Hjälp, Hästen äter inte, Nedstämd samt loj

Om TS häst och hagkompisen bråkar om fodret, så kanske det handlar om för lite grovfoder, som dessutom serveras på ett mindre bra sätt, och en för liten hage (ruta)?

Och har man dessutom så kort utevistelse, som 8-15, så har hästarna antagligen "överenergi" också.

Hungriga hästar blir ivriga och försvarar fodret. Hästar som vet att det finns mat, blir lugna och harmoniska och behöver inte försvara maten.

På den tiden jag hade hästar som stod på box, så serverades hela dagtidsransonen utspridd i foderlådor. av typen pall+pallkragar (ordentligt fastsatta). Det fanns alltid minst en fler foderlådor än hästar. Foderlådorna var utspridda med avstånd runt om i hagen.
Det var helt enkelt omöjligt att någon skulle bli utan låda.
Den första halvtimmen eller så efter utsläpp, så var det den dominanta hästen som valde låda och ville ha sin mat i fred. Resten av dagen så var det helt lugnt, och hästarna delade lådor i olika konstellationer.

Nu har jag alltid haft större hagar än "rutor" och bara sällan haft två hästar per hage, men ska man ha harmoniska hästar, så måste de kunna få äta den första stunden när de kommer ut utan stress.

Så även om man inte vill lägga ut hela dagsransonen grovfoder vid utsläpp, så kan man lägga ut förmiddagsransonen på flera ställen i hagen, minst 5-6 ställen.
Fast med så kort utevistelse som TS häst får, så har jag svårt att se någon anledning att begränsa mängden. Eventuellt kan man komplettera grovfodret (inte byta ut) med någon mindre mängd smaklig halm, så att det alltid finns något att äta/pilla med.

Hur mycket grovfoder får hästen? Är grovfodret analyserat?

Om TS häst och hagkompisen bråkar om fodret, så kanske det handlar om för lite grovfoder, som dessutom serveras på ett mindre bra sätt, och en för liten hage (ruta)?

Och har man dessutom så kort utevistelse, som 8-15, så har hästarna antagligen "överenergi" också.

Hungriga hästar blir ivriga och försvarar fodret. Hästar som vet att det finns mat, blir lugna och harmoniska och behöver inte försvara maten.

På den tiden jag hade hästar som stod på box, så serverades hela dagtidsransonen utspridd i foderlådor. av typen pall+pallkragar (ordentligt fastsatta). Det fanns alltid minst en fler foderlådor än hästar. Foderlådorna var utspridda med avstånd runt om i hagen.
Den första halvtimmen eller så efter utsläpp, så var det den dominanta hästen som valde låda och ville ha sin mat i fred. Resten av dagen så var det helt lugnt, och hästarna delade lådor i olika konstellationer.

Nu har jag alltid haft större hagar än "rutor" och bara sällan haft två hästar per hage, men ska man ha harmoniska hästar, så måste de kunna få äta den första stunden när de kommer ut utan stress.

Så även om man inte vill lägga ut hela dagsransonen grovfoder vid utsläpp, så kan man lägga ut förmiddagsransonen på flera ställen i hagen, minst 5-6 ställen.
Fast med så kort utevistelse som TS häst får, så har jag svårt att se någon anledning att begränsa mängden. Eventuellt kan man komplettera grovfodret (inte byta ut) med någon mindre mängd smaklig halm, så att det alltid finns något att äta/pilla med.

Bra förslag :) ! Nu hade det inte funkat för mitt lättfödda matvrak, men det låter ju som om TS häst behöver få i sig så mycket som möjligt för att inte tappa i hull. Så om hagkompisen är likadan kan absolut mer mat vara lösningen. Det tror jag också på.

Trivs hon med de hästarna hon har omkring sig? Kanske kan en liten förflyttning av hästar hjälpa? Om hon får någon hon tycker om bredvid sig så kanske det hjälper?

I värsta fall om hon bara äter när du är där så ta med dig en filt, en stol och en bra bok och sitt där så mycket du hinner. Ingen långsiktig lösning men kanske lugnar det ner sig så hon snart äter igen även när hon är ensam?

Äter hon inne i boxen?
Hon trivs med hästarna runt sig, ena hästen som står bredvid går ej att flytta pga personalen på vardagarna tappar den hästen ... (Suck) men hon trivs med hästarna runt sig iallafall. Hon har inte gjort nå utfall/Vaktat maten som hon gör om hon inte trivs med hästen bredvid. :) Kan prova med det på vardagarna, Då är jag ändå där efter skolan och kan hålla henne sällskap. Ute vet jag inte om hon äter. Tror dock det då det inte är nå hö kvar. Inne är hon sämre på att äta. Hon äter ca 85% av höet men drar runt resterande 15% i boxen.

Det är nog inte bra med en massa morötter och äpplen, nej. Men man kan ju testa att skära upp sådant som hästen gillar i småbitar och gömma i grovfodret. Ett par stora morötter blir rätt många morotsslantar som hästen kan leta upp och, förhoppningsvis, slinker även lite hö ner på samma gång :) .

Men problemet är ju större, och det man måste hitta en permanent lösning. Om det inte funkar att byta stall eller skaffa en sällskapshäst, då vet jag faktiskt inte riktigt vad lösningen är?

Hästarna går ju bara ute 8-15, då undrar ju jag om hästen äter i boxen? I sådana fall hade jag inte oroat mig särskilt mycket.
Det kan jag nog prova, Skära ner några morötter i höet. Nu får hon 2kg i hönät samt 2 kg, löst i boxen vid kvällsfodring. Men kan prova göra så. :) Tack för det tipset, hade inte tänkt på de riktigt. Tror hon kommer vänja sig, hon har ändå gått ensam i 3 år innan någon vågade ha sin häst i samma hage. Nu blev de bara ett avbrott och tror hon tycker det är tråkigt att gå ensam.
Hon äter ute vid lunchen, tror hon äter upp då det inte är nå hö kvar i hagen. Det är i boxen hon äter sämre. Men hon äter men drar runt resten av höet.

Dom får tillräckligt med grovfoder, 2 högar i varsitt hörn(Inte direkt i hörnet) Men långt ifrån varandra. Hagen är nog för liten egentligen men det går inte att göra större hagar tyvärr. Står på en ridskola så kan inte göra mycket åt hagarna, Foderlådor har vissa haft men är själv mer rädd för skaderisken som finns.
Halm har hästen stått på hos förra ägaren, Vet inte om man får ta in halm till det stallet jag står på nu, annars kunde det varit ett alternativ. Grovfodret är fjolårets, torrt men bra värden. Det är analyserat, tror jag. Inte kollat upp det men gör de senare när jag åker till stallet.
Bra förslag :) ! Nu hade det inte funkat för mitt lättfödda matvrak, men det låter ju som om TS häst behöver få i sig så mycket som möjligt för att inte tappa i hull. Så om hagkompisen är likadan kan absolut mer mat vara lösningen. Det tror jag också på.
Nu har vi valt att dela på hästarna då dom sparkat varandra, annars hade dom varit kvar och vi hade provat med att öka lunchgivningen. :)

@TinyWiny Sant. Men viktigt att Ts också förstår att hästen måste flytta alternativt få ny kompis.

Jag hade bara tryckt i hästen vad den än nu vill äta, morötter, äpplen, lucern, betfor bara den får något i sig.
Jag vet om att hästen välmående går före, Men hur ska jag göra då? Det finns INGA stall i närheten som har ledig stallplats. Jag har INTE råd att åka flera mil. Hon äter redan 5dl (Mått ouppblött lucern som sen blöts upp) hon äter men äter dåligt och drar runt höet hellre än att äta upp allt.

Dom får tillräckligt med grovfoder, 2 högar i varsitt hörn(Inte direkt i hörnet) Men långt ifrån varandra. Hagen är nog för liten egentligen men det går inte att göra större hagar tyvärr. Står på en ridskola så kan inte göra mycket åt hagarna, Foderlådor har vissa haft men är själv mer rädd för skaderisken som finns.
Halm har hästen stått på hos förra ägaren, Vet inte om man får ta in halm till det stallet jag står på nu, annars kunde det varit ett alternativ. Grovfodret är fjolårets, torrt men bra värden. Det är analyserat, tror jag. Inte kollat upp det men gör de senare när jag åker till stallet.

Nu har vi valt att dela på hästarna då dom sparkat varandra, annars hade dom varit kvar och vi hade provat med att öka lunchgivningen. :)
Kan de få fler högar i hagen, kanske? När jag lägger ut till mina två (som inte direkt slåss om maten, men som ändå konkurrerar om den på hästars vis) så sprider jag ut det i kanske 5 högar. Lite här och lite där, typ. Kan tänka att det blir lite roligare för hästarna att få gå runt och leta mat :) ?

Kan de få fler högar i hagen, kanske? När jag lägger ut till mina två (som inte direkt slåss om maten, men som ändå konkurrerar om den på hästars vis) så sprider jag ut det i kanske 5 högar. Lite här och lite där, typ. Kan tänka att det blir lite roligare för hästarna att få gå runt och leta mat :) ?
Dom får 3 kg var i hagen, Tyvärr går de inte att sprida ut då det är personal som lägger ut hö och dom slänger in 2 högar som är långt ifrån varandra,Sen är det 25 hästar till som ska ha mat samt så efter kl . 12 så har personalen annat att göra, Så dom hinner inte ta den extra minuten att sprida ut höet... :/

@FailGirl testa att lägga mer i hönätet. Kanske bara lägga något halvkilo-kilo på boxgolvet. Jag har haft/har flera hästar som bara drar runt hö´t om de får direkt på boxgolvet men som äter upp allt när de får hela givan i hönätet.

@FailGirl testa att lägga mer i hönätet. Kanske bara lägga något halvkilo-kilo på boxgolvet. Jag har haft/har flera hästar som bara drar runt hö´t om de får direkt på boxgolvet men som äter upp allt när de får hela givan i hönätet.
Ska prova det. Lägga ca 3.5 kg i hönätet och 1 kg på marken så har hon någonting 'lätt' tillgängligt först. Då får hon i sig ett halv kilo mer också.. Hon har förr alltid ätit upp i boxen, samt damsugigt upp all leftover hösilage.

Men, om vi inte vet hur stor hästen är, och hur mycket grovfoder som hästarna får utomhus respektive inomhus, så är det svårt att veta om den/de får tillräckligt.

Din häst kanske får tillräckligt, medan kompisen egentligen får för lite, och så uppstår tjafs runt fodret.

Två högar fungerar bra att ge till hästar som är superkompisar jämt, men hästar som är glupska, eller har åsikter runt rang räcker det inte för.
3-4 högar är ett minimum. Lådor gör att mindre, nästan inget, foder trampas ner och blir ohygieniskt, men visst klarar man sig utan.

Med hästar som har svårt att hålla hull, är dessutom fri tillgång ofta väldigt bra, men det går antagligen inte att ordna där du är uppstallad. Hästhållningen låter rätt omodern i mina ögon, med små hagar och hästarna en och en.

Med hästar som har svårt att hålla hull (eller som lätt får överhull), så är kännedom om analysvärdena i grovfodret a och o.
Ofta behövs ett grovfoder med rejält med protein när hästarna har svårt att hålla hull, så har du någon möjlighet att få reda på analysvärdena? Berätta gärna för oss, också om det är hö, hösilage, eller ensilage.
Hur stor är hästen, vilken rastyp är det, vad får den för foder idag (grovfoder samt eventuella tillägg)?
Och kompisen, vad vet du om den?

Är det verkligen säker på att din häst är frisk? När hästar inte äter är magsår inte helt ovanligt. Min slutade äta, inte helt utan hon åt lite ibland och ibland inte. Det vanligaste när hästar inte vill äta är problem med tänderna eller magsår. Det är lätt att ta reda på med gastroskopi och behandlingen brukar ge bra resultat. Jag hade nog velat utesluta alla fysiska orsaker till problemen innan jag började mixtra med foder, stall osv.

Jag vet om att hästen välmående går före, Men hur ska jag göra då? Det finns INGA stall i närheten som har ledig stallplats. Jag har INTE råd att åka flera mil. Hon äter redan 5dl (Mått ouppblött lucern som sen blöts upp) hon äter men äter dåligt och drar runt höet hellre än att äta upp allt.

Medryttare skrev någon annan det låter som en klok ide.

Om man bortser från att hästen också kan vara sjuk när den beter sig såhär, så tycker jag du ska fundera över stallbyte trots allt. Du är rädd att hästen blir försummad för att du får långt och inte kan åka? Tänk då så här, om du själv underhåller hästen en timme/dag så är det 23 timmar kvar som hästen kommer vara ensam och må dåligt. Flyttar du hästen och inte kan göra något med den alla dagar, men den mår ändå bra, eller åtminstånde mer bra nu 24 timmar/dygn så är det såå mycket bättre. Det jag menar är att, hur hårt det än låter, så går hästens mående de timmar du inte är i stallet före de timmar du är där :) och du kan byta stall med gott samvete.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 115
Senast: QueenLilith
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 764
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 394
Senast: MattiZ
·
L
Hästvård Idag ringde min medis - hästen kändes "konstig" när hon red, stel och lite stapplig. Hon hade avbrutit ridturen, gått hem, kollat igenom...
Svar
4
· Visningar
888
Senast: lilla_maaliiin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama