hon vill. jag var hos veterinären i dag och klippte henne:) Hon blev jätte fin:banana: fast nu blir hon väl ännu piggare hehe:o

Ta hjälp av en duktig tränare om du inte redan gör det :smirk:

SKALL BARA SÄGA TILL ALLA ATT HON ÄR SOM VANLIGT NU:banana:

Hon är som hon alltid har varit nu! galen, men absolut inte så stark som hon var ett tag:) men galen det kommer hon alltid vara haha, sån är hon:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 644
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 771
Senast: fixi
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 133
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar